SERVÍT, D. Spínaný LED budič typu SEPIC [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2013.
Student měl za úkol vyvinout prototyp budiče LED na bázi topologie SEPIC s širokým rozsahem vstupného napětí. Budič sice byl sestrojen (dle fotodokumentace), ale postrádám důkladnou analýzu jeho vlastností. Student sice změřil některé parametry, ale nedokázal je interpretovat. Především ale popis samotného návrhu považuji za naprosto nedostatečný (kapitola "Realizace projektu" o rozsahu tří stran). Jde v podstatě jen o překlad katalogového listu s výpočty. Navíc na fotografii zhotoveného měniče jsou patrné značné úpravy, které v práci nejsou zdokumentovány. Samotná práce začíná všeobecným úvodem o LED, který obsahuje řadu banálních informací (např. přehled provedení signálních LED). Následuje kapitola o spínaných zdrojích, která je nesourodá a student v ní neuvádí žádné závěry z hlediska řešené problematiky. Následně student vytipoval čtyři integrované obvody vhodné pro konstrukci měniče SEPIC, z nichž vybral jeden jako nejvhodnější pro samotnou realizaci, ale bez zdůvodnění. Části práce působí jako strojový překlad anglických texů ("Je to třída switched-mode..."), formátování práce je nesourodé a nevhodné. V práci je velké množství převzatých obrázků bez citací, s anglickými popisky. Student se ani neobtěžoval opravit chyby, které mu byly vytýkány na obhajobě semestrálního projektu (např. ne "integrační", ale "integrované" obvody). Zcela postrádám elektronickou přílohu (minimálně zdrojové soubory schématy a plošného spoje).
Cílem této bakalářské práce bylo se seznámit s vlastnostmi a buzením výkonových LED diod, s principem činnosti spínaných DC-DC měničů, navrhnout, kompletně realizovat a změřit dosažené parametry měniče založeném na topologii SEPIC. I přes jistou realizaci měniče, dle mého názoru nebylo zadání práce splněno. Student se v teoretické části práce zabývá místy až okrajovou problematikou LED diod, i když některé zcela zásadní vlastnosti opomíjí (např. základní parametr LED: svítivost [cd] vs. světelný tok [lm] a jejich vzájemný přepočet). Princip činnosti u některých topologií DC-DC měničů je popsán špatně a nejsem si jist, zda student dané problematice zcela porozuměl (např. "Jako aktivní usměrňovače se nyní používají DC/DC měniče v moderních zdrojích, aby odběr sinusového proudu s účiníkem byl blízko jedničky"). Tvrzení, že cena spínaných měničů je nízká, je relativní (např. v porovnání se 3-svorkovým stabilizátorem je značná). Zvolená terminologie není místy zcela vhodná (např. nepřetržitý/diskontinuální režim – vhodnější je spojité/nespojité proudy). Zvolený způsob porovnání parametrů řídících IC je nepřehledný, místy student srovnává nesrovnatelné. Uvítal bych přehled formou tabulky, aby jednotlivé parametry byly snadno porovnatelné (řádek odpovídá parametru, sloupec zvolenému IC). Student dále v práci prezentuje vlastní návrh měniče. V úvodu bych uvítal informaci, pro jaké parametry je měnič navrhován, chybí zde i základní jeho parametr – pracovní kmitočet měniče. V návrhu se objevují čísla bez jakékoliv vazby, u symbolů není vysvětlen jejich význam. Jelikož postrádám v práci dimenzování některých prvků (napětí, proud, výkon), nelze návrh považovat za kompletní. Ve schématu zapojení nejsou uvedeny hodnoty všech součástek. Úroveň prezentace dosažených parametrů měniče je nulová. Student uvádí nespecifikované osciloskopické průběhy (jen modulovaný signál pomocí PWM), avšak bez jakéhokoliv popisu či závěru. Opakovatelnost měření je tedy nulová. Za zcela základní parametr spínaných měničů je považováno zvlnění výstupního napětí/proudu. Dosažená hodnota však v práci není uvedena. Z formálního hlediska je práce na naprosto nedostatečné úrovni. V práci se vyskytují pravopisné chyby, některé věty nedávají vůbec smysl, kvalita některých obrázků je nedostatečná, student nečísluje vzorce a nepopisuje osy u grafů, v textu se několikrát opakuje semestrální práce místo bakalářská práce, nesedí rozsah práce u bibliografické citace, atd. Za zcela zásadní ale považuji ten fakt, že student v celém rozsahu práce vůbec nepoužívá citace na literaturu. Použité obrázky jsou navíc okopírované z wikipedie – samozřejmě bez uvedení zdroje. Autor se ani neobtěžoval přepsat některé vzorce a do práce vložil ty z wikipedie formou obrázku. Větší část vlastního textu práce je "kostrbatá", lze se domnívat, že vznikla překladem anglické wikipedie formou webového překladače (např. integrační obvod místo integrovaný obvod, 12V kolejnice). Tento postup lze považovat za hrubé porušení etiky hraničící s plagiátorstvím, a proto nedoporučuji práci k obhajobě.
eVSKP id 65829