LAPČÍK, D. Použití virtuální reality jako návodu pro obsluhu stroje [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2024.
Student zpracovával téma použití VR v problematice návodů při obsluze stroje. Student při zpracování své závěrečné práce pracoval až příliš samostatně, nedostatečně systematicky a mnohdy nepečlivě. I když cíle práce zpracoval alespoň v minimální verzi, jejich popis a zpracování je těžkopádné, uspěchaně napsané a nedůsledné. Kritické pochybení je možno nalézt v práci studenta s citacemi. Student zjevně nepochopil způsob citace jiných textů, takže místo správné přímé citace použil u vložení textů ze svých zdrojů běžného citačního odkazu, a tím se na některých místech své práce student vystavuje podezření z plagiátorství, i když já osobně to opět vidím jako důsledek, omlouvám se za ten výraz, studentova lajdáctví. Výsledná práce bohužel nese známky výše uvedených pochybení a celkově tedy práci nemohu hodnotit pozitivně. A i když přínos práce samotné bych nehodnotil jako nevyhovující, v důsledku citačního pochybení nemůžu práci hodnotit jinak - tudíž nevyhovující/F.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | D | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | D | ||
Vlastní přínos a originalita | E | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | E | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | D | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | D | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | E | ||
Práce s literaturou včetně citací | F | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | E |
Diplomová práce je psána osobně, viz např. str. 16: Ve své diplomové práci se zaměřuji na využití virtuální reality v informacích pro použití. Pokud diplomant použije citaci nějakého faktu (tvrzení), je nutné tento řádně ozdrojovat. Např. na str. 20 (kap. 3.2.1) hovoří o nutnosti použít ke každému strojnímu zařízení návod v úředním jazyku, dále hovoří o obsahu tohoto návodu. Zajisté tyto skutečnosti nejsou diplomantovou myšlenkou. Systémový rozbor dané problematiky (kap. 4) nepovažuji vůbec za systémový robor. Sytémový rozbor musí obsahovat systémový přístup. Systémový přístup lze považovat za „kuchařku“, která doporučuje, jaké základní ingredience (v podobě atributů systémového přístupu) mají být součástí našich činností, aby tyto byly zdařile a efektivně vykonány. Systémový přístup je „nápovědou“, na jaké podstatné skutečnosti, týkající se určité entity, by člověk neměl zapomenout ve všech svých činnostech s touto entitou (myšlení, jednání, srovnávací analýzy, řešení problémů) a jak by měl tyto činnosti realizovat. V této kapitole rozbor těchto atributů chybí. Namísto toho zvolil diplomant Metodu DMAIC, kdy při absenci rozboru struktury zkoumaného technického systému se dostal pouze k tomu, že se zaměřil na obsluhu stroje z pohledu technologického a ne komplexního tj. provoz, obsluha a údžba stroje a technologie na něm aplikovaná. Je zvláštní, že diplomant převezme bez označení zdroje co má být obsahem pro návod a k používání (obsluhu) stroje (str. 20 a dále) a pak se na str. 40 rozhodne pro to, že dle zadání diplomové práce označí z pomocné funkce něco, co s označuje technologický postup, nebo spíše návodka technologického postupu. Pomocnými funkcemi by mohly být označeny také pomocné funkce pro údžbu stroje, výměnu vadné součásti apod. A je jedno jestli je to osoba znalá nebo neznalá. Pokud respodenti i on sám viděli oskenovaný návod na SV 18R od výrobce, tak museli zjistit že jde spíše o údržbu stroje. Pak nechápu proč ve svách odpovědích uváděli, že je nepřehledný. Pokud by diplomant provedl řádně systémový rozbor, tak by musel zjistit, že návod pro používání stroje hovoří spíše o provozování stroje, jeho údržbě, a ne o tom jak utahovat sklíčidlo a vkládat polotovar. Navíc jeho zdrojové odkazy na tento návod, např. u obr. 11 na str. 31 se odkazují obrázek SV 18R z návodu na zdroj [14] pojednávající o virtuální realitě. Znamená to tedy že ji odsud převzal? Technologické návody, byť s použitím AR, které diplomant vytvořil, si dělá každá firma provozujíci stroj sama. Toto je důsledek nedostatečně provedeného systémového rozboru a ne příliš dobře pochopeného zadání diplomové práce. Chodil diplomant na konzultace ke svému vedoucímu práce? Na to si musí odpovědět on sám. Tato osobně psaná práce obsahuje několik diplomantových značně zjednodušených úvah, které jsou spíše osobního rázu a chápání technických věcí tak, jak je vidí on osobně. To plně odráží systémový rozbor práce a posléze i zpracování diplomové práce.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | E | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | E | ||
Vlastní přínos a originalita | E | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | E | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | E | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | E | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | C | ||
Práce s literaturou včetně citací | E |
eVSKP id 154100