STRÁNSKÁ, M. Charakteristika akademického písemného stylu: stručná příručka pro studenty. [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2020.
Tato bakalářská práce s názvem Academic writing characteristic: A brief handbook for students se zabývá tématem akademického písemného stylu. Práce se zaměřuje nejen na akademický styl jako takový, ale také obsahuje stručnou příručku pro studenty, která by jim mohla pomoci usnadnit těžkosti spojené s vytvářením akademických textů v anglickém jazyce. První část práce je částí teoretickou, shrnuje pojem akademický písemný styl a poskytuje jeho podrobnou charakteristiku. Druhá část práce, tedy část praktická, se věnuje stručné příručce pro studenty. Příručka je primárně navržena pro studenty oboru Angličtina v elektrotechnice a informatice, ale může být užitečnou i pro ostatní studenty, kteří potřebují psát akademické texty anglicky. Z celé práce je patrné, že se autorka snažila do dané problematiky proniknout a našla si sama další relevantní zdroje, na jejichž základě mohla vystavět i svoji práci. Jako celek tato práce prokazuje orientaci v teoretických konceptech a paradigmatech zpracované problematiky a schopnost kritické práce s informačními zdroji. Příručka samotná je založena na teoretické části této práce a její kapitoly byly stanoveny na základě analýzy doporučených zdrojů. V této části zvolila autorka méně formální, a tím pro studenty přístupnější, styl pro sdělení teoretických pravidel doplněný názornými příklady. Celá práce je vypracována na výborné jazykové úrovni, text je smysluplně členěn a jednotlivé části jsou velmi dobře provázány, pro větší názornost jsou i velmi vhodně zvolené ilustrační prostředky. Pokud se vzácně nějaká chyba vyskytuje, je to spíše záležitost nepozornosti. Stavba souvětí je komplexní, koherence textu je dodržena, z hlediska koheze se v práci vyskytují velmi vhodně použité prostředky. Studentka prokazuje znalost a dovednost v užití odborné lexiky z oblasti lingvistiky a komplexnost ve způsobu vyjadřování. Za praktický a smysluplný přínos je možné považovat příručku pro studenty, která je zpracována v praktickém formátu a je samostatnou přílohou bakalářské práce. Práce se neodklání od tématu a cíle, který byl stanoven, zadání je splněno.
Autorčiným cílem bylo charakterizovat akademický styl psaní a postihnout jeho hlavní rysy. Po přečtení práce by se dalo říct, že autorka nejen dosáhla svého cíle, ale dokonce ho předčila tím, že sestavila skutečnou uživatelsky velice přívětivou a srozumitelnou příručku pro (nejen) vysokoškolské studenty jak psát odborným akademickým stylem. Obsah a struktura práce jsou brilantně vycizelovány do detailu. V teoretické části autorka velice jasně a přehledně definuje a postihuje typické rysy akademického písemného projevu a svým stylem psaní sama předvádí, co to znamená kohezní a koherentní text. Stylistika jejího projevu je ryze formální a zcela naplňuje zásady „academic writing“, které popisuje. V druhé části autorka sestavila praktickou příručku pro studenty, jak psát akademickým stylem. Musím ocenit, že dříve než se do toho pustí, nejprve vysvětlí, proč a jak změní svůj stylistický projev z ryze akademického na populárně naučný. Je to samozřejmě dáno cílovou skupinou této části práce, tedy primárně vysokoškolskými studenty. Tato část práce je zamýšlena jako samostatně použitelná. Příručka by se ze začátku dala trochu přirovnat k mobilní aplikaci, neboť obsahuje rychlé odkazy na problémy či otázky, které mohou cílovou skupinu trápit hned na začátku psaní. Autorka tedy přechází k populárně naučnému stylu a zároveň se stylem se změní i jazyk. Z původně formálního se stává neutrální, někdy lehce neformální, autorka používá velice kreativní, barvité a idiomatické výrazy, ale nesklouzává k lacinému podbízení se čtenáři přílišnou neformálností. Autorka předvádí svou schopnost „přepnout“ z jednoho stylu do druhého a brilantně strhává a zaměřuje čtenářovu pozornost přesně tam, kam sama chce, pomocí tzv. self-referencing, rétorických otázek či průběžného povzbuzení motivace čtenáře. Text se velice často obrací ke čtenáři formou dialogu, což působí velice čtivě a pozitivně. Jakkoli obratně je tato část práce vedena, přesto v některých pasážích může styl působit lehce nevyrovnaně a nekonzistentně, neboť od neformálních výrazů se zase autorka vrací k formálnímu jazyku, ale činí tak pravděpodobně s vědomím, že čtenářova motivace již byla dostatečně povzbuzena a nyní je čas vrátit se k odbornému stylu. Co se týče jazyka, je až na jednu výjimku („you may won´t believe me“) téměř bezchybný a neobjevují se v něm jiné prohřešky proti gramatice a syntaxi. Práci s radostí doporučuji k obhajobě a hodnotím známkou A, celkově 95 body.
eVSKP id 127221