ONDROUŠEK, A. Analýza vlastností vlakového provozu řízeného pomocí ERTMS/ETCS [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií. 2024.

Posudky

Posudek vedoucího

Strnadel, Josef

S přihlédnutím k nadprůměrné aktivitě studenta během řešení a dokončování činností souvisejících s obtížnějším zadáním i se zpracováním technické zprávy, kvalitnímu řešení a, v neposlední řadě, nadšení studenta pro zpracování daného tématu navrhuji ohodnotit práci studenta a její výsledek stupněm B .

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Informace k zadání Problematiku řešenou v předložené práci považuji za obtížnější , jelikož vyžadovala zorientovat se v oblastech (souvisejících mj. s ERTMS/ETCS a jejich modelováním a analýzou) nad rámec vědomostí, dovedností a praktických zkušeností z předmětů běžného bakalářského studia. Za stěžejní považuji body 3 a 4 zadání - vzhledem k jejich kvalitnímu zpracování považuji zadání za splněné .
Práce s literaturou Student prokázal schopnost samostatně využívat vedoucím doporučené i vlastním úsilím nalezené informační zdroje související s řešeným tématem, mj. orientovat se v nich, čerpat z nich a vhodně využívat informace v nich obsažené k řešení daného tématu. Oceňuji snahu studenta získávat další informace od , akademických i komerčních, odborníků z oblasti dopravy .
Aktivita během řešení, konzultace, komunikace Na daném tématu začal student intenzivněji pracovat poměrně pozdě - klíčové konzultace k řešení začaly až cca od března ; poté však student řešení poměrně průběžně konzultoval a informoval o dílčích problémech a jejich překonání, pokrocích i dalším směřování řešení projektu. Student pracoval samostatně a na konzultace byl vždy velmi dobře připraven .
Aktivita při dokončování Výsledek práce studenta (tj. realizační výstup a technická zpráva) mi byl předkládán ke konzultacím s mírným zpožděním a spíše sporadicky ; jeho konečná podoba mi však byla předložena v předstihu , umožňujícím mi připomínkovat ji před odevzdáním.
Publikační činnost, ocenění -
Navrhovaná známka
B
Body
89

Posudek oponenta

Šimek, Václav

Domnívám se, že v konečném důsledku jde o velmi zdařilý projekt, kdy dosažené výsledky poněkud sráží ne zcela ideálně zvládnutá prezentační stránka technické zprávy. Proto i v kombinaci s výše uvedenými skutečnostmi navrhuji souhrnné hodnocení stupněm C - dobře , 75 bodů .

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Náročnost zadání Propojení poměrně rozsáhlé domény aspektů železničního provozu s jeho simulací či analýzou při využití formálních metod na bázi časovaných automatů má bezesporu dopad na celkově vyšší obtížnost této bakalářské práce.
Rozsah splnění požadavků zadání Zadání považuji za splněné v rozsahu požadavků z něj plynoucích. Žádná rozšíření hodna zvláštní pozornosti zde nenacházím.
Rozsah technické zprávy
Prezentační úroveň technické zprávy 70 Technickou zprávu tvoří celkem 6 kapitol a několik doprovodných příloh, mezi nimiž postrádám popis obsahu datového média. Převážná část technické zprávy je pak věnována popisu vlastního řešení. Dále bych měl k prezentační stránce následující připomínky: občas by bylo vhodnější použít číslovaní sekcí ve třetí úrovni namísto tučně provedených nadpisů o velikosti okolního textu, text by byl pak mnohem přehlednější v případě obrázku 5.2, a taktéž dalších obdobného zaměření v rámci 5. kapitoly, chybí explicitní popis významu jednotlivých křivek, kdy se domnívám, že jednotlivé barvy označují vlakové spoje jedoucí po analyzované trati obrázky v příloze C by zasluhovaly bližší vysvětlení formou krátkého komentáře kapitola 3.2 by mohla být poněkud stručnější, kdy celkem 12 stran věnovaných zevrubnému popisu nástroje UPPAAL je už příliš
Formální úprava technické zprávy 65 Byť to tak nemusí na první pohled vypadat, vykazuje formální stránka technické zprávy řadu nedostatků. Níže bych si dovolil uvést souhrn několika z nich: na mnoha místech technické zprávy jsou sice vloženy obrázky, avšak již na ně není odkazováno z přilehlého textu, přičemž tento jen je markantní např. v rámci 4. kapitoly ne zcela vhodně je zvoleno provedení identifikátorů obrázků či tabulek běžným fontem a samotný popisek tučně, spíše by měl být zvolen opačný přístup mezi textem popisku obrázku a referencí na použitý informační zdroj, odkud byl obrázek převzat, by měla být mezera (viz např. obrázky ve 3. kapitole) v případě obrázku 2.7 je místo výchozího informačního zdroje uveden v hranatých závorkách otazník, čili zdroj není jednoznačně určen; navíc v jemu předcházejícím odstavci je tento prvek odkazován jako tabulka 2.7 špatně čitelný je pak například obrázek 4.2, 4.4 či další v rámci 4. kapitoly, kdy se jedná zejména o snímky obrazovky z nástroje RailCalc obrázky 2.4, 2.5 a 2,7 měly být spíše označeny jako tabulky a v tomto provedení i vloženy do technické zprávy, přičemž v nich použité fonty mi přijdou prazvláštně škálovány
Práce s literaturou 90 Přehled informačních pramenů zahrnuje dostatek položek, které pokrývají všechny oblasti řešení projektu. K jejich výběru a způsobu využití nemám připomínek.
Realizační výstup 85 Realizační výstup je tvořen modelem železničního provozu pro simulační nástroj či prostředí UPPAAL. Ve zdrojovém kódu, který tvoří jednu z příloh této bakalářské práce, však není označen autor a komentáře prakticky chybí. Po funkční stránce jsou však v úplnosti splněny požadavky plynoucí ze zadání. Výsledkem je plně funkční model poskytující realistické výsledky (viz komentář autora v rámci 5. kapitoly technické zprávy zprávy).
Využitelnost výsledků Domnívám se, že na základě výsledků prezentovaných v technické zprávě a doladění souvisejících náležitostí (např. provázání s informačním systémem Správy železnic) by mohl být realizační výstup tohoto projektu i reálně využit k plánování provozu na tratích s instalovaným systémem ETCS.
Navrhovaná známka
C
Body
75

Otázky

eVSKP id 150946