RICHTER, K. Experimentální mechanicko-elektrický hudební nástroj, spojující principy crackleboxu, noiseboxu a analogové zpožďovací jednotky s využitím magnetofonových kazet [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2024.
Cílem práce byla realizace experimentálního mechanicko-elektrického hudebního nástroje, spojujícího principy crackleboxu, noiseboxu a analogové zpožďovací jednotky s využitím magnetofonových kazet; jedná se o projekt z oblasti tzv. hardware hackingu. Nástroj byl realizován a je funkční - zadání bylo tedy splněno. Práce obsahuje rozsáhlý a podrobně zpracovaný teoretický úvod se systematizací a vybranými ukázkami historických elektroakustických hudebních nástrojů (možná poněkud nadbytečně i těch, které s předkládaným projektem svým principem přímo nesouvisí, autor chtěl ale přinést podrobnější vhled do problematiky; text lze využít i jako výukový materiál). Dále je popsána historie hardware hackingu, principy tape echa, magnetofomového záznamu zvuku atd. V praktické části následuje vlastní návrh nástroje, popis jeho realizace i zjištěné hudební možnosti. Jazyková úroveň textu je dostatečná, citační normy a další formální požadavky včetně rozsahu jsou splněny, autor využil značného množství informačních zdrojů. Některá obecná konstrukční řešení byla do určité míry převzata, ale s nutnými modifikacemi a většinou nově fyzicky realizována; postupně se ukazující nezbytnost úpravy původního návrhu a testování prototypu byly časově velmi náročné. Výsledné zvukové možnosti spadají spíše do oblasti glitchové hudby (tedy jedné ze současných hudebních oblastí elektroakustické hudby), byť jsou paradoxně realizovány pomocí hardwarové analogové technologie, která ale umožňuje přímou fyzickou „kontaktní“ akcí řídit výsledný zvuk – jedná se tedy o velmi dobře využitelný nástroj pro specifický způsob experimentování s témbrem. Student pracoval aktivně a na připomínky iniciativně reagoval.
Cílem této bakalářské práce je návrh experimentálního mechanicko-elektrického hudebního nástroje, který je charakterizován jako kombinace noiseboxu a crackleboxu doplněná o zpožďovací efektovou jednotku. Tato jednotka je navržena podle principu páskového echa s využitím kazetových pásek. V úvodní teoretické části práce je uvedeno klasifikování elektroakustických nástrojů a přehled jejich historie, s příklady konkrétních nástrojů. Dále jsou zde vysvětleny koncepty jako hardware hacking, circuitbending, magnetofonové pásky a tape echo. Druhá kapitola podává podrobný popis předběžného návrhu nástroje včetně schémat a diagramů, které jsou východiskem pro jeho budoucí konstrukci. Třetí kapitola se zaměřuje na popis realizace nástroje. Teoretická část je vzhledem ostatním dvěma částem nepoměrně obsáhlá, ale jedná se dle mého názoru o jedinou větší slabinu celé práce. Zvolený postup řešení praktické části a realizace je adekvátní a celkově práce nevykazuje žádné zjevné formální nedostatky. Praktická využitelnost nástroje se zdá být značná a cíl práce byl tímtonaplněný. V rámci prezentace práce bych chtěl požádat studenta o krátké videoukázky práce s nástrojem s akcentem na jejich inovativnost, unikátnost a hudební použitelnost. Navrhuji hodnocení A90.
eVSKP id 159283