ĎURČANSKÝ, P. Návrh elektronického obchodu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta podnikatelská. 2023.

Posudky

Posudek vedoucího

Luhan, Jan

Práce je zpracována na uspokojivé úrovni. Hlavní cíl v podobě návrhu řešení zaměřeného do oblasti elektronického obchodování byl naplněn. Zaměření práce je především na návrh řešení elektronického obchodu pro zprostředkování prodeje mobilních zařízení s důrazem na využitelný postup pro začínající subjekty. V samotné práci je patrný systematický přístup a snaha o komplexní řešení dané problematiky, avšak v některých částech je patrná autorova snaha o zestručnění, což může negativně ovlivnit celkový dojem z této práce. Některé oblasti by tak mohly být rozvedeny pro komplexnější a využitelnější pojetí (např. návaznost strategických analýz, shrnutí nákladů včetně zahrnutí lidského faktoru, odůvodnění některých rozhodnutí např. sociální sítě ve vztahu k předmětu činnosti apod.). Zpracování splňuje požadavky závěrečné práce, avšak lze nalézt nedostatky ve formátování, jazykové stylistice či rovněž jazykových nepřesnostech. Z práce je patrná autorova orientace v dané oblasti a snaha o systematický přístup pro řešení daného problému. Práci doporučuji k obhajobě. Doplňující otázka k obhajobě: Jak byste shrnul přínosy a náklady Vašich návrhů? Jak jste postupoval při zpracování analytické části z pohledu návaznosti dílčích částí?

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění stanovených cílů C
Zvolený postup řešení, adekvátnost použitých metod D
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry D
Praktická využitelnost výsledků C
Uspořádání práce, formální náležitosti, použitá terminologie a odborná jazyková úroveň C
Práce s informačními zdroji, včetně citací C
Navrhovaná známka
C

Posudek oponenta

Kindlová, Dita

Práce se zaměřuje na tvorbu e-shopu pro firmu Ultrafone, čemuž předchází výběr vhodného řešení, analýza stávajícího prostředí, do nějž bude e-shop implementován a teoretický podklad odborné části práce. Velkou část práce autor věnuje teoretickému základu. Čtenář tak získává kompletní, dobře strukturované a srozumitelné znalosti, které ho dostatečně vybaví pro pochopení dalších kapitol. Všechna tvrzení jsou podložená informačními zdroji a řádně ocitovaná – pouze u knižních zdrojů autor neuvádí čísla stran při citaci v textu a některé obrázky nezahrnují údaj o „vlastním“ zdroji. V rámci analýzy současného stavu se autor úzce zaměřuje na stávající stav podnikatelského aspektu firmy – navzdory tomu se toho o firmě čtenář dozvídá velice málo. Jaký je třeba obrat firmy? Jaké má personální zajištění nebo technické zázemí? Jak dlouho společnost existuje? Má pobočky? Kde sídlí? Předložené informace jsou sice obsáhlé, ale hodně obecného charakteru. Pro představu o předmětné společnosti se pak čtenář dozvídá jen mimochodem ze drobných zmínek, jako např. na str. 51, kde autor píše, že na vytvoření stránek na míru nemá společnost dostatek finančních prostředků. Dále je tato část zaměřená výhradně na firmu a její produkt (ať už v jakékoli obecnosti), avšak tématem práce je návrh elektronického obchodu a jejím cílem navrhnout elektronický obchod. Žádná z analýz se nezaměřuje výhradně na elektronické obchodování a platformu e-shopu jako takovou. Navzdory tomu, že jsou analýzy příliš zaměřeny neúčelným směrem, produkt je v nich rozebrán důkladně a zajímavě. Pouze drobná výhrada: na str. 49 autor uvádí jako jediný substitut smartphonů „hloupé“ telefony, ovšem pominul třeba smartwatch nebo tablet se SIM kartou. Příp. by se dalo zauvažovat, zda není substitutem i notebook s libovolným komunikačním softwarem. V analytické části dále schází srovnávací a rozhodovací proces o výběru řešení. Autor nesrovnává možné varianty pořízení e-shopu, které v teoretické části člení na e-shop na míru, open source řešení a pronájem hotového produktu – neuvádí výhody a nevýhody ani neformuluje jiné podklady, na jejichž základě by se společnost mohla rozhodnout. Autor se přímo vydává cestou platformy Wix, přičemž i proces výběru konkrétního open source řešení je na str. 51 shrnuto příliš povrchně – schází třeba parametrická tabulka vycházející z vypsaných výhod a nevýhod v teoretické části a z požadavků od firmy, které autor nepředkládá. První zmínku o požadavcích na e-shop lze nalézt až na str. 51, kde autor uvádí, že cílem bylo „vytvořit e-shop za nejnižší možný rozpočet“. Přesto je nakonec vybrána doména, která se nejnižší cenou nevyznačuje. Na analytické části oceňuji neotřelost pohledu, s nímž autor v rámci analýz na firmu a její produkt nahlíží. Práce by nabyla výrazně vyšší konzistence, kdyby stejný um autor promítl do analýz elektronického obchodování. Významnou část řešení autor věnuje marketingové složce e-shopu, která je poměrně rozsáhlá, komplexní a pěkně popsaná. Práce místy obsahuje překlepy a gramatické chyby, které se s blížícím se závěrem práce mírně množí. Přesto je však text srozumitelný, věcný, s korektně formálním slohem i formátováním a dobře čtivý. Použitý jazyk dosahuje odborné úrovně. Cílem, stanoveným na počátku práce, bylo navrhnout elektronický obchod zprostředkující prodej mobilních telefonů. Tento cíl byl splněn.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění stanovených cílů A
Zvolený postup řešení, adekvátnost použitých metod C
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry B
Praktická využitelnost výsledků A
Struktura práce, použitá terminologie a odborná jazyková úroveň A
Práce s informačními zdroji B
Navrhovaná známka
B

Otázky

eVSKP id 152169