KLEVETA, J. Možnosti zásobování malé obce obnovitelnou energií [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2024.
Práca pojednáva o jednoduchej otázke, koľko OZE treba na energetické zabezpečenie menšej obce? Riešenie práce však takto elementárne vôbec nebolo. Študent vypracoval prácu veľmi samostatne, sám si dopĺňal scenáre a prejavil vysokú dávku koncepčného, analytického a stategického myslenia. Samotnému energetickému návrhu predzchádzala rozsiahla časť venujúca sa energetickej spotrebe obce. Študent si aktívne získal energetické záznamy danej obce, čo vcelku reálne dopomohlo stanoviť spotrebu elektriny a tepla v danej obci. Výsledky navyše korešpondujú s najnovšími štatistikami. Samotný výpočet prebiehal podľa noriem, pričom niektoré postupy boli inovatívne doplnené tak aby mohli byť aplikované na modelovú obec. Výsledky odzrkadľujú viacero scenárov, pričom boli brané do úvahy optimistické, ako aj realistickejšie predpoklady. Výsledky ukazujú, že 100 %-ná zásobenosť obce pomocou OZE nie je reálne možná, pričom sa poukazuje aj na zdroje tohoto nedostatku, ktorým je defakto potreba tepla v zime, respektíve potreba elektriny na výrobu tepla v zime. Tieto výsledky spolu s konkrétnymi hodnotami môžu byť havo využité v praxi, či teórii. Práca presahuje svoje ciele, je prínosná a jednoznačne ju môžem doporučiť k obhajobe.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Předložená bakalářská práce se zabývá komunitní energetikou malé obce. V úvodu práce je celkem dobrý základní přehled komunitní energetiky z pohledu charakteru, legislativy i příkladů z České republiky, Rakouska a Německa. Pro praktickou část byla zvolena obec Vrchoslavice. Vstupní data modelu byla převzata z relevantních zdrojů [29, 30, 31]. V rámci návrhu systému OZE pro dodávku elektřiny a tepla jsou uvažovány fotovoltaické panely, fototermické panely, větrné elektrárny a tepelná čerpadla. Při úvaze spotřeby elektřiny a tepla student zavedl řadu logických zjednodušení, aby nebyl model příliš komplikovaný, což je u bakalářské práce pochopitelné. Oproti tomu se snažil detailně navrhnout jednotlivé zdroje pro jejich fiktivní umístění, což pokládám za zcela zbytečné. V rámci závěrečné části práce jsou navržené zdroje přiřazeny k jednotlivým objektům. Nejen v této části jsou prezentovány výsledné hodnoty bez řádného postupu. V závěru práce student uvažuje například o doplnění systému FVP tak, aby byla zcela pokryta spotřebu energií v zimním období, ale již neřeší velké přebytky tepla v létě, akumulaci či nějakou základní ekonomickou úvahu. Práce neobsahuje zásadní nedostatky a chyby. Po formální, jazykové a pravopisné stránce je práce na odpovídající úrovni. Předloženou bakalářskou práci doporučuji k obhajobě a hodnotím známkou velmi dobře / B.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | B | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | C | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | B |
eVSKP id 157628