FRYDRÝŠEK, J. Simulační modely vozidel [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2009.

Posudky

Posudek vedoucího

Havlíková, Marie

Cílem diplomové práce byla realizace simulačních jízd modelů řidič - vozidlo v prostředí Matlab/Simulink. Diplomant měl za úkol na základě literární rešerše navrhnout a realizovat dynamické modely vozidel příčného řízení pro různé křivosti jízdních trajektorií. K těmto modelům měl zvolit vhodný tvar přenosové funkce řidiče, realizovat simulační jízdy modelů, analyzovat a vyhodnocovat kvalitu regulačních dějů a stabilitu regulačního obvodu. Diplomové práci předcházela pouze jeden semestrální projekt. Diplomant se od převzetí zadání práce dostavil pouze 1x na konzultaci, kdy mu byl mu předán seznam doporučené literatury. Další setkání s diplomantem se uskutečnilo až v den předání diplomové práce. Neměla jsem možnost diplomanta metodicky vést, korigovat nebo kontrolovat. Diplomant nepodával žádné informace o stavu rozpracování diplomové práce ústní ani elektronickou formou. Chtěla bych, aby diplomant vysvětlil před komisí důvod, proč tomu tak bylo. Vzhledem k tomu, že návrhy simulačních modelů vozidel a systému řidič - vozidlo nebyly konzultovány s vedoucí práce, neodpovídají zcela požadavkům zadání. Celkové hodnocení práce vychází ze skutečnosti, že diplomant neprovedl dostatečnou literární rešerši pro požadovanou problematiku, v práci nedostatečně uváděl odkazy na literární zdroje a nepřehledně zpracoval úkoly specifikované v bodech 3 a 4 zadání diplomové práce. Z hlediska pracovní morálky hodnotím diplomanta jako nespolehlivého. Takovéto chování a přístup ke spolupráci by v jeho další odborné praxi nepřispívalo k dobrému jménu absolventa naši školy.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění zadání E 25/50
Aktivita během řešení a zpracování práce (práce s literaturou, využívání konzultací, atd.) E 10/20
Formální zpracování práce E 10/20
Využití literatury E 5/10
Navrhovaná známka
E
Body
50

Posudek oponenta

Hrabec, Jakub

Zadání diplomové práce je zaměřené na simulační modely vozidel a obsahuje celkem 4 body. Úkolem diplomanta bylo vypracování literární rešerše modelů vozidel pro příčné (boční) řízení včetně odvození matematického popisu komponent vozidla, návrh a sestavení simulačních modelů vozidel pro malé a velké křivosti jízdních trajektorií, volba přenosových funkcí řidiče pro dané modely vozidel, realizace simulačních jízd s cílem stabilního chování regulačního obvodu řidič - vozidlo a zhodnocení výsledků simulací. Diplomová práce obsahuje 9 kapitol včetně úvodu, závěru, seznamu použité literatury, seznamu obrázků a přílohy. Práci je možno rozdělit na část teoretickou a část realizační. Teoretická část práce vychází ze zpracované literární rešerše a tvoří ji kap. 2 Mechanika vozidla, kap. 3 Boční řízení vozidla, a kap. 4 Modely chování řidiče. Realizační část práce tvoří kap. 5 Simulace a ověření modelu. Jednotlivé kapitoly práce na sebe logicky navazují, ale působí nevyváženě vzhledem k rozsahu, způsobu a úrovni zpracování. Po formální stránce lze hodnotit teoretickou část práce jako zdařilou, text je přehledný zejména v kap. 2 a kap. 3, bohužel se v něm vyskytují i hrubé gramatické chyby (str. 37, str.44). Grafická úprava práce má dobrou úroveň. Seznam citované literatury má 8 zdrojů, ale v textu nejsou odkazy na všechny zdroje, odkazy chybí na zdroj [5], [6], [8], [9]. Citace jsou uváděny velmi sporadicky, v kap. 2 chybí zcela, stejně jako v řadě podkapitol teoretické části a u obrázků, které byly převzaty. Slovní formulace a stavba vět v kap. Závěr nejsou stylisticky správné. Hodnocení odborné úrovně práce lze shrnout do následujících bodů: Úkolem diplomanta bylo provést literární rešerši modelů vozidla pro příčné řízení. Diplomant uvádí pouze 3 literární zdroje, ze kterých čerpal. Výsledkem literární rešerše (kap. 3) je prezentace pouze jednoho lineárního rovinného modelu vozidla podle zdroje [1]. Rozsah takto zpracované literární rešerše je malý. Popisy simulací v kap. 5 jsou nepřehledné, diplomant neuvádí důsledně symboly simulovaných parametrů, tvary přenosových funkcí modelu vozidla a volí nepřesné formulace při popisu průběhů simulací. Simulace parametrů vozidla jsou voleny zcela podle literárního zdroje [1], v zadání práce jsou však požadovány simulace modelů řidič - vozidlo. Podkapitola 5.1 je zpracována velmi stručně, jsou v ní 3 obrázky, z nichž 2 mají stejné názvy a stejné legendy (Obr. 5.10 a 5.11), což ztěžuje názornost a orientaci v textu. Chybí přehledné zhodnocení dosažených výsledků simulací, hodnocení v kap. 6 Závěr je nedostačující. Souhrnně hodnotím práci klasifikačním stupněm "dostatečně". I přes uvedené výhrady doporučuji diplomovou práci k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků zadání E 10/20
Odborná úroveň práce E 25/50
Interpretace výsledků a jejich diskuse E 10/20
Formální zpracování práce E 5/10
Navrhovaná známka
E
Body
50

Otázky

eVSKP id 21462