ŠKODA, K. Brněnská okružní třída - urbanistická studie [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. .

Posudky

Posudek vedoucího

Kopáčik, Gabriel

Uvolněný pás, který vnikl v polovině 19. století kolem někdejšího středověkého města po vybourání hradeb, se stal svého času velkou výzvou pro urbanistické projekty, jejichž cílem bylo propojení kompaktního historického jádra s rychle se urbanizující periférií. Velkolepé ideje se realizovaly jen částečně - několik solitérních objektů, bezbřehý park-nepark a přetíženou dopravní komunikaci nelze brát jako finální stav - a tak zůstává tento úkol i nadále výzvou pro generaci nastupujících architektů. Hlavní přínos diplomní práce vidím v definování potenciálních strategií, koncepcí a etap dotvoření tohoto městského pásu - zelené nebo kompaktní město, rozdělené nebo spojené město - přičemž žádný z těchto přístupů diplomant nezavrhuje, spíše vybírá pro konkrétní segmenty metody nejvhodnější. Jako případovou studii pak rozpracovává vybranou část pomocí architektonicko-urbanistických nástrojů - důsledné vymezení veřejných prostranství a vyhrazených (polyfunkčních, zastavěných) městských bloků - a opět naznačuje spektrum zastavovacích přístupů pro tyto bloky. I přesto, že zastavování volných ploch v centru města asi nebude připadat brněnským občanům a jejich politické reprezentaci jako nejaktuálnější úkol, tak jsem spolu s diplomantem přesvědčen, že naznačená strategie je objektivně správná a že by aktivizovala vyprazdňující se centrum Brna. Práci nemám co vytknout, diplomant bezesporu zcela naplnil zadání, prokázal, že je schopen komplexní analýzy problémů města i tvůrčího řešení pomocí urbanistických a architektonických nástrojů.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Přístup studenta ke zpracování A 95 systematický, svědomitý, koncepční, dobré časové rozvržení práce
Navrhovaná známka
A
Body
95

Posudek oponenta

Wittmann, Maxmilian

iplomní projekt předkládá zajímavou vizi postupného oživení brněnské okružní třídy, která má co nejpřirozeněji propojovat historické jádro a navazující území. Projekt realizovatelný dle autora ve třech etapách vytváří novou urbanistickou strukturu respektující elementární historickou urbánní matrici města. Za jednoznačný přínos práce pokládám vytvoření nového, přehledného systému veřejných (poloveřejných) prostorů a také dopravní řešení, byť toto není v projektu prezentováno tak, jak by si vzhledem ke své důležitosti zasloužilo. Obojí je v souladu s vizí Brna jako města s bohatou, jedinečnou urbanistickou minulostí a neméně progresivní budoucností.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Urbanistické řešení A Urbanistické řešení finálního vybraného severovýchodního segmentu okružní třídy vychází z myšlenky, že okruh má integrovat, propojovat město. Práce proto ve vybraném segmentu navrhuje převážně uzavřenou blokovou zástavbu, která je historicky osvědčená, měřítkem přirozená a pomáhá vytvářet tolik důležité veřejné prostory různého, často komorního měřítka. Řešení představuje zajímavou alternativu, která umožní vytvářet segregovaný a životaschopný veřejný prostor v územích, kterým potřebná vitalita chybí. Umožní vytvářet z pohledu lidí čitelné prostředí. Objekty v sobě kombinují správně zvolené, důležité městotvorné funkce.
Architektonické řešení B Detailní architektonické řešení objektů není součástí projektu, který je zaměřen spíše na vizi nového urbanistického řešení. Existuje předpoklad, že případné následné podrobnější architektonické řešení objektů může úspěšně navázat na prezentované objemové struktury a jejich slovní popis.
Provozní řešení B Provozní, v tomto případě spíše dopravní řešení vychází z regulace dopravy ve vlastním centru. Taková regulace je správně založena především na omezení dosavadního tranzitu. Provozní řešení profilů městské třídy patrné z řezů pravděpodobně umožní převést potřebnou kapacitu zpomalené dopravy. Dopravní řešení vzhledem ke své důležitosti by si žádalo důkladnější, jasnější prezentaci zahrnující zejména vedení MHD a IAD.
Technicko konstrukční řešení B Technicko - konstrukční řešení není vzhledem k zaměření projektu jeho součástí v obvyklé formě, obsahu a rozsahu. Mohlo být suplováno dopravně – technickým řešením.
Formální úroveň A Formální úroveň práce je na velmi dobré úrovni. Její jednotlivé části jsou logicky a přehledně řazeny. Doložené, relativně málo početné perspektivy prezentují atraktivitu a životaschopnost nově vznikajících městských prostorů.
Navrhovaná známka
B
Body
88

Otázky

eVSKP id 83076