ORSÁGOVÁ, A. Možnosti proluky – třída Kapitána Jaroše [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. 2023.
Adéla Orságová předkládá návrh, který je založen na silném architektonickém konceptu. V daném území využívá lineární prvek pěšího průchodu, podél kterého navrhuje rytmickou sekvenci nových budov. Promyšleně tak pracuje s již existujícími urbánními prostory, které doplňuje o prostory nové. Navržené domy spojuje jednoduchý, ale silný a originální architektonický výraz. Dispozice bytového domu působí svěžím, vzdušným dojmem a vytváří živé prostředí pro budoucí obyvatele. Originální pojetí se propisuje i do grafického zpracování práce.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Přístup studenta ke zpracování | Adéla Orságová po celý semestr pracovala svědomitě. Prokázala vytříbené koncepční uvažování a schopnost i na relativně jednoduché situace odpovídat originálním architektonickým jazykem. |
předložené práce je patrno, že se autorka hluboce zamýšlí nad místem i zadáním. Sociální rozměr architektury a budování komunity zde není prezentováno pouze v úrovni líbivých frází, ale je promyšleno do konkrétních aktivit, což působivý mnohem přesvědčivějším dojmem.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Urbanistické řešení | A | Autorka dobře vnímá náboj místa a citlivě doplňuje rozporuplnou a prostorově komplexní situaci ve vnitrobloku. Pěší propojení je jednoznačnou kvalitou, na kterou se jako korálky na šňůrku navlékají hmoty domů. Toto řešení je jak přehledné, tak poetické. Rozšíření zeleně do vnitrobloku, autorčinými slovy „vcucnutí“ aleje je též dobrou strategií, která přispěje k budování příjemného prostředí. | |
Provozní řešení | B | Jako celek funguje návrh velmi dobře. Když se zaměřím na jednotlivé objekty, mám u nich pár pochybností. Dva domy v proluce na třídy Kapitána Jaroše mi z hlediska provozu v parteru připadají nešťastně řešeny. Kavárna rozdělena na dvě malé odbytové časti, které jsou téměř úplně oddělené mi přijde jako moc velký ústupek formě a výtvarné kompozici fasád. Parter u bytových domů se k pěší linii otáčí zády. Napadá mně, jestli by nebylo lepší umístit zázemí do suterénu a fasády k pěší linii otevřít například dílnami a umocnit tak interakce mezi lidmi i zde, což by jen přispělo k celkovému koncepci návrhu. | |
Architektonické řešení | A | Čtyři podlaží na malé půdorysné stopě je zaručený způsob, jak vytvořit působivou architekturu – dům s nádhernou siluetou. Jasné na bílo natřené hmoty s ochozy, lávkami, terasami a vnějšími schodišti vytváří bohaté prostředí, které umožňuje pozvolné přechody mezi uvnitř a vně. V souvislosti se stavebním programem není toto řešení pouze formální hrou ale funkčním komunitotvorným prvkem. Dispozice bytů jsou dobře řešeny a vhodně umístěné zaoblení rohů vnáší do dispozic dynamický aspekt a napomáhá plynutí prostoru. | |
Technicko konstrukční řešení | A | Po technicko konstrukční stránce nepředstavuje návrh žádnou výzvu. Nejsou zde velké rozpony a stavby lze řešit běžnými staveními postupy, které autorka v konceptu také navrhuje. | |
Formální úroveň | B | Velmi působivé mi přijdou koncepční skici, které jednak dobře prezentují návrh, zároveň jsou vizuálně zajímavé a připomínají svou expresivnosti a barevností obrazy Jeana-Michela Basquita. Velmi povedené jsou také stylizované pohledy. Na řezech a axonometriích je vidět nedostatek času v závěru. Návrh z nich není na první pohled dobře patrný jak v kontextu bloku, tak sám o sobě. A právě axonometrie jsou u tohoto projektu dle mého názoru způsob, jak ho nejjasněji vysvětlit. |
eVSKP id 151537