DVOŘÁK, V. Návrh křidélka z kompozitních materiálů [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2008.
Diplomant pristupoval k riešeniu DP aktívne a samostatne. Nadviazal kontakty a živo komunikoval so zadávatelom práce (Aero Vodochody) a niektoré technológie konzultoval i s odborníkmi s VZLU. Prácu odporúčam k obhajobe.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | B | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A |
Práce o rozsahu 63 stran se čtyřmi přílohami a dvěma výkresy se týká modifikace konstrukce kompozitního křidélka letounu Aero L-159 pro technologii RTM. Členění práce respektuje jednotlivé body zadání. V úvodu je vedle popisu letounu L-159 uveden přehled použití kompozitů na cvičných a lehkých bojových letounech - z této kategorie se vymykají např.letouny F-16 a Eurofighter. V rozboru využívaných technologií výroby kompozitních dílců pokládám za zbytečné se zabývat mokrou laminací, stříkáním, pultruzí nebo navíjením - tyto technologie mají pro uvedenou kategorii letadel okrajový význam, jak vyplývá i z uvedeného použití Nejpodrobněji je logicky zpracována technologie RTM, na kterou orientoval autora přímo zadavatel práce - AERO VODOCHODY. Přehled výrobních technologií je obecný, bez kritického hodnocení z hlediska využitelnosti na letecké technice, kde se nepoužívají polyesterové ani vinylesterové pryskyřice a odpadají tedy problémy s uvolňováním styrénu. Je poznamenán značným počtem formulačních a jazykových nepřesností způsobených doslovným překladem z cizojazyčných zdrojů, např.: inserent (vložka); používání jednotek (unce,libry, in); plastická matrice; RTM jako tvářecí metoda; dvounosníkové křídlo z jednoho kusu hliníkové slitiny; metoda je po celou dobu uzavřena ve formě; vakuum 27 až 29 in; výdaje na RTM tváření atd. Technologie RTM jako zvolená výrobní technologie je popsána detailně, včetně použitelných materiálů, nástrojů, technologického postupu, aplikací, výhod, nevýhod a různých technologických modifikací jako jsou postupy VARTM a SCRIMP. V kap.3 - Koncepční návrhy křidélka, je kriticky hodnoceno několik konstrukčních variant křidélka s přihlédnutím k technologické náročnosti. Pro variantu s využitím technologie RTM je v kap.4 podrobně popsán technologický postup výroby předlisků výztuže jednotlivých částí křidélka a jeho celkové kompletace. Kap.5 má název Zatížení a pevnost křidélka, ale řešeno bylo pouze zatížení, a to s přihlédnutím k předpisu MIL-A-8861B a NP CAGI 31127. Výsledky jsou uvedeny v přílohách 1 a 2. Pevnost křidélka nebyla vzhledem ke složitosti problematiky a se souhlasem vedoucího DP řešena. Toto rozhodnutí je logické a lze s ním souhlasit. Závěry uvedené v kap. 6 pokládám za správné. Přehled symbolů není úplný (část 8). Grafická část práce obsahuje výkres sestavy křidélka a výkres systému křidélka. Grafická úroveń výkresů je velmi dobrá. Práce jako celek prokazuje, že diplomant je schopen řešit samostatně inženýrské úkoly a proto ji doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | B | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | C | ||
Práce s literaturou včetně citací | B |
eVSKP id 16429