BIROŠOVÁ, T. Demonstrace vzniku souměrných složek v laboratorní úloze [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2024.
Jedním z úskalí výuky symetrických složek je nezbytný vyšší stupeň abstrakce potřebný pro pochopení vzniku těchto složek a jejich chování. Cílem bakalářské práce tak bylo představit praktické možnosti, jak studentům přiblížit vznik a chování těchto složek na reálném měření. Bakalářská práce je tak logicky rozčleněna podle zadání na seznámení se s teorií souměrných složek, dostupným vybavením v laboratořích Ústavu elektroenergetiky a následně s návrhem možností měření uvedené problematiky společně s jejich proměřením. Součástí práce jsou také navržené laboratorní úlohy připojené v příloze této práce. Je vhodné zmínit, že vzhledem k míře abstrakce a vzhledem k přístrojovému vybavení bylo cílem práce především ověření samotných možností a případné koncepty takového měření. S ohledem na zadání práce lze konstatovat, že studentka splnila všechny body zadání. Na vytvořených úlohách je možné studentům přiblížit vznik a chování symetrických složek. V samotné práci lze nalézt menší množství chyb a terminologických nepřesností/zavádějících formulací. K práci lze dále konstatovat, že je na poměrně dobré úrovni. Nicméně z pozice vedoucího práce nelze úplně přehlédnout samotnou práci studentky v průběhu zpracování. V tomto ohledu mohla být její pro-aktivita a vlastní invence, práce se zdroji atd. lepší. Stejně tak samotné demonstrační úlohy mohly být trochu lépe promyšleny a proměřeny. V tomto ohledu je pak trochu škoda, že u dvoufázové poruchy již nebyl prostor z časových důvodů zjistit, proč u zpětné složky byla změřena chyba až 60 %. Na druhou stranu je ale také dobré ocenit, že studentka proměřila větší množství modelů společně s různými zapojeními (dva transformátory – dvě zapojení, několik modelů vedení, různé typy poruch aj.), což například umožňuje případné měření koncipovat i pro více měřících skupin. S ohledem na výše zmíněné doporučuji práci k obhajobě a hodnotím B 81 body. Některé nedostatky: - Str. 28 nefunkční odkaz na obrázek - V příloze B se nachází jen jeden obrázek (viz text v úvodu přílohy)
Bakalářská práce Terezy Birošové se věnuje problematice souměrných složek. V první části je popis teorie souměrných složek a odvození vztahů pro výpočet zkratových proudů. Druhá část práce se věnuje popisu dostupného vybavení v laboratoři, návrhu laboratorní úlohy a popisu ukázkového měření. Bakalářská práce je velice obsáhlá, navrženy jsou dokonce dvě laboratorní úlohy, na kterých je jasně zřetelný princip vzniku souměrných složek. Text práce je jasný a srozumitelný, velice zřídka se v něm nachází mírně zavádějící tvrzení, avšak překlepů, nebo chyb z nepozornosti je v textu více. Jde například o chybu ve vztazích 1.13 – 1.15, kde je prohozený operátor natočení. V matici ve vztahu 1.16 jsou již operátory natočení správně. Další chyby tohoto typu jsou například v Obr 1.1, kde jsou špatně označeny některé fázory. Další chybou je například v Obr 3.5 očividně nezáměrný zkrat fáze L3 a L2 s N v místě, kde jsou voltmetry. Dále je v textu práce zmíněno, že při dvojfázové poruše byla změřena netočivá složka, která by ale podle teoretických předpokladů neměla vzniknout. Toto tvrzení je uvedeno jak v podkapitole 4.2 – Měření nedokonalé dvojfázové poruchy, tak v podkapitole 4.3 – Měření nedokonalé dvojfázové zemní poruchy. Dále pak vytýkám i nejednoznačnost při interpretaci výsledků. V některých případech není jasné, zda je diskutována netočivá složka napětí nebo proudu a jestli jde o měření na primární nebo sekundární straně transformátoru. Schéma zapojení laboratorní úlohy je příliš strohé, není z něj patrné zapojení měřicích přístrojů. Použitá literatura je adekvátní k charakteru práce. Abstrakt práce je příliš dlouhý, úvod naopak příliš krátký. Předloženou bakalářskou práci hodnotím celkově jako velice kvalitní, avšak vzhledem k výše uvedeným chybám ji hodnotím 85b
eVSKP id 159526