LÁTAL, R. Webová aplikace pro interaktivní výuku programování [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií. 2025.
Student byl při vypracování práce velmi pečlivý a výsledné řešení je plně funkční. Vzniklá aplikace je připravena k využití učiteli, především však slouží studentům jako nástroj pro rozvoj algoritmického myšlení v rozsahu základní a střední školy (podmínky, cykly apod.). Přestože by bylo možné ocenit častější konzultace, student pracoval samostatně a dovedl projekt do úspěšného konce.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Informace k zadání | Student v rámci práce aktivně spolupracoval se středními školami a zjišťoval požadavky na výuku programování, přičemž se zaměřil především na algoritmizaci. Vytvořil univerzální systém, který umožňuje přidávat i další kurzy, jako je HTML, Python a podobně. Velkou pozornost věnoval návrhu uživatelského rozhraní (UI) a celkovému uživatelskému zážitku (UX), což bylo klíčové pro interaktivitu a přívětivost systému pro studenty a učitele. Celé řešení bylo dotaženo do plně funkční podoby s interaktivním uživatelským rozhraním pro studenty a administrací pro učitele. Během práce si student úspěšně osvojil vývoj moderního fullstack řešení a prokázal samostatnost a smysl pro detail. Má cit pro návrh kvalitního uživatelského rozhraní a výsledek je nejen technicky dobře odladěný, ale také uživatelsky přívětivý. Jediná škoda je, že student nestihl finální testování se střední školou a doladění konkrétních úloh pro studenty. Takové ověření mohlo pomoci odhalit případné drobné nedostatky či chybějící funkcionality. Výsledná aplikace je však kvalitní a plně dostačující. | ||
Práce s literaturou | Student při práci využíval primární zdroje dokumentace k technologiím, relevantní blogy a doporučenou literaturu zaměřenou na UX a UI. Tím si zajistil solidní teoretický základ pro vývoj aplikace a aplikoval aktuální poznatky z oblasti designu a technologií. | ||
Aktivita během řešení, konzultace, komunikace | Student byl spíše samostatnější, aktivita během roku byla spíše průměrná. | ||
Aktivita při dokončování | Práce byla dokončena a konzultována v dostatečném předstihu. | ||
Publikační činnost, ocenění | Práce je veřejně přístupná a nasazená na www a má potenciál se stát efektivním nástrojem podporující výuku programování na českých základních a středních školách. |
Celkově se dle mého názoru jedná o nadprůměrnou bakalářskou práci, na které si student dal opravdu záležet. Výsledná aplikace je (až na výše zmíněné nedostatky) bez problémů použitelná. Od lepšího hodnocení práci dělí pouze o něco slabší technická zpráva. Proto práci doporučuji k obhajobě a navrhuji hodnocení 85b / B.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Náročnost zadání | Zadání hodnotím jako průměrně obtížné. | ||
Rozsah splnění požadavků zadání | Zadání považuji za zcela splněné. Chválím, že student nevymýšlel kurzy na zelené louce, ale spolupracoval s vyučujícími, kteří by mohli systém používat ve svých třídách. | ||
Rozsah technické zprávy | Technická zpráva má 64 normostran, rozsah je tedy na dolní hranici obvyklého rozmezí. | ||
Prezentační úroveň technické zprávy | 85 | Práce je velmi zdařilá, kapitoly na sebe navazují, četla se mi velmi dobře. Od ještě lepšího hodnocení práci dělí spíše drobnosti a nedotaženosti. Student v některých místech zachází do zbytečných implementačních detailů, v kapitole testování není uvedeno kdo aplikaci testoval. | |
Formální úprava technické zprávy | 75 | Formální úprava je nadprůměrná, ale mohla být určitě lepší. Některé věty mají anglický slovosled, našel jsem několik jednopísmenných předložek na koncích řádků, za popisy obrázků jsou někdy tečky (což je správně) a někde ne. Citace jsou velmi často samostatně mimo větu. | |
Práce s literaturou | 90 | Výběr literárních pramenů a jejich použití považuji za zdařilý, práce cituje z 20 zdrojů, v seznamu je i několik knih. Hodnocení snižuje pouze místy chybějící datum citování u zdrojů online, ale to nepovažuji na závažný prohřešek. | |
Realizační výstup | 89 | Student implementoval velmi propracovanou a plně funkční aplikaci pro výuku programování. V současné aplikaci je připraveno několik kurzů, které jsou připraveny velmi kvalitně. Nevýhodou, která může bránit nasazení je absence uživatelského rozhraní pro definici nových kurzů nebo modifikaci stávajících (kurzy jsou v současnosti vytvářeny převážně ručně). Zadání ale tuto funkcionalitu nepožaduje, není to tedy nedostatek v rámci hodnocení, ale spíše z hlediska použitelnosti aplikace v praxi. Aplikace dále neobsahuje téměř žádné komentáře a tedy nebyla přiložena ani generovaná dokumentace. | |
Využitelnost výsledků | Po přidání uživatelského rozhraní pro tvorbu a úpravu kurzů se mi aplikace jeví jako využitelná při výuce programování a algoritmizace na středních školách. |
eVSKP id 162698