MAŇKA, T. Srovnání zobrazovacích možností transmisního a rastrovacího elektronového mikroskopu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2014.
Student se věnoval problematice, která pro něj byla zcela nová. Pracoval velmi samostatně, seznámil se s funkcí elektronových mikroskopů a jejich jednotlivých částí. Porozuměl funkci detektorů získávaných signálů. V praktické části se věnoval pozorování kalibračních vzorků v transmisním a rastrovacím elektronovém mikroskopu pod vedením pracovníků firmy FEI. K zobrazení vzorků použil detektory dostupné v těchto mikroskopech. Vzhledem k omezení rozsahu práce uvedl jen vybrané výsledky, které však dobře vystihují vlastnosti jednotlivých detektorů. Práci doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | C | ||
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry | C | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | B |
Student Tadeáš Maňka se v rámci bakalářské práce zabýval srovnáním vlastností transmisního a rastrovacího elektronového mikroskopu. V prvních kapitolách práce je stručně, ale výstižně popsán princip a složení rastrovacího elektronového mikroskopu. Dále je popsán přehled používaných detektorů, jejich princip a využití. V experimentální části je pozornost zaměřena na studium komerčních kalibračních vzorků různého materiálového složení a s různými geometrickými tvary. Tyto vzorky jsou nejprve postupně (až na jeden) zobrazovány pomocí TEM i STEM až na úroveň atomárního rozlišení. Přitom je dle vhodnosti použito několik rozdílných typů detektorů. Obdobně jsou tyto vzorky zkoumány pomocí SEM jak ve standardním (detekce SE, BSE), tak i v transmisním módu (STEM). Student svými výsledky přímo poukazuje na rozdíly v možnostech zobrazení při použití TEM, STEM a SEM. Zároveň vyzdvihuje vzájemné výhody a nevýhody těchto mikroskopů. Prezentované výsledky jsou vhodné pro získání základních představ o možnostech elektronové mikroskopie. Bakalářská práce splňuje zadání. Je vypracována přehledně s logickým uspořádáním a psána, až na několik gramatických chyb, velmi dobrou češtinou. Na druhou stranu se neopírá o velký rozsah odborné literatury, neobsahuje v textu odkazy na všechny obrázky. U některých z nich není navíc zvolen vhodný formát popisu. Práci hodnotím stupněm B.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | C | ||
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | B |
eVSKP id 72508