MATEOVÁ, K. Zlaté české ručičky - aneb řemeslo má zlaté dno [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. .
Klára Mateová ve své diplomové práci představuje dostavbu středoškolského areálu v jihlavském Heleníně. Navazuje tak na integrační snahy kraje o uzké propojení Střední umělecko-průmyslové školy a Střední školy stavební na plochách bývalé textilní továrny. Autorka rozvíjí koncepci a standardy poslední rozsáhlé adaptace z roku 2013 a celkovou situaci doplňuje o trojici provozů skladu, tělocvičny a inovačního řemeslného inkubátoru. Tento, akcentovaný v centrální poloze venkovními pobytovými plochami, dále rozpracovává na úroveň architektonické studie. Výraz jednotlivých řešených objektů odpovídá zvolenému konstrukčnímu řešení a požadavkům na dostatek parkovacích míst. Předloženou diplomovou práci doporučuji k obhajobě a navrhuji hodnocení C70.
Je obdivuhodné, jak šla diplomantka v rozsahu a záběru své práce daleko, velmi zeširoka. Z pozice budoucího architekta je toto velmi důležitá vlastnost. V praxi poté architekt na rozdíl od diplomové práce nemusí většinou tato témata ke zpracování hledat, ale když je k němu přinese život a okolnosti, měl by je vnímat, pochopit a ve svém díle umožnit jejich optimální propojení. Klára Mateová tyto schopnosti svojí prací prokázala. Vypadá to, že má i cit pro formální stránku a výraz architektury s úctou k historii místa, a přírodním zdrojům s vnímáním akutní potřeby zachování jejich udržitelnosti. Pokud k těmto vlastnostem a schopnostem přidá časem i znalosti konstrukčních zásad staveb, může z ní být vnímavý, citlivý, kreativní a technicky vybavený architekt, který budoucím generacím zanechá zajímavé věci k zamyšlení, přičemž jim ponechá možnost dělat to samé...
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Urbanistické řešení | A | Diplomantka vybrala velmi příhodný soubor objektů (areál) se zřetelnými aurbanistickými nedostatky, jejichž trefnou analýzou a následným odstraněním viditelně otevírá cestu k hlavní myšlence práce – propojení profesí a lidských dovedností v jednom multifunkčním prostoru. | |
Architektonické řešení | A | Velmi úzce propojené s konceptem urbanistického detailu. Nové budovy se nijak nesnaží na sebe strhnout pozornost. Umístění i jejich řešení citlivě zohledňuje jejich smysluplnost a užitečnost pro areál jako celek. Z historického kontextu umístění inkubátoru respektuje polohu bývalé (dnes již zdemolované) 4 podlažní budovy. Architektura a hlavní myšlenky budovy jsou soustředěny do vnitřního uspořádání, které usiluje o prostor umožňující od tichého přemýšlení a studia, přes setkávání, diskusi a komunikaci až po „ostré“ prezentace. Myšlenkové těžiště je potom ve 2. NP, které dává možnost kontaktu studentů/učňů s informacemi přesahujícími jejich obory v rámci běžných učebních osnov. Po formální stránce neopomněla diplomantka v opláštění budovy ohleduplně a nenásilně připomenout historii a vznik celého komplexu. Řešení tělocvičny a skladu je potom podřízeno provozním a urbanistickým potřebám areálu, dokonce i s ohledem na ekonomickou stránku případné realizace. | |
Provozní řešení | A | Úpravy v areálu výrazným a logickým způsobem zlepšují jeho provozní parametry. Nabízí jeho daleko lepší využití, podporují inspirativní propojení do té doby oddělených provozů i studijních oborů. Vnitřní prostor je v navržené koncepci lepším místem znalostního rozvoje se zachováním možnosti setkání, ale i klidu, relaxace a sportovních aktivit. | |
Technicko konstrukční řešení | B | Do citlivosti přístupu této diplomové práce zapadá i volba hlavního konstrukčního materiálu řemeslného inkubátoru – dřeva. Princip udržitelnosti využití tohoto jediného plně obnovitelného zdroje - stavebního materiálu a jeho ekologické hledisko lze najít i v konstrukci navržené tělocvičny. Ve vlastním konstrukčním řešení inkubátoru ovšem spatřuji mnohá nedořešení a skryté otazníky, které by si zasloužily domyšlení a propracování. Je otázkou, zda-li je to oprávněný požadavek na studenta architektury a nikoli studenta oboru Pozemní stavby či Konstrukce. | |
Formální úroveň | A | Diplomová práce není jen urbanisticko-architektonické řešení na dané téma, jež by se od studenta architektury dalo očekávat. Je to příběh - ve vazbě na historii, s definováním současného celospolečenského problému odborného školství se snahou najít cestu ke zlepšení. Průsečíkem hledání je architektonická koncepce a způsob myšlení. Emoce, které z úvodní třetiny plynou podporují emotivní fotky a umocňuje všudypřítomná červená barva. Řazení textů je přehledné a logické od ideových principů, až po konstrukční detail. |
eVSKP id 133802