AGAZHANOVA, A. Klíčové rozdíly mezi japonskými a západními video hrami [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2020.

Posudky

Posudek vedoucího

Krhutová, Milena

Práce Anary Agazhanové se zaměřuje na rozdíly a podobnosti původních japonských video her srovnáním s jejich prezentací v západních zemích. První část práce analyzuje japonské estetické principy ve video hrách a jejich ovlivnění japonskou historií. Druhá část se snaží demonstrovat rozdíly mezi japonskými a západními videohrami. Zejména se zaměřuje na kulturní aspekty a jejich promítnutí do postav hrdinů. Třetí část je srovnáním konkrétních her, jejich designu a grafiky, 3D artu. Autorka podrobně vysvětluje japonské a západní pojetí estetiky a dokumentuje ho mnohými obrázky a příklady. Popisuje jednotlivé typy estetických přístupů v Japonsku historickém i dnešním. Také se věnuje historii výrobců komiksů v Japonsku, které předcházely ve vývoji video hry. Za hlavní rozdíly mezi japonským a západním pojetím video her považuje vizuální styl, kdy západní styl popisuje jako realistický, zatímco japonský se spíše podobá pohádkám, je hodně zářivý a připomíná komiksové obrázky. Také hrdinové se podle autorky dosti liší. Západního hrdinu si hráč může hodně individualizovat podle vlastních představ, zatímco japonský má i pohádkové vlastnosti. Zvlášť je v práci zdařile aplikován kulturní přístup, kde autorka dobře postihuje rozdíly mezi japonskou a západní kulturou, které se promítají do všech aspektů video her. Demonstruje to na několika konkrétních japonských i západních hrách včetně české zdařilé a oblíbené hry Kingdom come. Hráči díky různým kulturním přístupům mají velmi různé možnosti v personalizaci hrdinů i jejich činů, jakož i grafiky a prostředí. V závěru autorka konstatuje, že japonská estetika díky své staleté izolaci od západního světa si dodnes uchovává své originální přístupy i ve videohrách. Práce je doplněna obsáhlým seznamem obrázků z videoher a dvěma tabulkami, které demonstrují rozdíly v designu her obou srovnávaných kultur. Je přiložen také seznam zkratek a dostatečně dlouhý a promyšlený seznam literatury. Práce velmi imponuje podrobným zkoumáním jednotlivých aspektů her a snahou o jejich kulturní a historické zdůvodnění. Jazyk a styl odpovídá formálnímu obsahu bakalářské práce a menší chyby jsou zanedbatelné.

Navrhovaná známka
A
Body
93

Posudek oponenta

Rujbrová, Šárka

Předložená práce se zabývá identifikací a analýzou nejvýznamnějších rozdílů mezi japonskými a západními role-playing (RP) videohrami. Autorka se ve své práci zaměřuje zejména na historické a kulturní aspekty, jež se promítají do procesu vývoje těchto her. Práce sestává z pěti hlavních kapitol. V první kapitole se autorka zabývá charakteristikou estetických principů, jež se do japonských RP videoher promítají. Druhá kapitola je věnována stručné historii jednoho z celosvětově nejvýznamnějších výrobců videoher, firmě Nintendo. Třetí kapitola představuje určitý souhrn hlavních rozdílů mezi zmíněnými dvěma typy videoher. Nejrozsáhlejší čtvrtá kapitola je věnována samotné analýze tří konkrétních RP videoher z hlediska použitého uživatelského rozhraní, grafického designu i charakteristiky jednotlivých postav, jež v hrách vystupují. Pátá kapitola je pak tvořena tabulkou přehledně shrnující nejzásadnější rozdíly mezi jednotlivými typy videoher s přihlédnutím ke specifickým aspektům Z hlediska respektování pravidel standardního jazyka se jedná o zdařilou práci. Drobné chyby a nepřesnosti , jež se v práci vyskytují, mají spíše charakter nedostatků vzniklých v důsledku nepozornosti či nedostatečné kontroly. Jedná se například o chyby vztahující se k užití členů, chyby ve slovosledu, chybějící přísudek a jiné. Co se týká stylu, autorka si zachovává objektivní přístup s výjimkou některých tvrzení uvedených na počátku a v závěru první kapitoly, kde uvádí svůj osobní názor na Japonsko a jeho kulturu („Almost everything in Japan … is fascinating.“; „I have high regard for their culture, and I am particularly fascinated by the sheer diversity of Japanese comics.“). Vyjádření osobního názoru, navíc v takovém rozsahu, působí v práci tohoto typu poněkud nepatřičně. Výše zmíněné nedostatky nicméně nesnižují celkově vysokou úroveň této práce. Výrazný osobní vklad autorky, nadšení a hluboký zájem o danou problematiku, jimiž je práce prodchnuta a jež výše uvedená vyjádření dokládají, lze nicméně hodnotit i velmi pozitivně. Práce je zpracována na velmi dobré grafické úrovni, text je obohacen řadou obrázků, jež dokumentují rozdíly v japonském a západním pojetí estetiky. Rovněž po formální stránce práce splňuje všechny náležitosti. Závěrem konstatuji, že autorka zcela naplnila zadání, její práce splňuje veškeré požadavky, a tudíž ji doporučuji k obhajobě.

Navrhovaná známka
A
Body
90

Otázky

eVSKP id 127880