HOFERKOVÁ, K. Virtuální osciloskop [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2022.

Posudky

Posudek vedoucího

Šedivá, Soňa

Cílem diplomové práce bylo vytvořit v prostředí LabVIEW virtuální osciloskop, který by byl dostupnou učební pomůckou pro povinný předmět Měření v elektrotechnice v případě distanční výuky nebo jako doplňková pomůcka pro samostudium. Studentka ve své práci splnila všechny body zadání. Výsledkem práce je funkční virtuální osciloskop a dále návody pro dvě laboratorní úlohy, které demonstrují použití vytvořeného virtuálního osciloskopu. Součástí práce je také výsledné řešení těchto laboratorních úloh včetně postupu měření a nastavení parametrů. Rozsah diplomové práce, která navazovala na semestrální práci, je 64 stran textu od úvodu po závěr, což odpovídá požadavkům kladeným na diplomovou práci. Studentka se ve své práci průběžně odkazuje na 30 literárních zdrojů. Při kontrole v systému Theses nebyla zjištěna shoda s jinými porovnávanými dokumenty. Práce je psána v logickém sledu a je na dobré jazykové úrovni. Kladně hodnotím zejména zodpovědný přístup k řešení zadaných úkolů a pracovní nasazení. Studentka se pravidelně dostavovala na konzultace, kde předkládala průběžně výsledky práce. Doporučuji práci k obhajobě.

Navrhovaná známka
A
Body
92

Posudek oponenta

Pikula, Stanislav

Diplomantka měla za úkol vytvořit virtuální osciloscop ve vývojovém prostředí LabVIEW. Rozsah práce je od úvodu po závěr 64 stran, což je odpovídající rozsah. Práce je sepsána v logickém sledu s vhodnou formální úpravou a na jazykové úrovni odpovídající diplomové práci. Práce v textu cituje 30 literárních zdrojů, kdy však velká část z nich jsou webové stránky nebo datasheety výrobců, což je však vzhledem k tématu práce očekávatelné. První dvě kapitoly práce zbytečně rozsáhle popisují elementární funkce generátoru a osciloscopu (kapitola 1) a vývojového prostředí LabVIEW (kapitola 2). Kapitola 3 naopak v rozsahu pouhých 3 stran rozebírá návrh měřicích přistrojů v prostředí LabVIEW, kdy je citováno několik článků jako analýza toho, co a proč je nutné implementovat. Je tak sice pro formu splněn první bod zadání, ale tato kapitola by byla ideální pro prezentaci obšírnější literární rešerše. Chybí zde například přehled existujících řešení, která nemusí nezbytně využívat LabVIEW, ale bylo by možné se jejich funkčností inspirovat nebo se vzhledem k nim vymezit. Existuje například jen rok stará DP z naší fakulty: BILÍK, Petr. Virtuální měřicí přístroje pro podporu výuky. Bylo by také vhodné uvést výhody a nevýhody implementace v LabVIEW, kdy mezi výhody je zajisté případné napojení na skutečný HW, které je i v zadání volitelně uvedeno, ale v práci se na něj nejspíše nedostalo času. Čtvrtá kapitola podrobně popisuje implementaci celého řešení, místy až zbytečně podrobně, jako například ukázka implementace volby logaritmického měřítka (obrázek 4.8). Tím je splněn druhý a třetí bod zadání. V části popisující chování struktury událostí (event structure) je nepřesně uváděno, že události jsou zachytávány jen v době čekání na událost (wait fo event). Kapitola 5 je vhodně dlouhý uživatelský návod aplikace. Kapitola 6 popisuje ověření na dvou ukázkových laboratorních úlohách, k těm také nemám připomínky. Tímto práce splňuje 4. a 5. bod zadání. Zhodnocení výsledků, tedy 6. bod zadání, je shrnut v závěru. Z testování programu mohu konstatovat, že je plně funkčí a umožňuje studentům vyzkoušet základní ovládání osciloscopu. Snad jen na pozadí by mohl být obrázek skutečného osciloscopu pro zlepšení iluze práce s virtuálním osciloscopem. Jediné drobné nedostatky, které jsem při testování programu nalezl, je chybně vygenerovaný signál při nastavení generátoru na vytvoření tří pulzů a neintuitivní ovládání triggeru při funkci "single". Z hlediska programového řešení jsou využity vhodné programové struktury a celkově je program přehledný a jasný. Jen některé vlastnosti osciloscopu či generátoru jsou pevně určeny konstantami, kdy by dávalo smysl je mít nastavitelné. Například generovaný signál je vždy 50 s dlouhý bez ohledu na volbu časové základny, šum má vždy pevně danou velikost apod. Závěrem mohu konstatovat, že přes uvedené připomínky diplomantka splnila všechny body zadání, výsledkem je funkční program, který může být použit pro výuku základní práce s osciloscopem. Hodnocení 85 bodů B.

Navrhovaná známka
B
Body
85

Otázky

eVSKP id 141450