VENDRAME, K. Hudební kompozice s využitím metod umělé inteligence [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2024.
Diplomová práce, zabývající se generováním a kompozicí hudby pomocí algoritmů umělé inteligence, se významně dotýká oblasti hudební nauky, konkrétně stylu mazurek od Chopina. Práce efektivně kombinuje metodiky z obou oborů informatiky a hudební nauky, kde autorka aplikovala evoluční výpočetní techniky, konkrétně přístupy gramatické evoluce a částečně hluboké neuronové sítě. Navzdory drobným nedostatkům ve formalismu definic a jisté vágnosti v textu (často přejato), práce dosahuje vysoké komplexity a velmi dobrého akademického standardu. Práce jednoznačně demonstruje působivou mezioborovou integraci a dosahuje stanovených cílů, což zahrnuje i komparativní analýzy. Práce může inspirovat další práce v oblasti aplikované AI a hudební kompozice. Celkově hodnotím práci jako A/výbornou a jednoznačně ji doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Cíle práce byly následující: analyzovat přístupy k automatickému generování hudby pomocí evolučních výpočetních technik a neuronových sítí, sestavit program pro generování hudby ve stylu Chopinových mazurek a provést srovnávací analýzu výsledků práce. Tyto cíle byly zcela splněny. Autorka prokázala hluboké znalosti jak metod pro generování hudby, tak i problematiky hudební kompozice. Úspěšně se vyrovnala s touto složitou problematikou a vytvořila práci, která může být dobrým východiskem pro další výzkum v této oblasti. V úvodní části práce se autorka zabývá problematikou evolučních algoritmů a neuronových sítí. Při popisu evolučních algoritmů se nevyhnula jistým nepřesnostem. Na několika místech uvádí, že ke křížení jsou vybíráni nejlepší jedinci, ačkoli jinde píše o ruletové a pořadové selekci. Nedostatečně je také popsána problematika náhrady staré populace populací novou. Při popisu gramatiky došlo k výpadku některých znaků v matematických výrazech (např. hvězdičky v definici volného monoidu). V 5. kapitole autorka zasvěceně analyzuje proces hudební kompozice. Těžištěm práce jsou kapitoly 6 a 7, kde je nejprve popsána aplikace nástrojů pro analýzu a syntézu hudby a poté je použití těchto nástrojů ilustrováno na příkladu Chopinových mazurek. Hlavní pozornost je přitom věnována metodě gramatické evoluce. Práce má dobrou úpravu s výjimkou vztahů (3) a (4) a je doplněna řadou výstižných obrázků. Obsahuje jen velmi malé množství překlepů, místy se ve výsledném souboru špatně zobrazily některé znaky. Někde chybí odkazy na obrázky.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | A |
eVSKP id 157901