KOLOMAZNÍKOVÁ, P. Modernita a holocaust [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. .
Téma projektu, které pracuje mimo jiné s traumatickou zkušeností holocaustu, vyžaduje od architektury kritický pohled na její současné status quo. Aby toho studentka dosáhla, musela věnovat značné množství času teoretické části, kterou začala analyzovat ještě v rámci předdiplomního projektu, zpracovávaného ve dvoučlenném týmu. Tato teoretická část je pravděpodobně nejcennějším přínosem projektu. Myslím, že by bylo vhodné v této práci pokračovat v rámci doktorského studia. Samotný architektonický projekt je nejen pokusem o řešení veřejné budovy s konkrétní funkcí, ale také příležitostí pokračovat v hledání odpovědí na otázky z předdiplomního projektu, přičemž tentokrát nejde o hledání konkrétní odpovědi, ale spíše o rozšíření otázek z kulturního a sociologického diskurzu do diskurzu architektonického. Jak stavět po zkušenosti s holocaustem? Diplomový projekt se pokouší odpovědět na výše uvedenou otázku vytvořením zajímavé budovy, která reaguje na tuto zkušenost, aniž by ji nutně reprezentovala. Vytvořené dílo tak může být více univerzální zkušeností, než by se na první pohled mohlo zdát. Je škoda, že studentka v projektu neukázala alespoň fotografie modelů svého výzkumu povrchových materiálů použitých v projektu. Doporučuji je předložit v rámci obhajoby. Otázka pro obhajobu: - vysvětlete, kam vede podzemní chodba směrem na Koliště a jaká je její funkce? - bylo by vhodné lépe ukázat fungování vnitřního nádvoří na úrovni 1.PP - bylo by vhodné lépe vysvětlit fungování hlavního schodiště ve východní části budovy
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Přístup studenta ke zpracování | C | Studentka mohla pracovat o něco intenzivněji. Bohužel hned na začátku semestru musela skloubit školu s prací, což ovlivnilo výslednou kvalitu projektu. V druhé polovině semestru již věnovala práci veškerý svůj čas, takže byla schopna dokončit projekt na dobré úrovni. Velmi důležitou součástí práce byl také předdiplomní projekt. |
Autor vykazuje vysokou míru porozumění pro architektonickou tvorbu, schopnost jasného a originálního myšlení a svědomité práce na zadaném úkolu.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Urbanistické řešení | A | Autorka zasazuje objekt dokumentačního centra na jižní část brněnské okružní třídy do místa dnešního parkoviště. Toto umístění se jeví jako žádoucí a posilující městský charakter území. Budova je přístupná jak z terénu, tak z podzemí s využitím napojení na stávající systém podchodů dopravního uzlu přednádraží. Vstupy jsou ztvárněny s důrazem na koncepční řešení objektu. Hledání bariér a hranic se projevuje izolací budovy od okolní zástavby s využitím skrytých přístupů a veřejného prostranství pod úrovní terénu. Vzhledem k náplni budovy je toto řešení odůvodnitelné. | |
Architektonické řešení | A | Budova se skládá ze dvou výrazně tvarovaných hmot. Masivní zalamované zdi směrem do ulice Benešova a subtilního převýšeného objemu hlavní části. Hlavní hmota je "roztržena" na dva samostatné celky. V místě "roztržení" je výrazně texturovaná kovová fasáda. Architektonický výraz je veden snahou o dosažení maximálního vyjádření autorčina konceptu. Velmi kladně hodnotím zvolené prostorové a materiálové řešení a práci s konstrukčním systémem. Výrazné je především ztvárnění nástupních prostor a veřejné vstupní "haly". Jako slabší části projektu hodnotím napojení obou hmot objektu na jihovýchodní fasádě a umístění kovové fasády. Hmota zalamované zdi ztrácí při pohledu z jihovýchodu svou masivnost a působí přilepeným dojmem. Použití kovové fasády dle mého názoru nepřizpívá k autorčinu konceptu a naopak potlačuje motiv "roztržení" hlavních hmot. | |
Provozní řešení | A | Autorka naplňuje program vycházející z potřeb dokumentačního centra. Pohyb uvnitř budovy je artikulovaný a souzní z autorčiným konceptem. | |
Technicko konstrukční řešení | A | Budova má skleletový nosný systém, který je využit v rámci architektonického výrazu. Zvolené konstrukční řešení se jeví jako realizovatelné a je doloženo formou detailů. | |
Formální úroveň | A | Práce jasným a srozumitelným způsobem dokumentuje postup práce autora a výsledný projekt. Celková grafická úroveň je výborná. Pro lepší pochopení by bylo dobré doplnit více exteriérových perspektiv. Využití grafického motivu na perspektivách posiluje vnímání autorčina záměru, ale v určitých momentech znesnadňuje čtení projektu. |
eVSKP id 141113