CHLUPOVÁ, J. Obnova zaniklých cest- tratí mezi Moravou a Dolním Rakouskem [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. 2017.

Posudky

Posudek vedoucího

Žalmanová, Petra

Diplomantka si pro svou práci zvolila komplexní téma obnovení přeshraničních žel. cest mezi Moravou a Dolním Rakouskem.Železniční tratě se postavily na našem území převážně za monarchie Rakouska-Uherska.Vznikla zde v krátkém čase jedna z nejhustších žel. sítí na světě a stala se nedílnou součástí našeho průmyslového a kulturního dědictví. Jedna z takových tras vedoucí z Vídně do Brna přes Laa an Thaya do Hevlína, byla 2. sv.válkou poničena a následným historickým vývojem zrušena.Diplomantka na základě pečlivě zpracovaných analýz si uvědomuje význam železnice nejen jako důležitého faktoru v dopravě, ale s tím související posílení sousedských vztahů ,kulturních tradic, rozvoje turistiky atd,což je přínosné pro vývoj celého regionu.Ve své práci předkládá reálný urb.-architektonický koncept na obnovu prostoru nádraží v Hevlíně,citlivou rekonstrukci bývalé hist. cenné výpravní budovy na provoz muzea a arch. návrh vlastní železniční zastávky. Zároven´ propojuje systém současných pěších cest a cyklostezek s prostorem nádraží a dále k obnovenému žel. mostu přes řeku Dyji do Rakouska. Velkým přínosem práce je osobní zaujetí diplomantky tématem a uvědomění si důležitosti dobrých sousedských vztahů mezi oběma zeměmi v dnešní Evropě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Přístup studenta ke zpracování Diplomantka pracovala po celou dobu zodpovědně,samostatně a s velkým zaujetím.
Navrhovaná známka
B
Body
88

Posudek oponenta

Matoušková, Petra

Práce dokládá schopnost autorky uplatnit se v profesi. V projektu shledávám jistou rozvláčnost množství výkresů a tím i nepřehlednost pro výsledný dojem při hodnocení. K jistému potřebnému zjednodušení projektů, zpřehlednění a jednoznačné formulaci, autorka jistě dospěje v budoucnu v architektonické praxi.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Urbanistické řešení A Autorka zpracovala obsáhlou geografickou, urbanistickou a historicko - sociologickou analýzu daného tématu. Velmi citlivě a s odborným respektem přistupuje k návrhu rekonstrukce zrušené regionální železniční „tratě 245“ přes Hevlín s propojením do Mistelbachu v Rakousku. Obnovu tohoto spojení staví jako jednu z priorit rozvoje regionu a vztahů s Dolním Rakouskem. Součástí rekonstrukce je také obnova nádražní budovy v Hevlíně a nová podoba mostu přes řeku Dyji. Toto řešení je citlivé a respektuje „genius loci“.
Architektonické řešení A V návrhu obnovy výpravní budovy nádraží Hevlín je patrná snaha o citlivou rekonstrukci bez drastických stavebních zásahů a s respektem k památkově chráněné budově a její původní typologii. Do libreta expozice by v interiéru mohla být navíc zařazena i dobově vybavená místnost, korespondující se secesním charakterem a stavebními detaily památky. Objekt nově navržené zastávky je uchopen jako architektonicky neutrální nicméně elegantní forma, která nesoutěží s obnovenou secesní stavbou a materiálově se hlásí k dopravním objektům dnešní doby.
Provozní řešení B Provoz muzea není bezbariérový, ale to je vzhledem k charakteru objektu pochopitelné. V dokumentaci není jasný nový systém TZB – vytápění objektů. Vytápění kamínky na pevná paliva neodpovídá platné ČSN – zřejmě jde o nefunkční muzejní exponáty. Výkresy s vyznačením bouraných a nových konstrukcí nejsou přehledné. V budově nové zastávky chybí toaleta a zázemí pro personál v bistru. Problematický je nedostatečný odstup zastávky od drážního tělesa vzhledem k bezpečnosti provozu na trati – str. 89 a 93 (dimenzování nástupišť a manipulační prostor v okolí kolejiště). Také výsadba zeleně /jabloňový sad/ v okolí trati musí respektovat ochranné pásmo drážního tělesa – str. 93.
Technicko konstrukční řešení B Konstrukční řešení je logické a schopné realizace, jak po stránce stavební, tak navrženého vybavení interiéru včetně detailu. Návrh sice řeší etapovitost realizace, ale absentuje zde návrh systému vytápění a celkové energetické pojetí obou staveb. Chybí návrh materiálového a konstrukčního řešení nově navrženého (formou výrazného) mostu přes řeku Dyji coby součásti celého konceptu diplomového projektu.
Formální úroveň B Grafické zpracování je na velmi dobré úrovni, sympatická je jednoduchá forma textu i grafiky, která dává vyniknout obsahové stránce díla. Pouze ve 3D vizualizacích je možná trochu příliš užito výrazných figurálních motivů.
Navrhovaná známka
B
Body
85

Otázky

eVSKP id 100061