STOROZHUK, O. Sbírka řešených příkladů z teorie křivek [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2025.
Hlavním cílem práce bylo vytvořit sbírku řešených příkladů z klasické difrenciální geometrie křivek. Autorka práci rozdělila na 11 tématických okruhů, které zhruba pokrývají danou tématiku. U každého z těchto okruhů uvedla nejdříve stručný přehled teorie a pak několik řešených příkladů k tématu. Konstatuji, že cíl práce byl splněn. Kladně hodnotím styl práce, zejména systematické používání styku křivek ke geometrickému zavedení jednotlivých pojmů. K práci mám následující připomínku: většina příkladů je poměrně jednoduchých, které se dají vyřešit aplikací vzorců z přehledu teorie. Autorka mohla do práce zařadit více problémových příkladů, které vyžadují náročnější řešení. Práce může posloužit jako studijní pomůcka pro studenty předmětu klasické diferenciální geometrie.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | C | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | C | ||
Vlastní přínos a originalita | C | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | B | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | D |
Bakalářská práce Oleksandry Storozhuk je sbírkou řešených příkladů z diferenciální geometrie křivek. Příklady jsou poměrně jednoduché, cesta k řešení přímá. I v české literatuře je možno najít řadu podobně zaměřených textů. Například: https://is.muni.cz/elportal/estud/prif/ps08/geom/web/pages/html-verze.html (MU, řešené příklady v Maple) http://homepages.math.slu.cz/AdamHlavac/GeomNelinCv.pdf (SLU, geometrie křivek) Autorka se tedy měla o co opřít a ve své vlastní práci se mohla více "rozmáchnout", využívat efektivněji systému počítačové algebry a přinést čtenáři výraznější, náročnější a obsahově a didakticky působivější příklady. Je ale třeba konstatovat, že zadání je splněno na dobré úrovni a práce může plnit svůj účel při studiu diferenciální geometrie křivek. Nedostatky jsou jen drobné, například: Definice 2.7 hovoří o zadání křivek v rovině. Další text práce ale pojednává i o křivkách v R^3. Tři způsoby zadání křivek jsou sice nejobvyklejší, ale nikoliv jediné. U parametru t není většinou uvedeno, z jakého je intervalu. Není jistě pravda, že t je vždy z celého R. Jazyková úroveň práce je dobrá. Práci doporučuji uznat za diplomovou.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | B | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | C | ||
Vlastní přínos a originalita | D | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | C | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | C | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | C |
eVSKP id 162317