ŠÁLEK, J. Řízení stejnosměrného motoru [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2014.
Zadání diplomové práce je z externího pracoviště Honeywell, konzultantem byl Ing. Václav Prajzner, Ph.D. Úkolem diplomanta bylo sestavení matematického modelu stejnosměrného modelu pro tří-poziční a proporcionální řízení, který bude zohledňovat teplotní poměry rotoru a statoru. Cílem diplomové práce bylo experimentální ověření navrženého modelu na reálném servopohonu. Komunikace s diplomantem probíhala sporadicky elektronickou formou. Na ústní konzultaci se diplomant dostavil až v závěrečné fázi řešení práce, kdy bylo zřejmé, že se dostal do časové tísně. Diplomant podcenil obtížnost zadání a na experimentální část práce neměl dostatek času. Diplomant během řešení práce neprojevil dostatečnou iniciativu a nepřistupoval k řešení zadaných úkolů zodpovědně. Zadání diplomové práce je splněno s výhradou. Dosažené výsledky nejsou dostatečně vyhodnoceny a to vzhledem k částečnému splnění bodu 3. zadání (ověření funkčnosti navržených řízení na reálném servopohonu na externím pracovišti Honeywell).
Diplomová práce má 65 stran, je rozčleněna do 5 kapitol včetně úvodu a závěru. Součástí práce je rovněž seznam symbolů a zkratek, seznam obrázků a tabulek, seznam použitých literárních zdrojů a 2 přílohy. Struktura a členění diplomové práce jsou přehledné, ale poněkud nevyvážené. Student např. zbytečně rozsáhle popisuje typy ss. motorů na úkor detailnějšího popisu vlastního řešení. Jednotlivé kapitoly na sebe navazují, ale plně nepostihují všechny body zadání práce. Zadání a časová náročnost práce jsou pro studenta magisterského studijního programu přiměřené, student měl navázat na výsledky předchozí bakalářské práce, která se zabývala sestavením teplotně závislého statického modelu ss. motoru. Diplomová práce je zaměřena na problematiku řízení servopohonu se stejnosměrným kartáčovým motorem, přičemž hlavním cílem je sestavení teplotně závislého matematického modelu motoru a jeho následné využití pro regulaci servopohonu bez použití senzoru otáček motoru. V kap. 2 a 3 je popsán jeden ze servopohonů fy. Honeywell, je zde uveden výčet jednotlivých typů ss. motorů a popsán statický a dynamický model ss. motoru. Student se již v této teoretické části bohužel dopouští nepřesností, např. chybného popisu veličin ss. motoru z Obr. 3.1.1. Stěžejní částí diplomové práce je kap. 4, ve které dochází k vlastnímu sestavení teplotně závislého matematického modelu, návrhu kaskádní regulace ss. servopohonu a implementace v prostředí LabView. Student bohužel nesplnil zadání v plném rozsahu, matematický model zohledňuje pouze změnu odporu vinutí kotvy v závislosti na teplotě, ale již neuvažuje teplotní změny budícího magnetického pole, vliv změny velikosti zatěžovacího proudu na oteplení vinutí a případný vliv opotřebení motoru na zatěžovací proud. Student identifikoval parametry reálného ss. motoru a provedl návrh regulátorů kaskádní regulační smyčky metodou frekvenčních charakteristik, ovšem správnost návrhu je sporná, viz doplňující otázky. Rovněž regulační smyčka nezahrnuje některé reálné vlastnosti regulované soustavy, např. dopravní zpoždění pulzního měniče napětí a setrvačnost senzoru proudu motorem. V Obr. 4.4.1 student nepoužívá zavedené symboly pro kreslení vývojových diagramů a diagram je evidentně chybný. V kap. 4.4.3 chybí podrobnější popis resp. schéma regulační smyčky, není příliš jasné, které veličiny se měří přímo na reálném pohonu a které se rekonstruují s použitím modelu. Nedostatkem je rovněž chybějící ověření chování regulační smyčky na reálném servopohonu v různých provozních podmínkách. Po formální stránce je předložená diplomová práce na dobré úrovni. Vyjadřovací schopnosti a výrazové prostředky diplomanta jsou také dobré. Předložená diplomová práce Bc. Jana Šálka bohužel neodpovídá zadání v plném rozsahu. Kladně hodnotím praktickou realizaci navržené regulace v reálném servopohonu fy. Honeywell.
eVSKP id 73268