KRISTEK, T. Vícekanálový audio D/A převodník pro laboratorní výuku [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2023.
Úkolem studenta Tomáše Kristka bylo vytvořit návrh blokového schématu a obvodové struktury vícekanálového D/A převodníku pro audio s nastavitelným vzorkovacím kmitočtem až do 192 kHz při až 24 bitovém rozlišení. Řízení převodníku bylo zadáním požadováno interní přes I2C/SPI sběrnici. Součástí zadání byl požadavek na funkční prototyp, jeho kompletní technickou dokumentaci a ověření správné činnosti laboratorním měřením, včetně návrhu laboratorní úlohy a jejího protokolu. Mohu konstatovat, že předložená bakalářská práce obsahuje požadovaný blokový a obvodový návrh. Koncepce přípravku obsahuje dva digitální vstupy a to volbu externího, přes standardní přijímač CS8416, nebo interního generátoru. Samotný D/A převodník je podle doporučení od Analog Device AD1934, jehož řízení přes sběrnici SPI zajišťuje mikrokontrolér Arduino Nano. Výstupní obvody pak obsahují standardní integrované OP275. Podle požadavku zadání byly vybrané části návrhu ověřeny simulací a to analogové výstupy a výstupní filtry a obvod napájení a ochrany přípravku. Navržené řešení se skládá ze tří samostatných desek plošných spojů, které obsahují D/A převodník, napájecí modul a ovládací modul s LCD displejem a enkodérem. Bohužel při samotném oživení přípravku byly nalezeny problémy, které se i přes studentovu snahu nepodařilo až do chvíle odevzdání bakalářské práce odstranit. Drobné chyby byly postupně nalezeny v návrhu desek plošného spoje, v napájecích obvodech, v komunikaci SPDIF a řízení přijímače CS8416. Těsně před termínem odevzdání pak byl odhalen i nefunkční filtr PLL. Nemohla tak být ověřena funkčnost celého přípravku, což student uvádí i ve svém závěru. A tak nemohla být ani realizována funkční laboratorní úloha. Domnívám, že by bylo dobré bakalářskou práci přepracovat a dokončit podle aktuálních zjištění v nejbližším opravném termínu. Závěrem shrnuji, že zadání bakalářské práce bohužel nebylo splněno. Student sice pracoval samostatně, kdy na pravidelných konzultacích prezentoval postupně dosažené výsledky, ale na závěr mu situaci zkomplikovalo neúspěšné oživení přípravku. Bakalářskou práci Tomáše Kristka sice doporučuji k obhajobě, nicméně navrhuji velmi nízké hodnocení E/52 bodů.
Bakalářská práce Tomáše Kristka se zabývá návrhem a realizací vícekanálového audio D/A převodníku pro laboratorní výuku. Student nejdříve na dvou stranách zmiňuje teoretický rozbor práce a následně popisuje a simuluje funkční části D/A převodníku. V praktické části popisuje spojení veškerých bloků, které v předchozí kapitole teoreticky navrhnul. Následně navrhuje desky plošných spojů a vytváří vhodné zapouzdření pomocí 3D tisku. Na konci své práce student popisuje program pro řízení D/A převodníku a snaží se opravit nalezené chyby. Student napřed navrhuje a simuluje jednotlivé teoretické bloky svého zařízení. Popis volby vhodných součástí systému mi nepřijde dostatečný, student popisuje pouze vybraný obvod a neuvádí žádné alternativy, případně proč vybral přesně tento typ. Student provádí dostatečný počet simulací, aby ověřil funkčnost navrhnutého zařízení. Na druhou stranu, simulace čipů CS8416 a AD1934 nebyly provedeny kvůli absenci Pspice modelů. Pozitivně hodnotím návrh ochran napájení, jelikož má zařízení sloužit pro laboratorní výuku. V rámci návrhu tisku 3D krabičky, bych již na strany umístil vystouplý text u napájení, aby bylo patrné, jaké napájecí napětí se má použít a jak zapojit polaritu. U hodně zařízení vlivem času dojde k odloupnutí nálepky a není patrné, jaké je napájecí napětí zařízení. U průběhu napětí z napájecí větve, by bylo vhodné přesně uvést, jaké bylo zvlnění stejnosměrného napětí. Student v rámci práce řešil výměnu určitých komponent za jiné z důvodu nedostupnosti. V rámci práce je uvedeno hodně postupů, kterými si student pokoušel opravit a zprovoznit zařízení. Bohužel k plné funkcionalitě zařízení nedošlo. Z důvodu nefunkčnosti celého zařízení není součástí práce vytvořená laboratorní úloha, provedené experimentální měření a není plně dodělaný ovládací kód. Textová část bakalářská práce je přehledná a logicky členěna. Občas jsou v práci stylistické nedostatky, například hodnota a jednotka není na jednom řádku, prohlášení autora o původnosti je k prosinci 2022, bibliografická citace je k semestrálnímu projektu. V práci jsou gramatické chyby jako například „Opravit chyby, které nastali“. Jádro práce je na 40 stranách a obsahuje nedostatečné množství 8 referencí. Student má obrázky v bitmapové formě, ale jejich kvalita je dostatečná. Student odvedl velký kus práce, bohužel zadání bakalářské práce nelze považovat za plně splněné. Doporučuji dopracování bakalářské práce do opravného termínu. Po zprovoznění a proměření celého systému se bude jednat o přínosné zařízení pro laboratorní výuku. Práci nedoporučuji k obhajobě a hodnotím stupněm F 48 bodů. K práci přikládám dvě otázky:
eVSKP id 151702