KADAŇKA, T. Studenti studentům [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. 2025.
Bakalářská práce studenta Tomáše Kadaňky je odvážná a přímočará. Student správně analyzoval a ovládnul typologii studentského bydlení a zohlednil ji ve specifických podmínkách lokality předepsané v zadání. Urbanistické řešení staví na dvou dominantních lineárních hmotách. Ty jsou v parteru perforovány průchody, čímž je zajištěna dobrá prostupnost území. Uliční čáry i výšková hladina okolní zástavby jsou respektovány. Navržená struktura zároveň umožňuje kvalitní proslunění. Veřejný prostor v parteru je členěn na zpevněné plochy vhodné pro pořádání akcí a parkově upravené plochy pro relaxaci. Funkční uspořádání rozděluje občanskou a komerční vybavenost v přízemí od obytné části ve vyšších patrech. Nedochází ke křížení provozů, dispozice jsou logické a hospodárné. Trojtrakt kolejí generuje extrémně dlouhé chodby – student si je této skutečnosti vědom a snaží se ji zmírnit vkládáním společenských místností, které zajišťují prosvětlení. Pestrá skladba ubytovacích jednotek patří k silným stránkám návrhu. Postrádám však pokoje pro studenty se sníženou schopností pohybu. Původně zamýšlený modulární koncept se ukázal jako technicky velmi náročný, což projekt ve výsledku oslabuje. Výtvarný záměr však zůstal zachován a výsledné řešení působí svěže a současně. Z hlediska architektonického výrazu se jedná o nejvýraznější bakalářskou práci zpracovanou na dané téma. Zvolený formát paré komplikuje čitelnost zejména u půdorysů. Celkově však prezentace odpovídá profilu absolventa bakalářského studijního programu. Spolupráce s Tomášem byla inspirativní. Jeho práci jednoznačně doporučuji k obhajobě a navrhuji hodnocení B88.
| Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
|---|---|---|---|
| Přístup studenta ke zpracování | Student pracoval na bakalářské práci soustavně a zodpovědně. |
Záměrem bakalářské práce bylo navrhnout současnou formu studentského bydlení a rozšířit nabídku alternativních typologií, zejména o model co-livingu, určený mimo jiné i pro mladé rodiny doktorandů, jako nadstavbu stávajících, často již nevyhovujících forem. Zadání spočívalo v návrhu polyfunkční studentské čtvrti v Brně-Štýřicích, na uvolněném pozemku po bývalých autobusových garážích od Jindřicha Kumpošta, podél ulice Grmelovy. Na prověření možností řešené lokality pracovala skupina 8 studentů. V úvodní fázi semestru se studenti ve skupině soustředili na shromáždění a studium plánovacích dokumentů, jichž je v souvislosti s aktuálním dynamickým stavebním rozvojem města Brna značné množství. Tato etapa byla zpracována formou analytické studie, která zahrnuje např. schéma bombardování za druhé světové války v kontextu archeologických nalezišť na Starém Brně, aktuální územně analytické podklady a detailní vývoj zástavby v okolí ulice Vídeňské. Součástí analýz je rovněž stručný úvod do typologie studentského bydlení – s rozlišením na koleje a domy vyššího standardu – a výsledky ankety mezi studenty, z níž vyplývá preference kombinace sdíleného a soukromého bydlení. Pro doplnění analytické části by mohlo být přínosné zvážit i stručné vyhodnocení závěrů směřující k formulaci základních požadavků na návrh. Bakalářská práce představuje jednu z odpovědí na hledání vlastní interpretace studentského bydlení s důrazem na vysokou ubytovací kapacitu (510 lůžek) a široké spektrum doprovodných funkcí. Koncepce vychází z požadavku kombinovat bydlení, studium i občanskou vybavenost v rámci jednoho areálu. Návrh zahrnuje, jak autor uvádí dvojnásobně navýšenou kapacitu parkovacích míst (47), což na jedné straně přesahuje základní standard pro ubytování na kolejích, avšak v kombinaci s byty pro mladé rodiny, umístěnými ve střešních nadstavbách, může být za určitých okolností málo. Přes dílčí nedostatky v technickém popisu a formálním zpracování hodnotím práci jako zdařilou a doporučuji ji k obhajobě.
| Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
|---|---|---|---|
| Urbanistické řešení | A | Uspořádání zástavby reflektuje výhodnou orientaci ke světovým stranám V-Z a vytváří chráněný vnitroblok s částečně poloveřejným charakterem, přístupným a využitelným pro komunitní aktivity. Prostorová kompozice působí srozumitelně a logicky. Pro lepší čitelnost vztahu návrhu k terénu by bylo vhodné doplnit výkres situace stavby vrstevnicemi a výškovými kóty. | |
| Provozní řešení | B | Návrh vhodně reaguje na zjištěné potřeby studentů – parter zahrnuje menzu, obchody, lékařskou ordinaci, kulturní sály, dílnu, zkušebnu, coworking a sportovní zázemí. U některých obytných jednotek, zejména tzv. kapslových pokojů, se však objevují limity v prostorovém komfortu (např. malá plocha, umístění varné desky u vstupu, nedostatečná velikost umyvadla, chybějící balkon). Je vhodné objasnit, zda obytné jednotky ve vyšších podlažích mají k dispozici adekvátní provozní zázemí (sklepy, parkování). Některé provozní vazby (např. převýšení prostoru schodiště v nejvyšším podlaží) mohou být méně ekonomické. | |
| Technicko konstrukční řešení | B | Projekt zahrnuje podzemní garáž, umístěnou pod jedním objektem. Dešťové vody jsou zadržovány a vsakují se přes štěrkové záhony a pobytové trávníky. Na střechách jsou navrženy solární panely, které mou pomoci snížit energetickou náročnost provozu, avšak v dokumentaci nejsou uvedeny bližší parametry. Materiálové a konstrukční řešení obvodového pláště, stejně jako skladba dřevěného rámového systému horních podlaží, nejsou zdokumentovány. | |
| Architektonické řešení | B | Architektonický výraz působí uměřeně a funkčně, byť potenciál prostorově členité fasády není plně využit. Vnitřní dispozice jsou ve většině případů racionální a efektivní. Některé jednotky, zejména s kapslovou dispozicí, však působí výrazně úsporně a jejich obytný komfort je na hranici minimálních standardů. Případné doplnění balkonů či jiného exteriérového obytného prostoru by přispělo ke zlepšení pobytové kvality. | |
| Formální úroveň | B | Projekt je zpracován přehledně a graficky kultivovaně. Čitelnost by mohla být dále posílena doplněním výškových kót v půdorysech, popiskami a přesnějším značením v legendách. Půdorysy v měřítku 1:500 ve formátu A3 jsou schematické a s ohledem na zadání by bylo vhodnější měřítko 1:250 včetně doplnění základních rozměrových a výškových údajů. U půdorysů pokojů v měřítku 1:50 chybí popisy (např. bezbariérovost) a rozměrové a plošné údaje. |
eVSKP id 167642