NÁCAR, A. iOS aplikace pro záznam krátkých sportovních videí [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií. 2023.

Posudky

Posudek vedoucího

Herout, Adam

Řešitel předvedl vynikající vhled do problematiky vývoje pro iOS a dosáhl výsledků, které můžou být dále použitelné. Vytvořené řešení nicméně nelze označit za úplně vyčerpávající a při vetěším úsilí bylo možné dojít k ještě zajímavějším výsledkům.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Informace k zadání Cílem zadání bylo experimentovat s možnostmi pořizování videa pro hodnocení sportovních aktivit. Řešení tedy vyžadovalo nastudování a experimentování s poměrně exotickými módy pořizování videa a bylo nezbytné opravdu hluboko proniknout do problematiky pořizování videa na iOS.
Práce s literaturou Řešitel musel vyhledat, nastudovat a vyzkoušet řadu specializovaných postupů a potřeboval získat velice podrobný vhled do problematiky.
Aktivita během řešení, konzultace, komunikace Řešitel pracoval rovnoměrně po celou dobu řešení projektu. Tempo práce nebylo závratné, ale dostačovalo k dosažení cíle.
Aktivita při dokončování Práce byla dokončena bez problémů včas a konzultována.
Publikační činnost, ocenění ?
Navrhovaná známka
B
Body
85

Posudek oponenta

Tesařová, Alena

Celkově se jedná o podprůměrnou práci. Text je špatně čitelný a není z něho jasné, na čem přesně student pracoval. Práce je zaměřená na uživatelské rozhraní, které student řešil jen minimálně. Práci hodnotím stupněm E.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Náročnost zadání V rámci své DP měl student vypracovat mobilní aplikaci pro platformu iOS, která slouží k pořizování krátkých videí při sportovním tréninku.  Student představuje funkcionalitu na golfovém tréninku odpalu. Model rozpoznání pózy odpalu byl trénován s použitím existujícího softwaru na existujícím datasetu. Student musel řešit zachycení videa několik vteřin před trénovanou akcí, automatické přepínání čoček při zoomování videa a měřit výkonnost zvoleného řešení. Celkově na mě působí zadání jako jednodušší.
Rozsah splnění požadavků zadání Bod č. 2: student popisuje, že existují modely strojového učení, ale je velmi stručný a informace jsou povrchové (str. 20).
Rozsah technické zprávy Práce je celkově kratší (40 stran), ale i tak obsahuje části, které nejsou pro práci nezbytné (např. multiplatformní vývoj, publikování na Google Play). Jde vidět, že student moc nevěděl, o čem psát.
Prezentační úroveň technické zprávy 50 Celkem je v práci 7 kapitol. Ze začátku student popisuje vytvářenou aplikaci společně s průzkumem existujících aplikací. Tato sekce by patřila spíše do návrhu aplikace, navíc student zmiňuje jen jednu existující aplikaci, u které chybí popis rozhraní a hlubší detaily. Třetí kapitola patří vývoji pro iOS, kde nalezneme mimo jiné informace o multiplatformním vývoji jako jsou frameworky Flutter, React Native a Xamarin, což nejsou relevantní informace do této práce. Čtvrtá kapitola popisuje rozpoznání lidské pózy ve videu. Student pouze zmiňuje, že se používají klasifikátory a hluboké neuronové sítě, ale zůstává na velmi povrchové úrovni. Zmiňuje také knihovnu Tensorflow, u které není jasně napojený její význam v textu. V návrhu chybí popis uživatelského rozhraní. Student do kapitoly umístil obrázek, ale vůbec se na něho neodkazuje. Nějaký popis pak můžeme najít na konci práce v sekci testování, kde by ho čtenář normálně nehledal. Implementační část práce je těžko čitelná. Student se soustředil na popis kódu. Spíše bych ocenila vložení schématu s ukázkou, jak celý proces funguje a kde jsou složitější místa, na které se student musel zaměřit. Na konci implementace je rozepsán proces publikování na App Store, přičemž student aplikaci nepublikoval. U závěru z testování uživatelského rozhraní student píše "K výsledkům z tohoto experimentu bylo při návrhu GUI přihlíženo, nicméně necítím se jimi být nějak vázán. A to proto, že jeden z principů, který je zakořeněn ve filozofii společnosti Apple, je snaha přinést nezvyklé a inovativní řešení." tedy působí to na čtenáře, že student testoval, aby mohl napsat, že testoval, ale poznatky nevyužil. Navíc student poukazuje na neznalost mentálního modelu a snaží se přijít s inovativním řešením rozhraní. Dále bych chtěla vytknout výskyt prázdných vět např. "Jelikož nemám žádné porovnání se srovnatelnou aplikací, mohu se pouze domnívat, že naměřená hodnota zvýšené spotřeby je adekvátní vzhledem k tomu, že aplikace využívá fotoaparát, ..", kde studentovy domněnky nejsou opřeny o žádná skutečná fakta.
Formální úprava technické zprávy 55 Práce se skutečně špatně čte, věty jsou kostrbaté a složité.  Student často zapomíná čárky ve větách, nebo je umisťuje, kde nemají být. U popisů obrázků chybí tečky za větami.  Z jazykové stránky používá student často neformální slovní spojení ("dalším hráčem na poli frameworků je Microsoft"), někdy se snaží přidávat práci napětí (např. "..setiny sekundy rozhodují o výhře či prohře"), což se nehodí do odborného textu. Student často používá slovo "fakt", které působí rušivě při čtení. V textu se také nachází anglicizmy (např. ideja, akcentována).
Práce s literaturou 68 Práce obsahuje 30 citací, z čehož 10 citací se týká multiplatformního vývoje, který není pro práci relevantní. Zbytek citací jsou hlavně internetové odkazy na dokumentaci od společnosti Apple, což je vzhledem k práci v pořádku.  Student někdy nekorektně používá footnote místo citace (např. str. 5). Pokud se student odkazuje v konkrétní větě, umisťuje citaci až za větu (nikoliv do věty), čtenáři pak není jasné, k čemu daná citace patří. V práci chybí odborné články na rozpoznávání lidské pózy. Dále není zmíněno a odkazováno, jaký byl použit dataset pro trénování modelu.
Realizační výstup 65 Finální řešení je prototyp aplikace pro vytváření krátkých videí natrénovaného pohybu. Obsahuje jednu obrazovku fotoaparátu, kde je možné si nastavit zoom, kameru a přepínat debug režim. Aktuálně je aplikace nastavená natvrdo pro zaznamenávání golfového odpalu, přičemž nefunguje spolehlivě, jelikož trénování modelu student řešil jen velmi okrajově.
Využitelnost výsledků Využitelnost výsledků vidím hlavně v použití programového řešení přepínání čoček při zoomování, napojení modelu na fotoaparát a vyřešení zachycení videa chvíli před rozpoznanou pózou pro platformu iOS.
Navrhovaná známka
E
Body
53

Otázky

eVSKP id 148759