KOBLIŽKA, M. Analýza maskování řeči hlukem v hromadných dopravních prostředcích [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2019.
Student měl za úkol analyzovat maskování řeči hlukem v hromadných dopravních prostředcích (HDM). Shromáždil a nastudoval patřičné množství literatury a zorientoval se v problematice. Oproti zadání (2 prostředky) nahrál a změřil hlukové pozadí ve třech druzích hromadných dopravních prostředků. Sestavil testovací věty, nahrál je nad zadaný rámec čtyřmi mluvčími. Provedl i poslechové testy a vyhodnotil je. Oceňuji samostatnost při nahrávání hlukového pozadí v HDM i podrobný popis jednotlivých dopravních prostředků a situací, při kterých nahrávání proběhlo. Je škoda, že písemné práci nevěnoval detailnější pozornost a nepopsal řadu parametrů, které mohou být jasné jemu, ale už ne čtenáři bakalářské práce: Proč a z jakých fonémů sestavil konkrétní testovací věty (ty najdeme bohužel až v zazipované příloze)? Jak dlouhé jsou vzorky jednotlivých hlukových pozadí? Spektrografy uvedené v práci ukazují okamžitou nebo průměrnou hodnotu? O jaké čtyři hlasy šlo co do polohy (tenor, baryton, bas)? Jakému úseku či konkrétní hlásce se rovnají spektrografy 3.15? Rovněž poměr práce 16 stran teoretické části a 13 praktické není nejšťastnější. Bakalářská práce má kvalitní gramatickou i formální úroveň. Otázka k obhajobě: Jakou metodu byste navrhoval, jestliže by se jednalo o měření přímo v hromadných dopravních prostředcích?
Student ve své práci pořídil zvukové nahrávky pro 3 různá prostředí. Následně provedl výpočet hlasitostí kritických pásem a stanovil nejhlučnější prostředí. Dále pořídil nahrávky mluvené řeči, které následně vhodně smíchal s hlukovými nahrávkami a pro výsledné kompozice provedl hodnocení srozumitelnosti. V závěru práce diskutoval dosažené výsledky. Po formální stránce můžu práci vytknout pouze několik nevektorových obrázků a tabulek. Z odborného hlediska bych uvítal techničtější popis metodologie měření a například kritéria výběru nahrávek pro poslechové testy. Získání všech dat muselo být logisticky obtížné, a proto je škoda, že diskuzi výsledků byla věnována pouze krátká kapitola. Nicméně student splnil zadání a hodnotím práci B – 81 bodů.
eVSKP id 118468