PATOČKA, P. Snížení vibrací a hluku v interiéru osobního automobilu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2024.
Diplomová práce pana Patočky je zaměřena na snižování vibrací a hluku v interiéru osobního automobilu. Student ke zpracování přistupoval zodpovědně a celou práci řešil průběžně, přičemž zpočátku řešení byla věnována pozornost jak samotné rešerši, tak i komunikaci se společností, která by umožnila vykonání technického experimentu na vozidle před a po aplikaci odhlučnění. Celá práce je zpracována na dobré úrovni, ke každé problematice je vykonána adekvátní rešerše. Student postupoval podle logicky zvolených kroků, tak aby dané problematice porozuměl. V práci je tak věnována pozornost jak základním veličinám, problematice odhlučnění, technickému experimentu či numerickým simulacím. V rámci zpracování tak student prokázal, že je schopen nabyté zkušenosti z průběhu celého studia aplikovat na řešení konkrétní oblasti. Mezi klíčové oblasti, jež jsou v práci popsány, je možné zařadit vykonání komplexního technického experimentu na vozidlech, včetně jeho detailního rozplánování (včetně zkušebního měření) a samozřejmě i vyhodnocení, realizaci dílčích technických experimentů, které student vykonal v bezdozvukové místnosti a které mohli být použity pro porovnání s výpočtovým přístupem. Práce je psána čtivou formou s menším množství gramatických a stylistických chyb. Práce obsahuje nemalé množství obrázků a grafů, které jsou zpracovány na dobré úrovni. Současně je práce logicky uspořádána, některé závěry by však bylo možné vhodněji formulovat. Práce splňuje požadavky kladené na diplomovou práci, a proto práci doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | C | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | C | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | B | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | C |
Diplomová práce pana Patočky se zabývá problematikou snižování vibrací a hluku v interiéru osobních automobilů. Předmětná část práce je obsažena na 93 stranách, přičemž rešeršní části je věnováno 42 stran. V úvodu je věnována pozornost základním akustickým veličinám. Tato část vzhledem k rozsahu celé práce skýtá možnost redukce, jelikož řada informací patří mezi obecně známé. Následuje kapitola věnovaná měření vibrací a hluku, jež je zpracována na dobré úrovni a obsahuje potřebné poznatky pro další úkony, jež byly v práci vykonány. Důležitá kapitola z pohledu zaměření práce shrnuje informace v oblasti snižování vibrací a hluku, je zde obsaženo hodnocení modálních vlastností, modely tlumení a metody aplikace tlumicích a zvuk pohltivých materiálů. Po získání přehledu student v praktické části přistoupil k samotnému řešení, založeném na metodě postupu od jednoduchého ke složitějšímu, kdy je nejprve věnována pozornost řešení vibrací a s ním spojeného hluku na jednoduchém vzorku ve tvaru destičky. Je zde vykonána modální a harmonická analýza, a to ve dvou variantách – s a bez aplikovaného materiálu, tlumícího vibrace. Jednotlivé kroky jsou dobře popsány, přičemž celý postup je realizován jak pomocí technického experimentu, tak výpočtovým přístupem pomocí MKP. V rámci experimentu pozitivně hodnotím snahu o zachování okrajových podmínek po celou dobu měření, jež bylo snahou přenést i do výpočtového modelu. Za účelem seznámení se s aparaturou a problematikou měření ve vozidle byl vykonán přípravný technický experiment, který student zpracoval a již zde se snažil o zhodnocení vlivu základních interiérových prvků na akustiku. Nabyté poznatky následně aplikoval při hlavním měření, které je přehledně zpracováno, včetně detailního popisu, na vybraných snímačích a následně je rozšířeno v podobě celkových hladin o všechny snímače. Pro vyvození obecně platných závěrů by bylo nutné vykonat měření na větší skupině vozidel, a proto lze práci shledat jako úvodní studii, z tohoto důvodu by bylo vhodné některé závěry lépe formulovat. Tato skutečnost však nikterak neovlivňuje vykonané činnosti, jež byly nemalého rozsahu. Práce je psána čtivou formou s malým množstvím gramatických a stylistických chyb. Cíle práce byly splněny, práci doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | B | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | C | ||
Vlastní přínos a originalita | C | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | C | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | C | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | C | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | B |
eVSKP id 157988