MENZLOVÁ, T. Strategické řízení rozvoje podniku [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta podnikatelská. 2020.

Posudky

Posudek vedoucího

Zich, Robert

Autorka se při vymezení problémů potýkala s vymezením pojetí celé práce. Výsledné zaměření je vlastně velmi správně a oceňuji vytrvalost autorky, stejně jako posun v úrovni zpracování mezi první a konečnou verzí práce. Při finalizaci už nezbýval prosto na metodické doladění strategie a její rozpracování, stejně jako rozpracování oblasti implementace. Situace vyvolaní pandemií měla na finalizaci práce rovněž významný vliv. Nicméně celkový výsledek práce je velmi dobře použitelným základem dalších úvah vedení podniku o budoucím strategickém směřování. Pozitivně hodnotím správně formulované výsledky analýz a rozhodnutí týkající se potřeby zaměřit se v prvé řadě na strategie stability. Otázky 1. V teorii zmiňujete Balance Scorecard. Vysvětlete, jak by daný přístup mohl být využit při strategickém řízení daného podniku. 2. Jak byste vyhodnotila předpokládané dopady na obsazenost hotelu?

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění stanovených cílů D Cíle práce jsou vymezeny v kontextu reálného problému existujícího podniku. Z hlediska formulace je možné zmínit určitou nepřesnost v definování cíle návrhové části – při srovnání formulace v zadání a v upřesnění, které autorka uvádí ve vlastním vymezení cílů. Návrhové část jako takové naplňuje cíle zadání v uspokojivé míře.
Zvolený postup řešení, adekvátnost použitých metod C Z hlediska analýz autorka volí standardní přístup odpovídající řešenému problému. Metodické vymezení je poněkud popisné, nicméně dávě představu o zvoleném přístupu. Zvolený přístup k business strategii vycházející ze struktury marketingového mixu je doplněn o pojetí business modelu. Z hlediska konkurenčního charakteru business strategie by bylo vhodné vysvětlit některý z přístupů ke konkurenčním strategiím (v návrhové části jej autorka totiž používá). Oblast implementace je vymezena spíše stručněji, autorka se na implementaci dívá zejména z pohledu marketingových nástrojů. Souhrn teoretických východisek je koncipován spíše jako popis obsahu teoretické části. Zvolená východiska jsou použitelná pro řešení problému daného podniku.
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry C Základní zhodnocení chování podniku vychází z přístupu 7S. Autorka zde pracuje ne pouze s výčtem faktorů (jak je obvyklé a nesprávné), ale hodnotí i vazby jednotlivých oblastí, což je rozhodně správný přístup. Hodnocení marketingového mixu hotelu vedle převažující popisné části doplňuje několika ukazateli souvisejícími s komunikací hotelu. Vymezení trhu a následné hodnocení konkurence je jednoznačně spojeno s lokalitou hotelu. Výběr konkurentů je relevantní. Srovnání je v zásadě postaveno na marketingovém mixu a je doplněno stručný finanční pohled. Hodnocení zákazníků zahrnuje interní informace hotelu, zákaznická hodnocení, vymezení očekávání zákazníků (autorka neuvádí zdroj) a hodnocení sekundárních zdrojů se zamřením na trendy v oblasti turismu. Vzhledem k pandemické situaci nebylo reálné uskutečnit další šetření přímo cílené na zákazníky. Pro souhrnné zhodnocení autorka používá Porterův model 5 sil a pro hodnocení obecných faktorů analýzu SLEPTE, s doplněním základního hodnocení dopadů pandemie. Souhrnné hodnocení zahrnuje slovní komentář a SWOT analýza, která vcelku jasně vymezuje reálný potenciál rozvoje hotelu.
Praktická využitelnost výsledků E Zvolený směr strategie stability odpovídá výsledkům analýzy. Cíle strategie jsou spíše obecné, je zde časový nesoulad – strategie na tři roky, ekonomická dimenze pracuje se záměry 5 – 7 let. Definují určitý směr rozvoje podniku. Konkurenční charakter pracuje s diferenciací – to by bylo vhodné promítnout do vymezení trhu a zákaznických segmentů - v Canvasu je to provedeno pouze částečně. Hodnotová nabídky trochu opomíjí klíčové zdroje hotelu – lokalita. Některá z doporučení v implementaci řeší spíše záležitosti operativnějšího charakteru. Uvedené kalkulace jsou spíše na operativní než strategické úrovni. Je otázkou, zda doporučení směřující například k rozšíření produktové nabídky nebo posílení oblasti komunikace cílí na všechny segmenty, které je třeba oslovit. U aplikace Lewinova modelu je otázkou, zda je vhodné hovořit o marketingové strategii – tu autorka nenavrhovala, a také nakolik jde z hlediska hotelu o radikální změnu – strategie je charakterizována jako strategie stability. Ekonomické zhodnocení je poněkud nesystematické – zaměřuje se spíše na některá z dílčích opatření. Strategické pohled by měl více pracovat například s konceptem balance scorecard, který autorka zmiňuje v teoretické části. Z hlediska řešeného problému by bylo vhodné v návrhové části detailně zhodnotit také dopady na obsazenost hotelu. Vlastní implementaci by bylo vhodnější pojmou jiným způsobem – například formou akčních plánů, dílčích projektů apod.
Uspořádání práce, formální náležitosti, použitá terminologie a odborná jazyková úroveň B Práce nevykazuje závažné formální nedostatky.
Práce s informačními zdroji, včetně citací B Dílčí nedostatky v uvádění zdrojů v analytické části.
Navrhovaná známka
C

Posudek oponenta

Máchová, Nicole

Autorka se ve své práci zaměřuje na analýzu malého podniku a na návrh strategie jeho rozvoje. V teoretické části práce jsou vymezeny základní pojmy a východiska z oblasti strategického managementu. Autorka s nimi dále v práci pracuje a jsou pro práci relevantní. V analytické části je provedena analýza vnitřního a vnějšího prostředí podniku. Uvítala bych lepší uspořádání jednotlivých kapitol v této části (např. Porterův model pěti konkurenčních sil by mohl být uveden v návaznosti na kapitoly zabývající se analýzou konkurence a zákazníků). SLEPTE analýza je spíše popisného charakteru. Autorka ne vždy uvádí jasné důsledky provedených analýz (např. u SWOT analýzy chybí propojení mezi vnitřními faktory (SW) a vnějšími faktory (OT)). Pozitivně hodnotím zahrnutí současné situace s COVID-19 do analýzy externích faktorů. Cílem této části bylo zjistit, zda má podnik potenciál růstu. Z textu vyplývá, že zde potenciál je, tento závěr však není uveden ve shrnutí analytické části jako výchozí bod pro tvorbu nové strategie. Návrhová část práce se zabývá konkrétními doporučeními nové strategie pro hotel a její implementací. Návrhy jsou založeny na výsledcích předchozích analýz a lze je využít v praxi. Kladně hodnotím detailnost doporučení (např. autorkou vytvořené facebookové příspěvky a harmonogram implementace) a vyčíslení nákladů na zavedení nové strategie hotelu. Naopak zde chybí vyčíslení výnosů. Práce obsahuje dílčí nedostatky po formální stránce (překlepy, anglické výrazy v obrázcích). Celkově práci hodnotím kladně. Autorka splnila vytyčené cíle diplomové práce. Závěrečnou práci tímto doporučuji k obhajobě s navrženým hodnocením B.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění stanovených cílů A
Zvolený postup řešení, adekvátnost použitých metod B
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry B
Praktická využitelnost výsledků A
Struktura práce, použitá terminologie a odborná jazyková úroveň C
Práce s informačními zdroji C
Navrhovaná známka
B

Otázky

eVSKP id 127776