NOVOTNÝ, F. Design dětské technické stavebnice [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2023.

Posudky

Posudek vedoucího

Rajlich, Jan

Student měl za cíl práce vytvořit zajímavý funkční design dětské technické stavebnice s inovativními funkcemi, které ocení uživatelé. Student se ujal práce se zájmem a prozkoumal řadu možností, které toto téma skýtá a zaměřil se na stavebnice využívající "kloubního" spojení tyčových prvků Jeho konečný design obsahující několik verzí "kloubů" a různé typy a délky prutů, včetně doplňující podstavy či prvků jako koleček apod. je inovativní a umožňuje velkou variabilitu při dětské hře.  Celkový dojem z vizuální prezentace designu v BP je dle mého soudu velmi dobrý, oceňuji průběžnou práci s pracovními modely stavebnice. Textová BP je napsána čtivým jazykem a i po stránce obsahu k ní nemám žádné výhrady. Kromě předepsaných bodů obecného hodnocení BP je pro design důležité i vyjádření hodnocení designérských kvalit práce: řešení modelu - A, úroveň tvarové kultivace - A, barevnost navrženého designu - A a grafická úprava výkresu - A. Bakalářská práce Filipa Novotného splňuje všechny body zadání a obsahuje vlastní výsledky k tématu Design dětské technické stavebnice.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis A
Práce s literaturou včetně citací A
Samostatnost studenta při zpracování tématu A
Navrhovaná známka
A

Posudek oponenta

Rubínová, Dana

Pro design je důležité i hodnocení designérských kvalit práce: řešení modelu - A , úroveň tvarové kultivace - A, barevnost navrženého designu - B a grafická úprava výkresu - A . Autor se věnoval návrhu designu dětské technické stavebnice. Cílovou skupinou jsou děti v předškolním a mladším školním věku. Hra dětí v těchto věkových kategoriích se značně liší adekvátně jejich schopnostem a dovednostem. Za praktické z tohoto pohledu považuji rozdělení předložené stavebnice na základní a jednodušší verzi. Oceňuji snahu odpoutat se od současného trendu stavebnic konkrétních modelů dle návodu, které sice rozvíjí prostorovou představivost, opomíjí ale fantazii a tvůrčí svobodu. Předložená stavebnice děti v tomto směru neomezuje, volnost možných sestav povede k rozvoji jejich fantazie a tvůrčího potenciálu. Nabídka obecných plošných prvků i reálných komponent (kola, oči,…) značně rozšíří možnosti výsledných sestav. Výhradu mám k rozmanitosti profilů tyčových dílů, která nebyla nutná ani z vizuálního ani funkčního hlediska. Přes čtivý jazyk textové části jsou některá tvrzení poněkud nadnesená (například, že předložená stavebnice vychovává budoucí designéry). Bakalářská práce splňuje všechny body zadání a obsahuje vlastní řešení designu dětské technické stavebnice.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis A
Práce s literaturou včetně citací B
Navrhovaná známka
A

Otázky

eVSKP id 149324