PLUCKOVÁ, I. Odklon pozornosti řidiče [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Ústav soudního inženýrství. 2021.
Předložená diplomová práce se zaměřuje na pozornosti řidiče, zejména na vybrané faktory negativně ovlivňující vizuální pozornost řidiče. V teoretické části studentka vymezila typy distrakce i metody pro její měření. Teoretická část práce je vcelku logicky členěna. Pro vymezení teoretického základnu studentka využila aktuální a relevantní literaturu, využité zdroje jsou zejména zahraniční. Teoretická část tak představuje dostatečný znalostní základ pro praktickou část diplomové práce. Na základě analýzy současného stavu poznání byly pro následující analýzu odpoutání pozornosti řidiče zvoleny reklamní zařízení. Vnímání těchto rušivých vlivů bylo komparováno s vnímáním dopravního značení, jakožto prvkem, který řidič při bezpečné jízdě vnímat musí. V důsledku epidemiologické situace studentka nemohla realizovat vlastní experiment v silničním provozu, pro analýzu proto využila poskytnuté eyetrackingové záznamy, které následně vyhodnotila. Praktická část je rovněž vcelku logicky členěna, studentka představuje využité metody i vlastní postup při zpracování dat a analyzované podněty. Získané výsledky jsou vhodně vizualizovány. Zařazeno je srovnání vnímání vybraných prvků. Velmi pozitivně hodnotním komparaci vnímání v různých podmínkách (denní/noční doba, jízda v intravilánu/extravilánu). Absentuje nicméně zhodnocení přínosů práce. V práci se místy vyskytují chyby a terminologické i stylistické nedostatky (např. "Důvod vyšší četnosti může být způsobené", "pozornost řidiče na dění v okolí pozemní komunikaci", "velký výskyt", "řidiče upoutá pozornost"). Rovněž nadpisy některých kapitol mohly být zvoleny vhodněji při zohlednění jejich obsahu (např. 6.3.1 V intravilánu, 6.3.2. V extravilánu).
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění cíle a rozsahu zadání | B | ||
Úroveň zpracování teoretické části tj. poznatky získané studiem | B | ||
Úroveň zpracování analytické části tj. zpracování podkladů a vstupních dat, použité metody | B | ||
Odborná úroveň diplomové práce | C | ||
Přínos pro praktické i teoretické využití | C | ||
Práce s literaturou (citace), přehled literatury dle normy ČSN ISO 690 a 690-2 | B | ||
Formální uspořádání a úprava (text, grafy, tabulky) a odborná jazyková úroveň | C |
Doporučuji práci k obhajobě
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Úplnost vypracování | A | ||
Zvolený přístup k řešení cíle diplomové práce | C | Autorka práce stanovuje odklon pozornosti resp. distrakci jako dobu fixace na podnět. Odklon pozornosti, bývá častěji definován a analyzován jako tzv. "off-road glance" tedy celkové odpoutání pozornosti od dění (např. před vozidlem), tedy sekvence sakáda-fixace-sakáda. | |
Úroveň zpracování diplomové práce tj. originalita řešení, způsob zpracování podkladů, vstupních dat, použité metody | B | způsob řešení je v oblasti zkoumání lidského faktoru znám nelze tedy zde spatřovat novost, analýza mohla být komplexnější a zahrnovat i další data. | |
Obtížnost a správnost řešení | B | ||
Přínos pro praktické i teoretické využití | B | ||
Odborná jazyková úroveň | C | Jazyková úroveň by mohla být na vyšší úrovni. Větná stavba zejména v kapitole úvod je někdy až nesrozumitelná i čitateli se znalostí dané problematiky má problém správně pochopit co přesně autorka myslela. V práci se dále vyskytují také terminologické nejasnosti a nesrovnalosti. | |
Písemná a grafická úprava tj. text, grafy, tabulky | C | Velmi často se v textu vyskytují předložky a spojky na konci řádků. |
eVSKP id 127971