RAFFAY, T. Studie ekologického dopadu výroby, provozu a likvidace různých typů automobilů [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2023.

Posudky

Posudek vedoucího

Jaššo, Kamil

Úlohou študenta bolo naštudovať problematiku ekológie životného cyklu osobných automobilov, zistiť potrebné emisné faktory a pomocou nich vyrátať ekologickú stopu vybraných automobilov vzhľadom k typu pohonu. Študent si pre výpočet zvolil v súčasnosti najpopulárnejšiu kategóriu vozidiel SUV, kde na základe technických listov rôznych vozidiel a dostupných informácií vytvoril priemerné SUV vozidlá vzhľadom k typu ich pohonu. Študent si vrámci rešerše zvolil jednotlivé emisné faktory rozumne, avšak z práce nieje na prvý pohľad úplne zrejmé aké emisné faktory si zvolil a na základe čoho. Napríklad zvolený emisný faktor z recyklácie batérií (-1,5 kgCO2eq/kg) sa nikde v práci neuvádza. Práca je vzhľadom k téme rozsiahla, avšak jednotlivé chyby jej uberajú na kvalite. Študent využíval konzultácie pravidelne podľa potreby, avšak ak by boli častejšie mohol sa mnohým chybám vyvarovať. Prácu preto hodnotím 89b/B.

Navrhovaná známka
B
Body
89

Posudek oponenta

Čudek, Pavel

Student ve své diplomové práci porovnával ekologický dopad, resp. jakou uhlíkovou stopu zanechávají převážně SUV vozidla s různým typem pohonu. V práci je popsán celý životní cyklus jednotlivých vozidel a množství emisí jimi vyprodukovaných od výroby přes provoz a údržbu až po sešrotování, resp. recyklaci. Práce rovněž zahrnuje jakou uhlíkovou stopu zanechá výroba pohoných hmot, vodíku a elektřiny, které jsou potřebné pro provoz jednotlivých typů vozidel. Student tedy prováděl komplexní srovnání, kdy se uvažuje, že i při výrobě elektrické energie potřebné pro provoz elektrovozidel dochází ke spalování fosilních paliv. Práce je rozsáhlá a diplomant využil i velkého množství zdrojů (133). Předložená diplomová práce je zajímavá a poskytuje důležité informace o automobilovém průmyslu jakož i dopravě. Velké množství informací však tak, jak jsou podané, působí nepřehledně. Chybí zde krátké a hlavně přehledné shrnutí, např. které z emisních faktorů autor vybral pro výpočty a proč. Kromě uvedeného mám k práci následující připomínky: V práci je uvedeno že průměrný rozsah emisí z recyklace Li-Ion je mezi -3 a 2 kgCO2eq/kg a ve vzorci 5.8 pak bez jakéhokoliv vysvětlení počítá s hodnotou -1,5 kgCO2eq/kg. Na str. 57 je uvedena hmotnost baterie Mirai 40kg, zatímco v tab. 11 na str. 48 je uvedeno 87,5 kg. Hmotnost akumulátoru Hyundai Nexo uvedená ve stejné tabulce je pak také mylná. Po stránce formálního zpracování textu pak student naprosto ignoruje povinnou šablonu diplomové práce, kdy formátovaní textu, stejně jako názvy popisů obrázků, tabulek, řazení kapitol, počáteční číslování stran, řádkování seznamů, atd. neodpovída povinné šabloně závěrečné práce. Špatně je rovněž umístěné číslování všech rovnic a vzorců. V textu na str. 64 se student odkazuje na neexistující vzorec 4.3. Místo čísel u kterých je napsáno 6 a více nul by bylo vhodné napsat např. 5 miliónů apod. Předložky, hlavně jednopísmenné mají být umístěny na začátku řádků, né na konci. Zároveň číslo a jednotka musí být na stejném řádku. U obrázků jsou zdvojené, popř. různé popisy, kdy jeden popis je nad obrázkem a druhý, často jiný pod obrázkem. V tab. 8 na str. 41 je v buňce uvedeno: "Jazda v meste / na", chybí slovo "dálnici". Na str. 60 je uvenedno: "Pre výpočet bola potrebná hmotnosť vozidla bez batérie. Požadované parametre k výpočtu sú v Tab. 16 nižšie." V tabulce jsou však 2 vozidla uvedená s baterií a 3 bez. V tab. 13 na str. 54 a tab. 19 str. 65 nejsou uvedeny všechny jednotky. Místo slova váha by bylo lepší používat slovo hmotnost (např. tab. 11 str. 48). Pro tab. 20 na str. 69 jsou vysvětlivky na straně 68 pod čarou. Mají být na stejné straně jako tabulky. Celkově i přes všechny chyby je však práce přínosná a splňuje požadavky na diplomovou práci. Práci doporučuji k obhajobě a hodnotím známkou 84b/B

Navrhovaná známka
B
Body
84

Otázky

eVSKP id 152439