ZEMÁNEK, M. Možnosti mnohastojinových konstrukcí křídla [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2023.
Práce se zabývá prvotním návrhem konstrukce křídla kluzáku o rozpětí 21 m. V práci je uvedena rešerše možných provedení nosných ploch letadel zahrnující zatížení a možné konstrukční řešení. Dále pak student provedl konstrukční návrh křídla kluzáku, pro zadané zatížení. Konstrukční návrh byl proveden ve dvou variantách, a to jako jedno nosníkové provedení a mnoha stojinové provedení. Na závěr tyto dvě varianty porovnal. Student v rámci této práce vytvořil 3D CAD model obou variant, splnil všechny body zadaní, pracoval samostatně s využitím konzultací s vedoucím práce.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | B |
Předložená práce je relativně obsáhlá a přehledně uspořádaná. Rešeršní část týkající se nosné soustavy a jednotlivých typů konstrukce je na dobré úrovni. Začátek kapitoly 4 „Specifikace křídel kluzáků“ by mohl být přesnější, např. se zde zmiňuje požadavek na co nejnižší součinitel odporu, ale vhodnější by bylo pracovat s klouzavostí. Na obr. 14 nelze souhlasit s použitím pojmu „dvojsměrná vlákna“. Na str. 31 by na y-ové ose měly být veličiny 1000krát větší, aby souhlasily s tab. 1. V praktické části je porovnán koncepční návrh dvou variant křídla. Výpočet je proveden poměrně jednoduchým způsobem, což ale můžeme brát jako dobrý výchozí bod pro budoucí podrobný návrh a přesnější pevnostní kontrolu, která by mohla změnu hmotnosti zpřesnit. U výpočtu smykového napětí ve stojinách vícestojinové varianty je bohužel chyba, kde ve vztahu dole na str. 51 by měla být započítána tloušťka jen jedné stojiny, když se uvažuje efektivní výška jako součet výšek všech stojin. To znamená, že smykové napětí bude kolem 80 MPa a stojiny bude nutné v dané části zesílit. Je vhodné zmínit, že podrobný návrh kompozitní konstrukce křídla by přesahoval rámec bakalářské práce zejména s ohledem na to, že kompozitní konstrukce nejsou předmětem bakalářského studia, a proto hodnotím práci celkově pozitivně.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | A |
eVSKP id 149125