RICHTER, J. Revitalizace veřejných prostorů hlavního nádraží v Brně a podchodu pod ním [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. 2011.
Původně zvolený záměr zadání věnovat se novému prostorovému uspořádání a kultivaci veřejných prostorů nádraží s hlavním motivem začlenění městské železnice do organismu města podle Studie Metroprojektu Praha z roku 2009 byl po spontánním začátku práce autorem zpochybněn. Autor tuto koncepci ukazuje jako neaktuální, bez reálného pohledu na uskutečnění přesunu nádraží. Zamýšlená urbanisticko-architektonická studie se tak postupně proměnila v hledání podstatných argumentů souvisejících s problematikou veřejných prostor a společenské úlohy nádraží v centru města Brna z obecnějšího hlediska. Nejistoty, které provázejí zatím dosud nevyjasněnou situaci kolem nádraží v Brně se autor rozhodl presentovat bouráním zažitých konvencí a klišé ve své diplomní práci. Obtížnost a složitost problémů nijak nezastírá, forma vlastní práce se pohybuje mezi beletrií a konceptuálními úvahami architekta. Ke škodě věci autor nestihnul ve vymezeném čase zásadní změnu a formu presentace složité problematiky přiměřeně uspořádat, přesto výslednou práci považuji za úspěšnou. Otázky a náměty k obhajobě: Blíže objasněte citace Rema Koolhase a jejich inspirativní motiv pro užití ve vlastní závěrečné práci
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Přístup studenta ke zpracování | B | Upřímná snaha po hledání podstaty problémů vede k nerozhodnosti, důsledek je nedostatek času pro presentaci jejich vzájemné spojitosti |
Autor ve své diplomové práci řeší revitalizaci vlakového nádraží v Brně, posunuje jeho hlavní odbavovací halu směrem k Novým Sadům. Vychází ve svém návrhu z urbanistické studie architektonického ateliéru Alej z r. 2007. Inspiruje se knihovnou Tama Art University v Japonsku, tato inspirace je jasná, nepřehlédnutelná, autor se k ní plně hlásí. Bakalář navrhuje novou odbavovací halu a prostor před ní. Starou nádraží halu neřeší, ani nenastiňuje její možné využití. Bakalář se se svou prací pohybuje někde na půli cesty mezi urbanistickou studií a schématickou brožurou o nové hale vlakového nádraží. Nová hala a její předprostor není nikterak napojen na páteřní ulici středu města – Masarykovu ulici. Bakalář kvalitně vypracoval a posbíral různé analýzy a srovnání železniční dopravy, městské hromadné dopravy, veřejného prostoru, ale tyto vědomosti již plně nevyužil ve své práci. Po formální stránce se nejedná o standardní urbanistický projekt či návrh, je to spíše schématická studie. Výkresy jsou značně schematické, dávají až příliš prostoru pro fantazii, jsou chvílemi málo přehledné. Vizualizace (můžeme-li o nějaké hovořit) jsou špatně měřítkově – mám tím na mysli, že oblouky nám nesedí velikostně vůči lidem apod.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Urbanistické řešení | C | ||
Architektonické řešení | B | ||
Provozní řešení | D | ||
Technicko konstrukční řešení | C | ||
Formální úroveň | B |
eVSKP id 38888