STOROZHUK, O. Sbírka řešených příkladů z teorie křivek [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2025.

Posudky

Posudek vedoucího

Doupovec, Miroslav

Hlavním cílem práce bylo vytvořit sbírku řešených příkladů z klasické difrenciální geometrie křivek.  Autorka práci rozdělila na 11 tématických okruhů, které zhruba pokrývají danou tématiku. U každého z těchto okruhů uvedla nejdříve stručný přehled teorie a pak několik řešených příkladů k tématu. Konstatuji, že cíl práce byl splněn. Kladně hodnotím styl práce, zejména systematické používání styku křivek ke geometrickému zavedení jednotlivých pojmů.  K práci mám následující připomínku: většina příkladů je poměrně jednoduchých, které se dají vyřešit aplikací vzorců z přehledu teorie. Autorka mohla do práce zařadit více problémových příkladů, které vyžadují náročnější řešení.  Práce může posloužit jako studijní pomůcka pro studenty předmětu klasické diferenciální geometrie. 

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání C
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod C
Vlastní přínos a originalita C
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii B
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací B
Samostatnost studenta při zpracování tématu D
Navrhovaná známka
C

Posudek oponenta

Kureš, Miroslav

Bakalářská práce Oleksandry Storozhuk je sbírkou řešených příkladů z diferenciální geometrie křivek. Příklady jsou poměrně jednoduché, cesta k řešení přímá. I v české literatuře je možno najít řadu podobně zaměřených textů. Například: https://is.muni.cz/elportal/estud/prif/ps08/geom/web/pages/html-verze.html (MU, řešené příklady v Maple) http://homepages.math.slu.cz/AdamHlavac/GeomNelinCv.pdf (SLU, geometrie křivek) Autorka se tedy měla o co opřít a ve své vlastní práci se mohla více "rozmáchnout", využívat efektivněji systému počítačové algebry a přinést čtenáři výraznější, náročnější a obsahově a didakticky působivější příklady. Je ale třeba konstatovat, že zadání je splněno na dobré úrovni a práce může plnit svůj účel při studiu diferenciální geometrie křivek. Nedostatky jsou jen drobné, například: Definice 2.7 hovoří o zadání křivek v rovině. Další text práce ale pojednává i o křivkách v R^3. Tři způsoby zadání křivek jsou sice nejobvyklejší, ale nikoliv jediné. U parametru t není většinou uvedeno, z jakého je intervalu. Není jistě pravda, že t je vždy z celého R. Jazyková úroveň práce je dobrá. Práci doporučuji uznat za diplomovou.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání B
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod C
Vlastní přínos a originalita D
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry C
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii C
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis A
Práce s literaturou včetně citací C
Navrhovaná známka
C

Otázky

eVSKP id 162317