BLAŽEK, M. Metody pro návrh a testování hnacích ústrojí vozidel [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2025.
Práce se zabývá testováním hnacích ústrojí vozidel na testovacích stavech v laboratoři i virtuálně. Rešeršní část poskytuje přehled nejčastěji testovaných komponent, kritéria testování i popis možných řešení testovacích stavů. Místy práce obsahuje zavádějící tvrzení, nepřesně formulované myšlenky a drobné překlepy. V praktické části se objevují nevhodné formulace v první osobě a grafická úprava by zasloužila větší péči především u popisků os v grafech. Naopak lze pozitivně hodnotit schopnost studenta realizovat základní simulaci v prostředí MATLAB Simulink, což svědčí o jeho orientaci v problematice. Celkově student prokázal schopnost dané téma nastudovat, vhodně interpretovat a splnil cíle stanovené v zadání.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | B | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | C | ||
Vlastní přínos a originalita | D | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | D | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | C | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | B | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Bakalářská práce pana Miroslava Blažka se zabývá problematikou testování hnacích ústrojí vozidel. Mezi dílčí cíle práce patří tvorba rešerše existujících metod, jejich popis, zhodnocení z hlediska výhod a nevýhod a realizace vlastní simulace hnacího ústrojí. Hlavní část práce je rozdělena do čtyř kapitol, které se věnují popisu hnacích ústrojí, metodám jejich testování, přehledu simulačních softwarů pro návrh a testování, a nakonec popisu vlastní simulace. Popis hnacích ústrojí místy působí nevyváženě – například v kapitole 1.1 autor rozděluje převodovky na manuální a automatické, avšak dále se věnuje pouze popisu automatických. Popis jednotlivých komponent je doprovázen ilustračními obrázky, na které se ale student v textu neodkazuje. Druhá kapitola nabízí přehled značného počtu různých testů hnacích ústrojí, u většiny z nich však autor nezachází do větší hloubky a popis jednotlivých testů je poměrně stručný. Kapitola věnovaná simulačním softwarům představuje pět různých programů. Prezentace této problematiky je přehledná a logicky uspořádaná. Praktická část práce je představena v poslední kapitole. Student si pro tvorbu vlastní simulace vybral prostředí MATLAB Simulink s podporou Simspace Driveline. Na začátku této kapitoly by bylo vhodné více přiblížit ideu nebo zaměření tvořené simulace. Výsledky ukazují porovnání mezi jednotlivými vstupními a výstupními veličinami. Jednou ze vstupních veličin v simulaci je úhlová rychlost na vstupním hřídeli, která roste lineárně v čase. Z obr. 18 vyplývá, že jednotlivé převodové stupně jsou řazeny po dvousekundových intervalech. Kombinace těchto dvou signálů není zcela vhodná, pokud má simulace odpovídat reálnému chování převodovky v běžném provozu. Text je podpořen množstvím citací odborné literatury a manuálů. Práce vykazuje drobné grafické a stylistické nedostatky, např. nečíslování rovnic. Jazyková úroveň je však dobrá a čitelnost není narušena. Bakalářská práce pana Blažka splňuje stanovené cíle a je celkově na dobré úrovni. Práci doporučuji k obhajobě a navrhuji celkové hodnocení: C.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | C | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | C | ||
Vlastní přínos a originalita | C | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | C | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | D | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | C | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | A |
eVSKP id 165512