KŘÍŽ, A. Návrh a implementace autotuningu PID regulátoru pro řízení servopohonu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2024.
Student Bc. Antonín Kříž vypracoval svou diplomovou práci na téma Návrh a implementace autotuningu PID regulátoru pro řízení servopohonu. Práce byla vypracována ve spolupráci se společností TG Drives a měla za cíl vytvořit a aplikovat autotuning pohonu, včetně ověření jeho funkčnosti. - Z hlediska zadání práce autor splnil veškeré body zadání. Autor nejenom dokončil práci v teoretické rovině, ale také v praktické. Splnění bodů zadání hodnotím stupněm výborně. - Prezentační úroveň: z hlediska struktury je práce přehledná a obsahuje kvalitní ilustrace. Autor ale mohl provést větší diskusi dosažených výsledků. I přesto hodnotím toto hledisko stupněm výborně. - Jazykové a formální hledisko: autor napsal text, který je převážně odborný a srozumitelný. Místy text obsahuje gramatické chyby nebo stylistické nepřesnosti. Formálně je práce dobře upravená, a proto toto hledisko hodnotím stupněm výborně. - Autor citoval 25 literárních zdrojů. Práce s literaturou je odpovídající, ale mohl být proveden lepší rozbor stavu techniky v dané oblasti. Hledisko práce s literaturou tak hodnotím stupněm velmi dobře. - Výsledek a přínos práce: autor vytvořil a ověřil metodu autotuningu na reálném elektrickém pohonu. Výsledky práce jsou tak zcela konkrétní a relevantní pro praxi. Proto výsledek a přínos autora hodnotím stupněm výborně. - Autor práce pracoval usilovně a převážně samostatně. Jednoznačně prokázal samostatnou schopnost řešit inženýrský problém, a proto hledisko práce autora hodnotím stupněm výborně. Shrnutí: Práce vznikla ve vysoké míře samostatnosti autora a jeho inženýrského uvažování. Autor se problematice věnoval usilovně a cílevědomě, přičemž jednoznačně prokázal schopnost samostatně řešit komplexní technický úkol a to včetně jeho popisu v rámci diplomové práce. S ohledem na výše uvedené hodnotím práci stupněm A – výborně a práci doporučuji k obhajobě.
Diplomant se ve své práci zabývá identifikací parametrů synchronního motoru s permanentními magnety (PMSM), návrhem konstant regulátorů a ověřením dosažených výsledků na konkrétním servopohonu. V první části práce se student věnuje teoretickým aspektům zvoleného tématu – jak teorii samotné regulace, tak popisu použitého servopohonu a metodám identifikace jeho parametrů. V praktické části aplikuje navržené postupy nejprve v prostředí Simulinku a následně i na reálném servopohonu. Po formální stránce je třeba práci vytknout následující nedostatky: * ponechávání jednopísmenných předložek a spojek na konci řádků, * nevhodné formátování textu, např. na str. 23 u rovnice (3.6), * nesprávné odkazy na obrázky, např. na str. 42 – obr. 5.9 a obr. 6.15, * chybějící údaj o celkovém momentu setrvačnosti na str. 54, * a další podobné odchylky od běžně zavedených konvencí při psaní technických textů. Z odborného hlediska student čerpal relevantní informace z literatury a z předložené práce je patrné, že se ve zvolené problematice dobře orientuje a dokáže aplikovat nabyté znalosti a inženýrský přístup. Přehlednost textu však snižuje nevhodné umístění obrázků a textových odkazů na ně, stejně jako místy nelogické řazení kapitol a jejich obsahu – viz např. kapitoly 2.4 a 5.7. Z textu rovněž není zcela jasné, do jaké míry student sám implementoval zvolenou metodu autotuningu a nakolik je tento proces plně autonomní. Za zvážení by také stál návrh regulátoru pomocí sofistikovanější optimalizační metody, která by zohledňovala například překmit, rychlost regulace, maximální proud a další důležité parametry, namísto použití metod SO či PP. Zadání diplomové práce bylo splněno a i přes uvedené nedostatky doporučuji práci k obhajobě.
eVSKP id 168771