KÁČER, K. Sada pluginů pro aleatorní práci s hudebnímim materiálem v rámci notografického programu Musescore [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2024.

Posudky

Posudek vedoucího

Mojdl, Edgar

atorických kompozičních postupů a uplatnění náhody a neurčitosti v hudební kompozici. Svým rozsahem je pod hranou stručnosti, text je pouze základním uvedením do tématu, po jazykové a formální stránce akceptovatelný. Kapitoly popisující samotné technické řešení pak opět velmi stručně popisují funkcionalitu vytvořených pluginů a mohou fungovat rovněž jako návod k použití. Prezentační úroveň textu není vysoká, student zde nevyužil příležitost vyzdvihnout vlastnosti a použitelnost dosaženého praktického výstupu. K plnému docenění tématu práce je třeba značný přehled v hudbě 2. poloviny 20. století, který není snadné během konzultací získat. Navíc je téma je zatíženo velkým nedostatkem relevantní literatury a i ta dostupná se soustředí více na estetické a filosofické aspekty než na praktické kompoziční postupy jednotlivých tvůrců. Práci s literaturou tak považuji za základní a citace za odpovídající normě. Těžiště práce spočívá v praktické části – ve vytvořených pluginech pro program Musescore. Ten v současnosti prochází rychlým vývojem, kdy některé funkce nejsou doposud nově implementovány. Proto bylo nutné pracovat se starší verzí, jejíž aplikační rozhraní je ale špatně dokumentované a obsahuje chyby. Student se tak seznámil s realitou komunitně vytvářeného open-source softwaru s mnoha přispěvateli. Relevantní informace bylo nutné získávat pomocí přímých dotazů k developerům a zpětným rozborem už existujícího kódu. Přes tuto zdlouhavou metodu a nutnost častého přepracovávání kódu se podařilo vytvořit soubor pluginů, které mají tyto výhody: • nemají žádné softwarové dependence, jsou tudíž nezávislé na OS • nevyžadují žádné dodatečné počítačové dovednosti, jsou proto vhodné i pro začátečníky • jednotlivá zadání jsou opakovatelná, přesně definovatelná a uložitelná jako notový zápis nebo jednoduchý text • funkce jsou transparentní – nemají preferovaný způsob použití V základní podobě se podařilo implementovat i některé aspekty tzv. velké aleatoriky. Navíc lze pracovat i s importem hodnot získaných mimo Musescore (celočíselné řady, generátory skutečně náhodných čísel či jiných dat ve formátu CSV). Velmi kreativní je možnost pracovat s náhodně rozmístěnými textovými elementy a tedy s nenumerickými instrukcemi libovolného obsahu. Pokud by byl soubor pluginů doplněn o výstižný anglický návod, obstál by bez problémů mezi existujícími pluginy a doplnil by funkce, které stále v notačních programech chybí. Uživateli usnadní vstup do problematiky aleatoriky, ale i dalších metod předkompozice hudebního materiálu. Je dobře využitelný pedagogicky. Také může pomoci při vytváření demonstračních zvukových či midi verzí partitur, které obsahují různé formy grafického a aleatorního zápisu. Student svůj postup na diplomové práci pravidelně konzultoval, úkoly spojené s programováním vyřešil zcela samostatně. Bohužel se nepodařilo navázat spolupráci se studenty kompozice, kteří by doplnili reprezentativní kompoziční studie, což by výrazně přispělo k účinné prezentaci výsledků. Téma práce bylo rámcově splněno a vzhledem k přímé praktické využitelnosti výstupu diplomovou práci doporučuji k obhajobě a navrhuji hodnocení C 72.

Navrhovaná známka
C
Body
72

Posudek oponenta

Indrák, Michal

Diplomová práce Kamila Káčera se zaměřuje na vývoj pluginů pro aleatorní skladbu hudby v programu Musescore. Bohužel již v samotném názvu obsahuje chybu/překlep (…aleatorní práci s hudebnímim materiálem…).Cílem práce je vytvořit pluginy umožňující generování aleatorických hudebních struktur pro kompozici a pro doplnění zvukové podoby hudebního zápisu. Dalším cílem je prozkoumání pluginového systému Musescore a aplikace náhody při generování tónových výšek, délek, rytmu a přeskupení vybraných prvků. Pluginy by měly manipulovat se základními hudebními parametry jako jsou tónová výška a délka. Konečně je potřeba pomocí QML vytvořit grafické uživatelské rozhraní, které usnadní práci s pluginy. Struktura vlastní práce nenípřehledná. Například kapitola „Záver“ není vůbec uvedenav Obsahu. Stejně tak jednotlivé pluginy by měly mít své podkapitoly, protože se jedná o zásadní části celé práce. V kontrastu s tím je například úplně zbytečná podkapitolou „2.0.3 Neurčitosť“, která se skládá z jednoho souvětí. Velkým problémem je rozsah práce, který od kapitoly „Úvod“ po „Záver“ má pouze 39, přičemž rozsah by podle pokynů pro vypracování diplomové práce měl mít minimálně 65 stran. Jádrem práce je popis funkčnosti pěti nových pluginů navržených studentem (PitchTransformer, Articulation-Modifier, Selectrandomrehearsal part, Generatorofaleatoriclikescore, Generatorofaleatoriclikescoreextendedmeasure). Pluginy jsou plně funkční a užitečné pro kompoziční práci, což velmi oceňuji. Dovedl bych si představit ještě další rozšířenífunkcionality, ale i tak jsem přesvědčen o jejich praktické využitelnosti. Vzhledem k formálním nedostatkům práce ale navrhuji hodnocení D 60.

Navrhovaná známka
D
Body
60

eVSKP id 153760