ERTL, R. Kontrola svarových spojů nájezdových ramp [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2020.
Diplomová práce Bc. Romana ERTLA obsahuje 57 stran textu včetně obrázků a 6 příloh. DP je věnována problematice svařování nájezdových ramp nákladních automobilů. Cílem je vyhodnotit možné vady na svarovém spoji a provést ekonomické vyhodnocení svarového procesu. Rampy jsou z hlediska hmotnosti vyrobeny z hliníkové vytvrditelné slitiny řady 6000. Literární studie je tedy věnována rozboru vlastností a svařitelnosti hliníkových slitin a technologii svařování metodou MIG.. Rozsah experimentu, který byl částečně realizován na pracovišti firmy Trans-Technik s.r.o. je zcela dostatečný. V rámci experimentu byl proveden rozbor svarového spoje z hlediska pevnosti, mikrotvrdosti a makrostruktury. Závěr práce doplňuje ekonomické hodnocení. DP je psána technicky správně, s podporou dostatečné obrázkové dokumentace. Bc. Roman ERTL využíval možností konzultací a technické podpory vedoucího. Diplomant prokázal schopnost samostatné práce a doporučuji DP k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Předložená práce s názvem „Kontrola svarových spojů nájezdových ramp“ se zabývá problematikou svařování protlačovaných Al profilů technologií MIG. Cílem této práce je optimalizovat svarový spoj. Práce je rozdělena do 8 kapitol. Po úvodním rozboru a nástinu variant řešení následuje teoretická rešerše řešené problematiky, která je poměrně rozsáhlá (44 stran). Následuje kratší experimentální část obsahující popis svařovacího systému, průběh experimentu s uvedenými procesními parametry. Zde, v kapitole 5 chybí popis technologického postupu svařování profilů. Až z kapitoly 5.2 vyplyne, že profil je svařen dvěma svary. Není zřejmé, zda se svařují oba současně nebo ve dvou krocích. V kapitole 5.1 není uveden postup při výrobě vzorku na tahovou zkoušku (vzhledem ke složitosti profilu), dále není uvedeno, který ze dvou svarů se podroboval zkoušce. Z tab. 5.1 není zřejmé, odkud jsou čerpány hodnoty mechanických vlastností slitiny (z obecného data sheetu nebo z atestu?, není odkaz na přílohu 3). V technicko-ekonomickém vyhodnocení je diskutována možnost úspory, kde je navrženo zrychlení svařování o 20% a 40%. Vzhledem k tomu, že to není podloženo experimentálním ověřením, jde o velmi spekulativní možnost. V následné diskusi jsou probírány možnosti zlepšení samotného procesu výroby i zlepšení vlastností i kvality svařence. Konstatuji, že stanovené cíle práce lze považovat za splněné. Po formální stránce nemá práce zjevných či výrazných nedostatků.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | D | ||
Vlastní přínos a originalita | D | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | D | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | C | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | C | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | B |
eVSKP id 125058