ŠANTAVÝ, I. Vývoj laserem svařeného Common-Railu s radiálně připojeným snímačem tlaku (RPS) [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2012.

Posudky

Posudek vedoucího

Ramík, Pavel

Bc. Ivo Šantavý si vybral odborné téma své práce na základě své odborné stáže ve firmě Bosch Diesel s.r.o. Jihlava ve snaze vypracovat diplomovou práci ve spojení s význačnou mezinárodní firmou na prakticky využitelné téma. Řešenou problematiku konzultoval především u zadavatele, konzultace s vedoucím práce vedl v dohodnutých časových termínech. Na práci pracoval systematicky od jejího zadání, vypracovával, hodnotil a vybíral k dalšímu postupu vhodná řešení. Na práci hodnotím poměrně komplexní přístup studenta od prvních rozborů a návrhů až k řešení problematiky únavy. Velmi kladně hodnotím rovněž její vypracování v anglickém jazyce, které může podstatně zvýšit její použitelnost u zadavatele jako mezinárodní firmy. Práce je uspořádána poměrně logicky, z formálního hlediska obsahuje některé nedostatky např. v podobě pravopisných chyb nebo neúplného seznamu použitých symbolů a zkratek. Cíle práce byly diplomantem splněny v požadovaném rozsahu, diplomovou práci doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání B
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita A
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii B
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Samostatnost studenta při zpracování tématu B
Práce s literaturou včetně citací B
Navrhovaná známka
B

Posudek oponenta

Skrutek, Ivo

Diplomant Bc. Ivo Šantavý měl za úkol navrhnout design radiálního připojení snímače tlaku (RPS) pro laserem svařovaný rail. Velice kladně hodnotím výběr práce, která spočívala ve spolupráci s mezinárodní firmou, kde veškerá komunikace probíhala v anglickém jazyce a i diplomová práce je napsaná anglicky bez větších jazykových nedostatků. Práce začíná podrobným popisem vstřikovacích systémů pro naftové motory, kde podstatná část je věnována systému Common-rail. Druhá část diplomové práce se zabývá návrhem nového designu snímače tlaku a definováním požadavků, které musí nový design splnit. Schází důvod proč je vyvíjen radiální způsob připojení RPS a více detailní rozbor stávajícího designu, který by bylo možné použít pro srovnání s nově navrženým designem snímače tlaku. Student vytvořil pět různých návrhů řešení připojení snímače tlaku k railu. Koncept "Bite edge" využívá systému těsnění, který je již ve firmě Bosch znám a používá se na axiálním rozhraní railu. Kladně hodnotím snahu přinést nové řešení, jako třeba v případě "Pipe concept with o-ring" nebo "Pipe concept with integrated nut". Každý design má popsané výhody i nevýhody. Následuje vyhodnocení a výběr tří konceptů, které jsou dále podrobeny hlubší analýze. Po hrubém návrhu designu se student zaměřil na první návrh rozměrů pomocí jednoduchých analytických výpočtů. Zde jsem narazil na nesrovnalosti, které jsou i předmětem otázek k obhajobě. Objevuje se zde často nepřehledné značení bez přesných popisů obrázků a je poměrně těžké se v této části rychle zorientovat. Nejasný je i důvod použití rozdílných vnitřních tlaků v railu při návrhu rozměrů jednotlivých designů. Například Bite edge (200 MPa – str.39) vs. Cone concept (250 MPa – str.88). Je nejasné, jak se dají tyto výsledky navzájem porovnávat. V části, která se věnuje FEM analýze jsou vysvětleny jednotlivé kroky a postup výpočtu. Nicméně i zde se vyskytují nedostatky v interpretaci výsledků. Je zvláštní, že jsou maximální a minimální kontaktní tlaky mezi tělem railu a snímačem tlaku stejné (Tabulka 6, str. 63). Celková interpretace výsledků by si zasloužila detailnější popis, protože například Tabulka 7 na straně 64 není v práci nikde citovaná a obsahuje dvojí informace o konceptu Bite edge M10x1,5, které jsou ovšem co se týká uvedených hodnot rozdílné. Vzhledem k nejasnostem při stanovování zatěžovacích podmínek (např. rozdílné vnitřní tlaky v railu), z mého pohledu nedostatečnému porovnání jednotlivých analyzovaných konceptů a tím pádem i nedostatečnému zdůvodnění, proč je diplomantem doporučený koncept nejvhodnější, je využitelnost předložené práce omezená. Po formální stránce se objevují menší nedostatky např. v podobě nesprávných odkazů mezi textem a obrázky, horší čitelnost některých obrázků nebo chybějící zmínka o přiložené výkresové dokumentaci. Přes všechny tyto nedostatky bylo zadání práce splněno v celém rozsahu a doporučuju ji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání B
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod C
Vlastní přínos a originalita A
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry D
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii D
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis C
Práce s literaturou včetně citací B
Navrhovaná známka
D

Otázky

eVSKP id 49338