ZAPLETAL ZÁDRAPOVÁ, L. Architektura a umění [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. .
Lucie ve svém návrhu nepřináší pouze solidnost a klid kontextuálně zakořeněné, městotvorné instituce, ale i dynamický náboj každodenního života a sílu prostorové hierarchie v exteriéru i interiéru. Citlivá kompozice dvou pootočených hmot tvaru „L“ rozšiřuje historické jádro až za toto (nyní rozpačité) rozhraní tří nesourodých urbánních struktur; to vše při zachování specifik svažitého a exponovaného místa. Nejen vypjaté momenty zvoucích nálevek, ale i pokojné spočinutí ve vnitřním nádvoří, šťastně odstupňovaném dle rozličných charakterů užívání, navíc posíleném vstupy. Dvě „L“, 3 domy, 3 barvy, 3 textury, 3 kompozice fasád i oken, však stále soudržný novotvar harmonicky promlouvající o svém vnitřním životě, jenž se pak v galerijní hmotě naplno rozvíjí až po průchodu dovnitř. Až tam se nám plně vyjeví vnitřní podstata překvapivého traktování světelnými spárami na dva bloky výstavních sálů a třetí zázemí. Racionální provoz i dispozice se snoubí s nevšedními prostorovými zážitky a světelnými náladami. Lucie vnáší další vrstvu v řádu celého města, které jím velkoryse uvádí i vhodně doplňuje. „Galerie v životě / život v galerii.“
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Přístup studenta ke zpracování | Lucie je v navrhování poctivá a komplexní. Usilovná, kontinuální práce přinesla své kýžené ovoce (a zaslouží i ovace). |
Lucie svého vytýčeného cíle, udělat domy, které trochu obyčejně naváží na současnou Litomyšl a přiblíží běžný život galerii a galerii běžnému životu, dosáhla. Instituce bude mít příležitost se jednoduše začlenit mezi respektované aktéry ve městě, stejně jako se její sídlo jednoduše začlení do městské struktury. Přeji autorce další podobně inspirativní návrhy.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Urbanistické řešení | A | Autorka zvolila pro umístění galerie parcelu mimo hradby města. Tuto svou volbu dostatečně nezdůvodňuje. Specifika místa a okolních domů podrobně analyzuje a koncept zakládá na vlastních závěrech. Vhodně navazuje na urbanistickou strukturu a jasně hierarchizuje navržené prostory a hmoty. Domy drží uliční čáry. Objem galerie tvoří bloku jeho hlavní nároží. Vznikají poloveřejné a polosoukromé plochy, které zároveň vytváří předprostor galerii a obohacují veřejný prostor města. | |
Provozní řešení | A | Galerie i související provozy jsou řešeny přehledně. Pohyb obrazů i návštěvníka je jasný a jednoduchý. V hlavním objektu galerie působí podceněně technické zázemí. | |
Technicko konstrukční řešení | C | Konstrukční řešení je adekvátní. Sympatická je snaha optimalizovat náklady volbou jednodušší zděné konstrukce pro bytový dům a objekt doprovodných prostorů galerie. Technické řešení je často zmíněno nebo znázorněno jen velmi obecně. | |
Architektonické řešení | B | Barevné i hmotové řešení domů vhodně reaguje na okolí a vyjadřuje náplň jednotlivých objektů. Hlavní objekt galerie je uvnitř členěn vysokými průhledy, skrz které návštěvník prochází po lávkách. Poskytuje mu to zážitek z prostoru stavby a lepší orientaci, ale výrazně nezasahuje do výstavních prostor, které jsou oddělené a poskytují volné pole působnosti kurátorovi. Objekt doprovodných provozů galerie se do ulice Zahájské otáčí zády a jeho fasáda tak působí rozpačitě. Fasáda do atria není zobrazena. | |
Formální úroveň | C | Projekt je zpracován srozumitelně, i když některé výstupy působí nedotaženě a drobné doplnění by jim prospělo. Pohledy jsou bez kontextu okolních domů. Občas se objevují zmatky v legendách půdorysů. Vnitřní atrium, které z půdorysů i průvodní zprávy působí, jako důležitá součást konceptu, není dostatečně zobrazeno. |
eVSKP id 119096