KRIŠPÍN, J. Měřicí kolo motocyklu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2024.

Posudky

Posudek vedoucího

Tobiáš, Martin

Student zpracoval diplomovou práci na téma „Měřicí kolo motocyklu“. Hlavním cílem bylo vytvoření konstrukčního návrhu měřicího kola, senzoru, umožňujícího měření hnacího momentu ve formě CAD modelů, pro motocykl KTM RC390. Tato konstrukce měla být ověřena a tvarově optimalizována pomocí analýz využívajících MKP. Dále bylo úkolem navrhnout vhodný typ tenzometrů, jejich umístění a zapojení. Studentovi byl poskytnut 3D sken původního kola motocyklu a okrajové podmínky pro simulace zátěžných stavů. První část práce je tvořena dostatečně obsáhlou rešerší jiných měřicích kol a problematiky s nimi spojené. Na základě tohoto samostudia a zohlednění požadavků a omezení pro danou aplikaci student vytvořil koncepční návrh, včetně volby umístění a zapojení tenzometrů. Ten pomocí analýz v prostředí Ansys Workbench, přepracoval do návrhu konstrukčního ve formě CAD modelů a výrobních výkresů, včetně návrhu montážního postupu a odhadu výše nákladů na materiál a CNC obrábění. Student pracoval svědomitě a samostatně, diskuze s vedoucím v rámci konzultací vedl věcně a byl na ně dobře připraven. Nad rámec zadání student navrhl i tenzometrické okruhy pro měření svislé a podélné síly. V rámci konzultací prezentoval i možnosti realizace měření bočních sil a zbylých dvou momentů, které však posléze ve své práci neprezentoval. Měřicí systém, jakožto vedlejší a nepovinný cíl práce nebyl z časových důvodů studentem vypracován, byl alespoň zohledněn požadavek prostoru na jeho zástavbu. Logické uspořádání práce a formální náležitosti, grafická, stylistická úprava a pravopis odpovídá požadavkům na technický text. Stejně tak práce s literaturou, ačkoliv některé citace zřejmě zcela neodpovídají aktuálně požadované citační normě. Některé použité metody, přístupy a vyvozené závěry byly studentem zjednodušeny, přesto předložená závěrečná práce splnila cíle zadání a může posloužit jako výchozí bod pro realizaci skutečného měřicího kola. Práci doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita A
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis A
Práce s literaturou včetně citací B
Samostatnost studenta při zpracování tématu A
Navrhovaná známka
A

Posudek oponenta

Drápal, Lubomír

Předložená diplomová práce je prakticky zaměřená na návrh měřicího zadního kola motocyklu, jež by bylo schopno snímat hnací a brzdný moment, jakož i svislou a podélnou sílu. Rešeršní část popisuje komerčně dostupná měřicí kola a zařízení vyvinutá různými výzkumnými skupinami. Dále obsahuje stručný úvod do tensometrie. Vlastní konstrukční návrh spočívá v kole se čtyřmi loukotěmi, resp. paprsky, jehož náboj a ráfek jsou kompatibilní s uvažovaným využitím na experimentálním motocyklu KTM RC 390. Na analytické výpočty, převážně šroubových a nýtovaných spojů, navazují simulace namáhání kola pomocí metody konečných prvků, jež je využita i pro úpravu konstrukce ke zlepšení funkce tensometrů. Práce obsahuje i návrh umístění a zapojení tensometrů na měřicím kole. Jelikož dokument vykazuje nesprávné číslování stran, níže uvedené poznámky se vztahují k číslům stran, tak jak jsou chybně uvedeny v zápatí dokumentu. Rozsah řešení i použité metody jsou v zásadě v pořádku, ačkoli okrajové podmínky odebírající stupně volnosti a znázorněné na obr. 19, 24 a 28 mohou ráfek nezamýšleným způsobem vyztužit. Bylo by tak dobré tento vliv také simulačně prověřit. Vzhledem k zaměření práce je však určitě škoda, že dokument neobsahuje výsledky strukturálních simulací s virtuálními tensometry, na nichž by bylo možné odečíst odhadované směrové přetvoření, jež je pro tensometry a jejich přesnost poměrně zásadní. V práci vyhodnocované redukované napětí totiž může být zavádějící, jelikož to tensometr neměří, a dokument nadto neobsahuje žádné výsledky směru vyhodnocovaného napětí, resp. přetvoření. Z hlediska interpretace dosažených výsledků a z nich vyvozovaných závěrů je poněkud diskutabilní, že díly měřicího kola údajně vyhovují i vůči „únavovému poškození“ (str. 46) nebo „únavové pevnosti“ (str. 55), přestože zatížení kola je simulováno staticky, není uvažován gradient napětí atd. V práci se o tom sice nepíše, ovšem u zvolené hliníkové slitiny by bylo vhodné také odstranit vnitřní napětí způsobující nestabilitu signálu nezatížených tensometrů. Pro čtenáře dokumentu je zpočátku matoucí označení „rozeta“ pro samotný náboj řetězového kola koncového převodu, tedy skutečné rozety, nebo výraz „brzda“ pro náboj brzdového kotouče. Použitých informačních zdrojů je poměrně dost (celkem 34), avšak uváděné bibliografické citace úplně neodpovídají aktuální normě ISO ČSN 690:2022 (01 0197), objevují se neúplné bibliografické citace a na str. 46 se nachází chybný odkaz. U některých symbolů neodpovídá řez písma v textu odstavce (např. na str. 12) řezu písma v seznamu symbolů a na str. 14 se vyskytuje hrubá pravopisná chyba: „K-faktor je rovněž závislí…“ Navzdory výše uvedeným výtkám se však jedná o pozoruhodný dokument, jež může sloužit jako vhodný výchozí bod k návrhu skutečného měřicího kola experimentálního motocyklu. Pan Jakub Krišpín očividně velmi dobře prokázal svůj inženýrský přístup při zpracování úkolu technické praxe, a jeho diplomovou práci tak doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání B
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita A
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii B
Logické uspořádání práce a formální náležitosti C
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací C
Navrhovaná známka
B

Otázky

eVSKP id 157924