ONDŘEJOVÁ, D. Tanec v Brně [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. 2023.
Překvapivá inspirace japonským divadlem a pozicí tanečního divadla v japonské kultuře může být přínosná a může mít i jakousi tradici s ohledem na historické vazby mezi českými a japonskými umělci, ale v této diplomové práci není fascinace japonskými vzory dostatečně vysvětlena ani zdůvodněna. Celkové řešení návrhu budovy tanečního divadla vychází pak příliš okatě avšak povrchně z odpozorovaných japonských interpretací forem budov. Provedení uspořádání i organizace prostoru vnitřního a vnějšího není přesvědčivé, tvarové a hmotové uspořádání řešení, včetně materiálového řešení působí na určeném místě nepatřičně. Pokud autorka chtěla využít a naplnit v návrhu inspiraci japonskou kulturou a japonským prostředím divadel, tak měla postupovat méně doslovně s větší mírou pochopení a znalosti zvoleného vzoru, fenoménu. Prvotní vytýčení tématu na začátku procesu s linií úvah „park – Japonsko – divadlo“, celkovým architektonickým ztvárněním i provozními vazbami nenaplnila, místa a obzvláště v návaznosti na vazby k veřejnému prostoru nepůsobí návrh v tomto smyslu důvěryhodně. S přesvědčením sobě vlastním došla do cíle, kompozice však připomíná spíše rozložení staveb při festivalové akci než stavbu hodnu lokality realizace na původních hradbách města s historickým jádrem.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Přístup studenta ke zpracování | C | Práce autorky splňuje požadavky kladené na rozsah a zpracování diplomního projektu. Podcenění urbanistického konceptu i pochopení významu lokality bylo zřetelné již v počátku procesu tvorby návrhu, ambice po originalitě řešení autorce spíše uzavřely cesty k většímu objemu soustavné práce nad celkovým konceptem i stanovením programu smysluplného a přiměřeného programu, objemu i výtvarného řešení. Výsledek dle mého názoru nepodepřela adekvátním výtvarným zpracováním, finalizace je spíše schematická, nepřesvědčující o přesvědčení a potenciálu prvotních úvah křehkého kontextuálního předsevzetí. |
Autorka prokázala jasnou schopnost koncepčního uvažování a řešení velmi komplikovaného zadání. Z mého pohledu by to chtělo více citlivosti k místu a k měřítku okolních budov. Nesnažit se o doslovnost a dále rozvíjet základní koncept.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Urbanistické řešení | C | Území parku s dominantními stavbami v návaznosti na park je velmi komplikované zadání. Řešení rozvolňující se zástavby směrem do parku a vytváření veřejných prostor s různým charakterem je jistě neotřelé řešení, ale právě vzhledem ke komplikovanosti místa by měly být navržené objemy velmi citlivě osazeny do parku s jasnou vazbou na okolí. Výsledné řešení na mě působí i díky zvolené prezentaci bohužel spíše formálně. Kladně hodnotím řešení pěších cest v parku, vytvoření nové pasáže. | |
Architektonické řešení | C | Autorka jasně odkazuje na japonskou architekturu a tradici, která je pro taneční divadlo velkou inspirací. Bohužel, doslovnost odkazu na tento inspirační zdroj projektu neprospívá. Koncept postupného propojení budov s parkem je silný a místo k tomu vybízí. V objektu venkovní galerie nakonec dochází k úplnému setření hranic vnějšku s vnitřkem. Tento pavilon ale v prostoru parku vyznívá jako rušivý prvek. | |
Provozní řešení | C | Je patrné, že autorka zpracovala velké množství vstupních dat a analýz. Vhodné mi přijde propojení různých typů provozů. Některé vazby jsou sice trochu sporné, ale velkou slabinu vidím v nekomunikaci betonové podnože směrem k ulici Rooseveltově. Velmi naivní je představa, že by mohl dobře provozně fungovat objekt venkovní galerie. Naopak dobrým provozním řešením je možnost propojení tanečního sálu s parkem. | |
Technicko konstrukční řešení | B | Řešení opět jasně odkazuje na Japonskou architekturu. Autorka se zaměřuje hlavně na nosnou konstrukci ze dřeva a betonu a použitích posuvných stěn, které umožňují variabilitu prostoru. Nejasně je ale popsán materiál fasády zakrývající dřevěný skelet | |
Formální úroveň | B | Graficky dobře zpracované na vysoké úrovni. Prezentace ale nepřesvědčivě ukazuje prostory mezi objekty a vazbu na okolí, na čemž je postavený celý koncept a na které se autorka často odkazuje v textu. Ze situace můžeme trochu tušit, ale z výkresů menšího měřítka se tato vazba nějak vytratila…. |
eVSKP id 150707