GREGOR, L. Návrh konstrukce kompozitního chassis vozidla Formule Student [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2018.

Posudky

Posudek vedoucího

Mališ, Michal

Bakalářská práce je zaměřena na popis vývoje kokpitu závodního vozu Formule Student z kompozitních materiálů. Autor práce sám již několik roků figuruje jako hlavní konstruktér kompozitních částí v týmu TU Brno Racing. Práce je tedy stručným shrnutím získaných zkušeností a ověřených poznatků při vývoji chassis závodního vozidla. Konstrukce z kompozitních materiálů popisované v práci byly letos i v minulém roce vyrobeny a úspěšně použity na závodních vozech. Výhrady k předložené práci jsou tedy spíše jen formálního charakteru. V úvodních kapitolách nás autor stručně seznamuje se soutěží formule studenta, průběhem soutěží a týmem VUT FSI – TU Brno Racing se zavodním vozem Dragon. Dále předkládá nejdůležitější vlastnosti a parametry chassis závodního vozu a porovnání nejčastějšími konstrukčními řešeními. V textu celé práce nejsou uvedeny odkazy na související obrázky. Obrázky by často potřebovaly vysvětlení v textu. Poslední kapitola je věnovaná rešerši používaných materiálů a výrobních technologii. Kapitoly práce věnované návrhu kokpitu správně začínají výběrem konceptu konstrukce a stanovením cílů. Dále je naznačen způsob virtuálního návrhu konstrukce, který byl kombinován s experimentálními postupy uplatněnými např. při ověření ergonomie konstrukce a tvaru sedačky. Dále jsou naznačeny jednotlivé řešené úkoly v rámci vývoje, často vycházející z požadavků soutěže formule student (rychlé opuštění vozu, přední výztužný rám, bezpečnost při převrácení, teplotní ovlivnění konstrukce od turbodmychadla, uplatnění třetích jízdních tlumičů, návrh panelů a mechanické testování). Vzhledem k rozsahu práce je každá problematika zmiňovaná natolik stručně, že získané praktické informace, které jinak jsou na práci nejcennější, nebývají pro nezasvěcené čtenáře dostatečně vysvětleny. Rovněž některé obrázky konstrukčních uzlu (např. aplikace třetích jízdních tlumičů) nejsou zasazeny v kontextu celého vozidla. Často by stačilo jen slovní doplnění popis v textu. Křivky v grafu 2 nejsou popsány a není jasné, co znamenají. V kapitole Návrh panelů chybí zdroj použitých materiálových vlastností kompozitní vrstvy. Vztah 7 pro výpočet únosnosti insertu pro zavedení osamělé síly do konstrukce není jednotkově konzistentní. Poslední kapitola popisuje výrobu konstrukce a ukazuje míru zkušeností autora s výrobou kompozitních konstrukcí. Škoda, že se nestihlo porovnání tuhostí posledních dvou modelů vozu Dragon vyrobených s kompozitních materiálů. I přes některé formální chyby a stylistická zaváhání bych rád ocenil množství kvalitně odvedené práce při vývoji závodního vozu a věnovanému úsilí do tvůrčí činnosti v rámci studia na vysoké škole. V tomto smyslu je předkládané práce příkladná. Práci s radostí doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti C
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací B
Samostatnost studenta při zpracování tématu A
Navrhovaná známka
A

Posudek oponenta

Šplíchal, Jan

Předložená bakalářská práce autora Lukáše Gregora s názvem Návrh konstrukce kompozitního chassis vozidla formule student je členěna do 4 hlavních kapitol a má 59 stran samostatné práce. V úvodu této práce nás autor seznamuje podmínkami soutěže Formule studen představuje jednotlivé disciplíny a tým TU Brno Racing. Dále pak uvádí nejdůležitější parametry samotného vozu jako je hmotnost a tuhost. Následně představuje možné koncepce chassis používaných ve Formuli student a materiály na ně používané. Tyto část práce působí přehledným a uspořádaným dojmem. V kapitole Konstrukční část-návrh autor představuje zvolený koncept, postup vzniku 3D geometrického modelu včetně ergonomie posedu pilota formule. Některé obrázky v těchto kapitolách by si zasloužily vetší pozornost a rozsáhlejší vysvětlení. Pro nezasvěceného jsou některé obrázky je těžko pochopitelné např. obr. 2-12. Kapitola o použití třetího jízdního tlumiče je pro laika v oboru automobilů zcela nesrozumitelná, tak též obrázky 2-14 až 2-17 jsou bez komentáře a popisků zcela nesrozumitelné. Obrázek 2-27 „Render finální sestavy rámu“ je zcela nepřehledný a nesrozumitelný. Kapitoly Konstrukční část-výroba představují popis samotné výroby chassis Formule student, tyto kapitoly nejsou příliš přehledné a opět obrázky v nich použité by si zasloužily komentář a doplnění.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita A
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací B
Navrhovaná známka
B

Otázky

eVSKP id 109689