BENEŠOVSKÝ, M. Posouzení rizika ztráty vzpěrné stability prutu ze dvou různých materiálů [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2013.
Práce v přiměřeném rozsahu zpracovává na základě učebních textů teorii mezního stavu vzpěrné stability pro pruty složené ze dvou částí různé délky, vyrobených z různých materiálů. Na rozdíl od homogenních prutů vede řešení kritické síly vzpěru na nelineární rovnici, jejíž kořeny nelze vyjádřit v explicitním tvaru. Vlastním přínosem autora je numerické řešení této rovnice, pro které vytvořil program a aplikoval ho na poměrně široké rozmezí poměrů délek a modulů pružnosti mezi oběma částmi prutu. Přitom musel mj. řešit otázku jednoznačnosti hledaného řešení. Grafické zpracování výsledků ukazuje kromě samotných výsledků numerického řešení také odchylku výsledku, jestliže namísto exaktního řešení rovnice pro kritickou sílu použijeme lineární interpolaci extrémních hodnot získaných pomocí Eulerova vztahu. Toto zpracování dává návod pro praktické aplikace, u nichž pro určité kombinace parametrů prutu může Eulerův vztah dávat technicky přijatelné výsledky. Ve zhodnocení výsledků pak autor definuje intervaly hodnot, v nichž je chyba lineární aproximace pod 10%, což volí za přijatelnou hodnotu. V tomto směru může práce představovat reálný přínos pro technickou praxi.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | B | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Předložená bakalářská práce se zabývá hodnocením vzpěrné stability přímého, ideálního prutu. Student prokázal schopnost využít znalostí z předmětů PPI a numerické matematiky k učení kritické síly prutu složeného ze dvou různých materiálů. Práce je napsaná srozumitelně a má dobrou grafickou úroveň. Občasný výskyt překlepů přisuzuji nepozornosti, navíc se vyskytují v nepodstatných částech práce. Množství prezentovaných výsledků a jejich analýza svědčí o svědomité práci studenta. Závěry jsou formulovány stručně a výstižně. Z úvodní části není patrné, zda má práce charakter teoretické úvahy nebo lze očekávat i praktický dopad.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | B |
eVSKP id 64488