VESELÁ, D. Návrh na rozšíření podnikatelské činnosti [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta podnikatelská. 2019.

Posudky

Posudek vedoucího

Luňáček, Jiří

Předložená diplomová práce popisuje běžný problém, který lze schematicky zařadit do kategorie podnikatelských záměrů. Zpracováním jde ale o řešení netradiční. V prvé řadě autorka neřeší běžný komerční produkt. V druhé řadě autorka kombinuje jak postupy strategického, tak i finančního managementu. V poslední řadě autorka dobře využívá i jednoduché statistické modely predikce, jmenovitě logaritmický model růstu tržeb. Využití práce je převážně praktické pro konkrétní spolek, dílčí části výzkumu ale popisují profil zákazníků, což je využitelné i pro vědecké poznání. Oceňuji část věnovanou rizikům projektu, jejich kvantifikaci a eliminaci. Nedostatky práce jsou následující: Numerické modely použité pro řešení mohly být robustnější. Dále mohla autorka lépe statisticky vyhodnotit provedené dotazníkové šetření. Posledním dílčím nedostatkem je to, že autorka neformulovala klasické statistické výzkumné hypotézy. Formální stránka práce je standardní.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění stanovených cílů B
Zvolený postup řešení, adekvátnost použitých metod C
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry B
Praktická využitelnost výsledků B
Uspořádání práce, formální náležitosti, použitá terminologie a odborná jazyková úroveň B
Práce s informačními zdroji, včetně citací C
Navrhovaná známka
B

Posudek oponenta

Mikuš,, Petr

I. Cíl práce a jeho naplnění Autorka hlavní cíl ze zadání práce, cituji: „Ekonomicky zhodnotit rozšířeni prodejní sítě…“, respektuje a přebírá jej do práce. Cíl není pozměněn, není zúžen ani rozšířen. Autorka cíl práce splnila. II. Obsahové zpracování a přístup k řešení práce Práce je poměrně standardní strategickou případně tržní analýzou podnikatelského subjektu zaměřená na spíše netradiční subjekt – neziskový. Z toho vyplývá i poměrně standardní struktura celé práce a terminologie. V první části autorka teoreticky ukotvuje prostřednictvím literární rešerše, základní pracovní pojmy z oblasti podnikatelských plánů, zejména se zaměřením na strukturu podnikatelského plánu a strategickou analýzu. V praktické části pak vytvořený teoretický aparát aplikuje na zkoumaný subjekt Ligu lidských práv, z. s. – zde konkrétně na její dobročinný obchod Šuplig. Postup práce je odpovídá zkoumané problematice a je bez výraznějších odklonů od standardů strategické analýzy při tvorbě podnikatelských plánů. Použité metody jdou adekvátní řešenému problému. Autorka poměrně dobře interpretuje výsledky analýz, z nichž největší význam přiřazuje finanční části. Praktická využitelnost práce je dobrá, práce může sloužit po vylepšení částí s výhradami k provedení zamýšleného projektu. III. Formální náležitosti práce a úprava Formální stránka práce je na odpovídající úrovni. Autorka se nedopustila většího množství pravopisných chyb a práce neobsahuje zásadní překlepy. Seznam využité bibliografie je rozsáhlý a obsahuje relevantní zdroje. Jako výtku uvádím výrazné zastoupení neověřených zdrojů – internetové stránky pro strategickou analýzu, učebnice a skripta. Doporučil bych využívat více statistických úřadů a nikoliv prohlášení vlády, případně soukromé stránky (např. jako zdroj počtu obyvatel města Brna) případně využívat tiskové zprávy společnosti Delloite nebo Studenta. IV. Připomínky k práci 1. Autorka nepracovala s literaturou tak, aby provedla buďto porovnání nebo sloučení poznatků různých literárních zdrojů. Bohužel nepracovala s vědeckými databázemi. Snižuje to tak kvalitu práce a přenos poznatků do ČR. 2. U regresní analýzy financí není jasné, co tím autorka myslí, v teoretické části o regresní analýze není zmínka a není jasné, jaký typ regrese autorka používá a jaký je přístup k datům. 3. U SWOT matice referenčního obchodu Šuplig autorka neuvádí s kým srovnává silné a slabé stránky zamýšleného plánu. Není tedy jasné, zdali se opravdu jedná o silnou stránku (zařaditelnou do VRIO modelu) nebo je to standard odvětví/blízké konkurence. Ani zde autorka nevysvětluje, jak byla vytvořena tato matice. 4. Jako velmi slabou hodnotím část 3.6 Marketinogvý plán. Právě tato oblast je klíčová k získání dodavatelů zboží k dalšímu prodeji. V tomto případě jsou to navíc ještě dárci a tím pádem by měla být tato část významně rozpracována. Produkt je zde rozebrán z teoretického pohledu, ale prakticky v části 3.6.1 není žádná relevantní informace použitelná pro podnik. Kapitola 3.6.2 Cena uvádí, že cena je stanovena konkurenčně benchmarkingem. Bohužel žádná část práce se nezabývá daty, která byla použita a tak nelze ověřit, zdali jsou vybráni relevantní konkurenti nebo nikoliv.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění stanovených cílů A
Zvolený postup řešení, adekvátnost použitých metod C
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry D
Praktická využitelnost výsledků C
Struktura práce, použitá terminologie a odborná jazyková úroveň B
Práce s informačními zdroji D
Navrhovaná známka
C

Otázky

eVSKP id 108609