VENDRAME, K. Hudební kompozice s využitím metod umělé inteligence [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2024.

Posudky

Posudek vedoucího

Matoušek, Radomil

Diplomová práce, zabývající se generováním a kompozicí hudby pomocí algoritmů umělé inteligence, se významně dotýká oblasti hudební nauky, konkrétně stylu mazurek od Chopina. Práce efektivně kombinuje metodiky z obou oborů informatiky a hudební nauky, kde autorka aplikovala evoluční výpočetní techniky, konkrétně přístupy gramatické evoluce a částečně hluboké neuronové sítě. Navzdory drobným nedostatkům ve formalismu definic a jisté vágnosti v textu (často přejato), práce dosahuje vysoké komplexity a velmi dobrého akademického standardu. Práce jednoznačně demonstruje působivou mezioborovou integraci a dosahuje stanovených cílů, což zahrnuje i komparativní analýzy. Práce může inspirovat další práce v oblasti aplikované AI a hudební kompozice. Celkově hodnotím práci jako A/výbornou a jednoznačně ji doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita A
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací A
Samostatnost studenta při zpracování tématu A
Navrhovaná známka
A

Posudek oponenta

Dvořák, Jiří

Cíle práce byly následující: analyzovat přístupy k automatickému generování hudby pomocí evolučních výpočetních technik a neuronových sítí, sestavit program pro generování hudby ve stylu Chopinových mazurek a provést srovnávací analýzu výsledků práce. Tyto cíle byly zcela splněny. Autorka prokázala hluboké znalosti jak metod pro generování hudby, tak i problematiky hudební kompozice. Úspěšně se vyrovnala s touto složitou problematikou a vytvořila práci, která může být dobrým východiskem pro další výzkum v této oblasti. V úvodní části práce se autorka zabývá problematikou evolučních algoritmů a neuronových sítí. Při popisu evolučních algoritmů se nevyhnula jistým nepřesnostem. Na několika místech uvádí, že ke křížení jsou vybíráni nejlepší jedinci, ačkoli jinde píše o ruletové a pořadové selekci. Nedostatečně je také popsána problematika náhrady staré populace populací novou. Při popisu gramatiky došlo k výpadku některých znaků v matematických výrazech (např. hvězdičky v definici volného monoidu). V 5. kapitole autorka zasvěceně analyzuje proces hudební kompozice. Těžištěm práce jsou kapitoly 6 a 7, kde je nejprve popsána aplikace nástrojů pro analýzu a syntézu hudby a poté je použití těchto nástrojů ilustrováno na příkladu Chopinových mazurek. Hlavní pozornost je přitom věnována metodě gramatické evoluce. Práce má dobrou úpravu s výjimkou vztahů (3) a (4) a je doplněna řadou výstižných obrázků. Obsahuje jen velmi malé množství překlepů, místy se ve výsledném souboru špatně zobrazily některé znaky. Někde chybí odkazy na obrázky.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita A
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii B
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací A
Navrhovaná známka
A

Otázky

eVSKP id 157901