JANOŠÍKOVÁ, D. Vnímání cyklistů v silničním provozu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Ústav soudního inženýrství. 2024.

Posudky

Posudek vedoucího

Bucsuházy, Kateřina

Předložená diplomová práce se věnuje chování cyklistů v silničním provozu, konkrétně se studentka zaměřila na analýzu chování během kontroly situace za cyklistou před odbočováním. Teoretická část představuje výstupy studií zaměřených na chování cyklistů, přičemž tyto jsou rozčleněny dle využité metody měření. Pro účely analýzy současného stavu poznání využila studentka 33 převážně zahraničních zdrojů. Větší pozornost v teoretické části mohla být věnována zdrojům zaměřeným také přímo na řešený problém (například i u řidičů motorových vozidel), což by bezpochyby více napomohlo koncipaci praktické části i diskuse. Samotné zpracování diplomové práce mohlo být pečlivější, zejména stran výskytu terminologických a stylistických nepřesností, nejednotnosti využívání některých pojmů. Nejednotné je také využívání zkratek některých často používaných termínů v oblasti lidského faktoru v dopravě, některé zkratky jsou představeny až při posledním výskytu (AOI, TTC). Autorka měla místy problém vyrovnat se s terminologickou rozkolísaností použité literatury. Některé úseky působí jako převzaty ze zahraniční studie bez hlubšího porozumění, což vedlo k některým neobratným formulacím (budou „otřeni“ bokem vozidla, cílem článku je poskytnutí metody, ...). V praktické části studentka analyzovala vizuální vnímání, ale také související fyzické reakce cyklistů. Studentka navrhla a samostatně realizovala vlastní experimentální měření v reálném silničním provozu s 15 cyklisty. Praktická část je vcelku logicky členěna, struktura práce přibližně odpovídá navrženým cílům. Lepší pochopitelnosti textu by prospěly ukázky, či alespoň schematické znázornění některých analyzovaných situací, což je studentce určitě doporučeno zařadit alespoň při obhajobě práce. Práce studentky v průběhu řešení byla značně nevyvážená, což se bohužel částečně negativně odrazilo i v realizované práci, zejména v celkové odborné úrovni a formálním uspořádání práce. Předložené výsledky mají potenciál praktického využití, škoda méně pečlivého zpracování a interpretace. Cíle diplomové práce však byly splněny a práci tak doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění cíle a rozsahu zadání C Práce studentky byla v průběhu řešení značně nevyvážená, což se místy negativně projevuje i v předložené práci. Některé z připomínek nebyly zcela vypořádány. Cíle diplomové práce však byly splněny, předložené výsledky mají potenciál praktického využití.
Úroveň zpracování teoretické části tj. poznatky získané studiem D Teoretická část představuje v souladu se zadáním práce studie zaměřené na problematiku chování cyklistů v silničním provozu, a to i při jejich vzájemné interakci s ostatními účastníky silničního provozu. Pro účely analýzy současného stavu poznání využila studentka 33 převážně zahraničních zdrojů. Úroveň teoretické práce snižuje kvalita formálního uspořádání, stylistické i terminologické nedostatky a místy neobratné formulace. Některé úseky působí jako převzaty ze zahraniční studie bez hlubšího porozumění.
Úroveň zpracování analytické části tj. zpracování podkladů a vstupních dat, použité metody C Studentka samostatně zrealizovala experiment v reálném silničním provozu včetně souvisejících nezbytných kroků jako nábor účastníků, návrh vhodné trasy, příprava jízdního kola před jízdní zkouškou, atd. Experimentu se zúčastnilo 15 probandů, 8 žen a 7 mužů ve věku 18-70 let. Použitá metoda byla vhodně zvolena. Získané výsledky jsou zajímavé a nabízejí potenciál dalšího využití. Analytická část však mohla být lépe zpracována, získaná data pečlivěji interpretována, nejednotná je místy používaná terminologie. Uvedení rozsahu dat využitých pro zpracování v některých částech absentuje (uvedeno pouze v některých kapitolách). Studentka mohla při vyhodnocení pracovat i se situacemi, kdy kontrola absentovala. Získaná data mohla být také interpretována a diskutována v kontextu teoretického základu.
Odborná úroveň diplomové práce D V práci se bohužel vyskytují stylistické a terminologické nedostatky a chyby, což snižuje celkovou odbornou úroveň práce.
Přínos pro praktické i teoretické využití C Získané výsledky jsou velmi zajímavým podkladem pro soudně-inženýrskou praxi i oblast vzdělávání a bezpečnosti silničního provozu. Zvolené téma je velmi aktuální a přínosné. Přímé využití je mírně limitováno s ohledem na úroveň zpracování práce.
Práce s literaturou (citace), přehled literatury dle normy ČSN ISO 690 a 690-2 C Práce s literaturou mohla být pečlivější, mj. ve zdrojích literatury jsou v některých případech uvedeny neúplné údaje (např. 4, 5, 9).
Formální uspořádání a úprava (text, grafy, tabulky) a odborná jazyková úroveň D Formální uspořádání odborná jazyková úroveň vykazují nedostatky, např. nejednotné formátování tabulek, absentující pevné mezery mezi jednotkou a veličinou, místy stylisticky neobratná vyjádření a terminologické nepřesnosti.
Navrhovaná známka
C

Posudek oponenta

Belák, Michal

Práci doporučuji k obhajobě

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Úplnost vypracování B Studentka vytvořila rešerši zaměřenou na chování účastníku silničního provozu a metody využívané pro sběr dat o chování účastníků silničního provozu (především cyklistů a řidičů ve vztahu k cyklistům). Zjištěné skutečnosti pak stručně shrnula. Následně navrhla a realizovala experiment v reálném silničním provozu s využitím eyetrackeru a akční kamery. Vypracování lze uvést dvě výtky a to jednak, že rešeršní část mohla být lépe rozdělena, nejen dle používaných metod. Dále pak že získaná data by bylo vhodné podrobit srovnání výsledků nejen vůči dvěma pracím, ale srovnat také, resp. se vymezit i vůči studiím uvedeným v rešeršní části.
Zvolený přístup k řešení cíle diplomové práce C Vzhledem k zadání lze konstatovat, že výběr metody, resp. navržený experiment byl zvolen vhodně. Samotné vyhodnocení ale mohlo být rozsáhleji i jednotněji popsáno, jelikož čitatel se ve většině případů nedozví, jaké množství dat bylo sesbíráno a vyhodnocováno, víme pouze že data byla sbírána na 15 probandech, kteří provedli dle kap. 4.6 48 gest, z kap 4.10 je zřejmé, že bylo v rámci strategií analyzováno 219 a 53 pohledů a z kap 4.11.1 že bylo analyzováno 125 dob. Je tedy otázkou, nakolik byl splněna část cíle, která říká, že v práci budou ziskany kvantifikovane udaje o chovani cyklistu ve vybranych situacich v silnicnim provozu.
Úroveň zpracování diplomové práce tj. originalita řešení, způsob zpracování podkladů, vstupních dat, použité metody C U jednotlivých kapitol je zřejmá snaha o návaznost a logický sled. V práci ale např. chybí názorné příklady, jak byla data z eyetrackeru a kamery vyhodnocována, synchronizována a není zřejmé jaký nástroj byl použit pro primární práci se záznamy z kamery Garmin. Jednotlivé popisované vyhodnocované operace by byly pro čitatele snadněji pochopitelné, kdyby byly graficky znázorněné. Je zřejmé že byl použit eyetracker značky View Point (správně View Point System) a kamera značky Garmin, nejsou ale specifikovány konkrétní typy.
Obtížnost a správnost řešení C Jelikož není jednoznačně zřejmý celkový počet analyzovaných situací, není jednoduché se k celkové obtížnosti vyjádřit, je patrné že studentka musela naplánovat, připravit a realizovat experiment, a následně data zpracovat, jelikož ale nepovažovala za důležité čitatele obeznámit s celkovým rozsahem, lze pouze dovozovat, že pro realizaci práce vycházela z 48 gest a pravděpodobně 272 pohledů a 125 dob potřebných pro vyhodnocení a rozhodnutí. Tedy z hlediska obtížnosti a kvantity lze spatřovat určité nedostatky.
Přínos pro praktické i teoretické využití C Zpracované téma je zajímavé a pro soudní inženýrství je určitě přínosné a je možné jej dále rozvíjet, navázat na něj a využít také například pro vzdělávání cyklistů i ostatních účastníků silničního provozu. Jelikož ale není v řadě případů zřejmý rozsah analyzovaných dat, je otázkou, jak verifikovaná jsou data a v jakém rozsahu jim lze důvěřovat.
Odborná jazyková úroveň D Odborná jazyková úroveň je spíše na nižší úrovni, vyskytují se změny časů z přítomného na minulý a naopak, a to i v rámci jedné věty, např.: „Když je zvýšena přítomnost chodců, čas strávený sledováním rizikových prvků (křižovatky, přechody) se zkrátil…“ Dále lze vytknout nedostatky především ve formě chybějících nebo přebývajících slov ve větách, např. „62 % procent“, V některých případech texty vypadají jako nepřesný nebo strojový překlad, bez hlubšího pochopení problematiky, např.: „Presnost dat, zejmena vzdalenosti, tak muze byt ovlivnena nepresnosti snimani tohoto parametru.“, nebo: „Na stezce čistě pro cyklisty byla většina fixací soustředěna na přerušení stezky“. Anglické zkratky, jsou v textu často puze přebrány, bez bližšího vysvětlení či zadefinování.
Písemná a grafická úprava tj. text, grafy, tabulky C Je patrné, že studentka měla snahu o příjemný vzhled, např. u tabulek, u nichž využila různé barvy buněk. Celkový dojem ale následně kazí v tabulkách nastavené nejednotné řádkování. Dále se pak předložky a spojky velmi často nacházejí na konci řádku, případně jsou na konci řádků rozdělené hodnoty a jednotky. Mezery mezi odstavci, nadpisy a odstavci, obrázky, grafy a tabulkami jsou v mnoha případech až zbytečně velké, což evokuje spíše snahu o natažení celkové délky práce, nebo nedostatečnou snahu o kompaktnost práce, viz např. obr. 2, který se nachází zcela osamoceně na straně.
Navrhovaná známka
C

Otázky

eVSKP id 153161