KUFA, J. Nabíječ akumulátorů k jízdnímu kolu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2012.
Téma bakálářské práce si zvolil student vlastní a cílem byl návrh a realizace cyklistického nabíječe akumulátorů malých spotřebičů z dynama. Student se práci věnoval intenzivně, často problematiku konzultoval. V první fázi projektu se nakonec přiklonil k použití nábojového alternátrou jako zdroje elektrické energie. Provedl rozsáhlá měření alternátoru, výsledky však mohly být lépe interpretovány. Následně přistoupil k vývoji dílčích subsystémů nabíječe s poměrně jednoduchým obvodovým řešením vycházejícím z katalogových listů stěžejních obvodů. Po několika úpravách, které byly nutné z hlediska nedodržení některých zásad při návrhu desek plošných spojů je nakonec výsledkem funkční nabíječ. Řešení nabíječe není náročné, přesto student musel překonat řadu problémů daných především konstruktérskou nezkušeností. Vlastní textová část práce je členěna logicky, vykazuje však řadu terminologických chyb, nepřesností a slangových výrazů, věcná odborná stránka se poněkud vytrácí. I přes uvedené výtky mohu konstatovat, že cíle práce byly splněny, student odvedl kus práce a získal cenné zkušenosti.
Práce na mne působí velmi rozporuplným dojmem. Student měl patrně snahu téma aktivně řešit, ale jeho přístup byl bohužel velmi amatérský ("bastlířský"), nikoliv odborný. Student měl navrhnout vhodný způsob nabíjení akumulátorů z cyklistických alternátorů, což do jisté míry splnil. Výrobek je dle popisu funkční, těžko lze ale hovořit o kvalitě mechanického provedení nebo dokonce estetice. Ani elektrické parametry přístroje nelze jednoduše posoudit, neboť nejsou změřeny všechny potřebné parametry a ty změřené nejsou přehledně interpretovány. Samotná práce obsahuje řadu přinejmenším velmi sporných tvrzení, psaných spíše propagačně než technicky. Student v úvodu práce avizuje, že podrobně změřil parametry zvoleného alternátoru. Nicméně tabulku, která říká, za jak dlouho se zastaví roztočené kolo zatížené alternátorem, nepovažuji za seriózní výstup měření. Zcela chybí klíčová zatěžovací charakteristika alternátoru, ze které by bylo možné určit optimální pracovní bod navrhovaného obvodu z hlediska účinnosti. Z formálního hlediska práce také nedosahuje obvyklých kvalit. Ruší anglické popisky v obrázcích, slangové a hovorové výrazy, překlepy. V příloze je dvakrát stejné schéma zapojení celého obvodu (různě nazvané). Samostatnou kapitolou hodnocení vyžaduje elektronická příloha práce. V tomto případě se přikláním k názoru, že žádná příloha je lepší, než toto. Student bez jakéhokoliv uspořádání nakopíroval soubory týkající se projektu do příloh, patrně tak, jak je měl uložené na různých místech ve svém PC. Tím vznikl balík více než 2 GB (!!!) nepřehledných, a někdy duplicitních dat, kde jsou převážně nic neříkající videa a fotografie, vše ve vysokém rozlišení (měření rozměru alternátoru posuvným měřidlem, detail dezénu pneumatiky, momentky s vrtačkou, videa zobrazující obrazovku osciloskopu...). Zbytek místa zabírají katalogové listy součástek (nejen použitých), dokumenty stažené z internetu, různé tabulky a podobně. Naopak postrádám podklady z programu Eagle (BRD soubor).
eVSKP id 52250