PALÍK, V. Návrh opatření pro strategický rozvoj značky malého podniku ve fázi internacionalizace [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta podnikatelská. 2023.

Posudky

Posudek vedoucího

Zich, Robert

Autor řeší práci pro konkrétní malou firmu, se kterou dlouhodobě spolupracuje. Téma je pro firmu velmi důležité a autor předkládá relevantní východiska, se kterými je možné pracovat. Na zpracování pracoval průběžně a využíval možností konzultace. Otázky k obhajobě: Jakým způsobem by mohl být doplněn výzkum zaměřený na zákazníka na českém a zahraničním trhu?

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění stanovených cílů C Cíle práce jsou vymezeny v kontextu řešení konkrétního problému reálné malé firmy. Cíle práce jsou naplněny na úrovni „dobře“. 
Zvolený postup řešení, adekvátnost použitých metod B Metodický přístup k analytické části je vymezen na základě jasného definování řešeného problému a správně pracuje s logikou „oblast – otázka – metoda“. Metody použité pro zpracování analytické části odpovídají zaměření práce i situaci, ve které se firma nachází. Pro řešení analytické části jsou využity i některé méně tradiční přístupy, jako například konzultační workshop.Teoretická východiska pokrývají potřebné oblasti znalostí, které autor potřeboval pro řešení problému – oblast rozvoje značky, oblast strategie a oblast internacionalizace. Celkový souhrn, definující rámec rozvoje značky, se kterým autor dále pracuje, je stručný a současně jasný a srozumitelný. Pozitivní je rovněž fakt, že autor při volbě přístupů ke zpracování respektuje možnosti dané firmy a charakter problému, který řeší.
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry C Analytická část je správně uvedena charakteristikou firmy a vysvětlením jejich záměrů. Z hlediska značky autor poměrně detailně hodnotí oblast identity a positioningu značky. Hodnoty značky jsou posuzovány na základě pohledu majitele firmy a z pohledu zákazníků. S ohledem na omezenější rozsah informací od zákazníků má tato část jisté limity, nicméně i tak představuje relevantní vstup pro zhodnocení značky. Větší důraz by mohl být věnován pohledu zákazníků v zahraničí. Vizuálně velmi přehledně jsou prezentovány prvky značky. Chování firmy je charakterizované s využitím business model, kdy je zahrnut i aspekt značky. Zejména pak v části zaměřené na komunikační a distribuční kanály. Hodnocení oborových faktorů vychází ze struktury Porterova modelu a spíše obecnější. Správně je vymezen rozsah trhu a jsou využity i odpovídající přístupy vymezující strukturu trhu. Vybraní konkurenti jsou z hlediska značky hodnocení obdobně, jako značka firmy, pro kterou je práce vyhotovena. Hodnotným vstupem pro rozvoj značky představují rovněž výsledky konzultačního workshopu, na kterém se autor podílel a které vhodně prezentuje v rámci diplomové práce. Přínosem pro firmu je zde zejména zcela odlišný pohled na možný rozvoj značky.Analytická část je doplněna o výsledky získané ze sekundárních zdrojů, které rovněž hodnotí možné chování zákazníka na daném trhu.Souhrnný závěr je formulován ve dvou částech – souhrnný komentář a využití COP analýzy. Formulované závěry jsou využitelné pro návrhovou část.
Praktická využitelnost výsledků C Praktická část je uvedena zvoleným rámcem řešení. Rozpracování jednotlivých částí má firmě sloužit jako podklad, na kterém bude další rozvoj stavět. Některé části jsou spíše obecnější – například cíle. Pozitivně hodnotím skutečnost, že autor upozorňuje na potřebné změny v business modelu vyžadované internacionalizací, které se značkou úzce souvisí. Autor vysvětluje doporučený přístup k identitě značky, hodnotám i positioningu. Z hlediska prvků značky autor překládá konkrétní východiska, která doplňuje příklady možných řešení (například varianty názvů a log). Nejde nutně i finální řešení, protože je zde předpoklad dalšího rozpracování, případně další spolupráce firmy s odborníkem na rozvoj značky. Stručně vymezeny jsou rovněž komunikační kanály, se kterými by značka měla pracovat a doporučení pro implementaci. Ve stejném duchu – spíše stručněji a obecněji – je pojato zhodnocení návrhů.Celkově jsou předložené návrhy velmi dobrým východiskem, který firma může využít a dále s ním při rozvoji značky pracovat. Jde o podklady, které jsou přiměřeně konkrétní, aby bylo na čem stavět, a současně umožňují, respektive vyžadují, další rozpracování dle záměru firma a dalších výsledků případných výzkumů.
Uspořádání práce, formální náležitosti, použitá terminologie a odborná jazyková úroveň B Práce je po formální stránce na dobré úrovni, pouze s dílčími nedostatky. 
Práce s informačními zdroji, včetně citací C Nedostatky v práci se zdroji v analytické části.
Navrhovaná známka
C

Posudek oponenta

Polák, Vojtěch

Autor diplomové práce, pan Bc. Václav Palík, ve všech ohledech splnil vytyčené cíle, akcentoval důležité body a srozumitelně stanovil východiska. To vše věcným a odborným jazykem. Diplomovou práci tímto doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění stanovených cílů A
Zvolený postup řešení, adekvátnost použitých metod A
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry B
Praktická využitelnost výsledků B
Struktura práce, použitá terminologie a odborná jazyková úroveň A
Práce s informačními zdroji A
Navrhovaná známka
A

Otázky

eVSKP id 152299