ZEMAN, M. Pracoviště termovize [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2011.
Vedení diplomanta jsem převzal v závěrečné fázi jeho práce. V tomto období na práci velmi usilovně pracoval, v dané problematice se dobře orientoval. Tomu odpovídá i kvalita jeho práce, zvláště pak první část, kdy se věnuje rozboru vlastností pro řešení úlohy. Provedl velké množství experimentů na ověření navžených úloh, bohužel vytvořená zadání mohla být lépe propracovaná - chybí zde motivace úlohy, přesnější vazba na teorii (teoretický úvod s použitými vzorci), ilustrace výsledků rozdělené na část pro studenty a metodiku pro vyučujícího. Navrhuji hodnocení B/velmi dobře.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Aktivita během řešení a zpracování práce (práce s literaturou, využívání konzultací, atd.) | B | 16/20 | |
Splnění zadání | C | 37/50 | |
Formální zpracování práce | A | 19/20 | |
Využití literatury | B | 8/10 |
Pan Martin Zeman zpracoval diplomovou práci na téma Pracoviště termovize. Zadanými úkoly jsou postupně zpracování teorie tepelného záření a jeho snímání, průzkum trhu s termovizní technikou a nakonec návrh a sestavení několika úloh využívající pracoviště termovize. Formální zpracování dokumentu je velmi dobré, obsahuje jen málo gramatických a pravopisných chyb. Z typografického hlediska lze práci vytknout jen např. chybné číslování obrázků podle úrovně aktuální kapitoly a nízký výskyt citací literárních pramenů. Např. v první části práce je neustále dokola citován jeden literární zdroj, ačkoliv se tato část měla zabývat širokou analýzou problematiky termovize. Rozsah dokumentu práce však čítá pouze 51 stran textu, což je velmi nízká hodnota vzhledem k tomu, že velká část dokumentu náleží zbytečně velkým termovizním snímkům nebo technické specifikaci použité kamery. Přesto je formální zpracování práce na relativně dobré úrovni. Bohužel odborná stránka práce není příliš vysoká a vykazuje spíše podprůměrnou úroveň. Vzhledem k vysoké volnosti zadání při návrhu typových úloh se diplomant omezil pouze na prvoplánové aplikace typu detekce člověka na termovizním snímku v jinak chladném okolním prostředí popř. defektoskopická detekce děr v plechu, jenž je třeba kvůli snímání navíc nahřívat. Obdobně použití plechovky s teplou vodou jako tepelného etalonu není v práci tohoto typu vhodné tím spíše, že student v práci nediskutuje problematiku dynamiky úbytku tepla sáláním a nerovnoměrné rozložení tepla na ploše etalonu apod. Domnívám se, že takto navržené úlohy jsou velmi samoúčelné a o podstatě termovize příliš nevypovídají. Na druhou stranu je třeba poznamenat, že v současné výuce kurzu MAPV dosud neexistovala žádná ilustrativní termovizní úloha, která by studenta mohla inspirovat. Co však lze omluvit jen stěží je absence vlastní implementace aplikace pro zpracování termovizních snímků a implementace algoritmu pro rektifikaci viditelného a infra snímku z použité kamery Guide IR. Tento krok sice není v zadání práce výslovně uveden, je však základním logickým krokem pro realizaci navržených úloh. Student tak po celou dobu realizace práce používal jen základní software termokamery dodaný výrobcem, čímž je nasazení jím navržených úloh do výuky odkázáno pouze do teoretické roviny. Je proto nutné konstatovat, že zadání práce bylo splněno jen částečně, dá se říci minimalistickou formou a některé uvedené výsledky nejsou ani dostatečně podloženy tabelovanými měřenými hodnotami popř. grafy. Postup práce diplomanta vykazuje inženýrské prvky jen místy, např. při zpracování teoretické části (kapitola 2 a 3) a zpracování rešerše trhu s termokamerami (kapitola 5). Bohužel se diplomantovi nepodařilo tento trend udržet po celou dobu řešení zadané problematiky. S přihlédnutím k formální kvalitě zpracování dokumentu práce a k místy i inženýrskému přístupu řešení úlohy doporučuji předloženou práci k obhajobě před odbornou komisí s hodnocením uspokojivě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Formální zpracování práce | B | 8/10 | |
Interpretace výsledků a jejich diskuse | C | 14/20 | |
Odborná úroveň práce | E | 25/50 | |
Splnění požadavků zadání | C | 15/20 |
eVSKP id 39147