KOVÁŘ, M. Nepřímé vstřikování paliva dvoudobého motoru [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2023.
Diplomová práce pana Kováře v rešeršní části popisuje obecný princip fungování dvoudobého motoru a jeho přípravu směsi, dále popisuje motory používané pro pohon motokrosových sidecarů a následně se věnuje návrhu palivového systému s nepřímým vstřikováním paliva pro daný motor. Práce je logicky strukturovaná bez větších nedostatků, autor se k dané problematice vyjadřuje stručně, avšak věcně. Těžištěm práce je výpočetní model v prostředí GT-Suite, který simuluje daný motor. Model byl přizpůsoben tak, aby pro finální konfiguraci poskytoval údaje o požadované dávce paliva, pro různé provozní režimy na jejímž základě byla vytvořena základní palivová mapa a vhodně dimenzován vstřikovací ventil. Práci doporučuji k obhajobě
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | C | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | C | ||
Vlastní přínos a originalita | C | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | C | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | C | ||
Práce s literaturou včetně citací | C | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Předložená diplomová práce je prakticky zaměřena na návrh vhodného systému vstřikování směsi paliva s mazivem do sání vyvíjeného dvoudobého motoru pro závody terénních motocyklů s postranním vozíkem. Cíle práce jsou sice převážně splněny, avšak v úvodních částech by mohlo být mnohem více prostoru věnováno rozsáhlejší rešerši v oblasti vstřikování dvoudobých motorů, jeho aplikacím u různých motorů, případně v praxi používaným strategiím řízení. Není také jasné, z jakého důvodu je do srovnání konkurenčních motorů na str. 26 zahrnut výrazně méně výkonný motor KTM 300. Z hlediska rozsahu řešení, použitých metod, jakož i vlastního přínosu a originality lze dokumentu vytknout, že coby nejpokročilejší nástroj využívá poměrně jednoduché termodynamické simulace v prostředí GT-POWER. Z dokumentu vyplývá, že autor většinu vstupních parametrů do těchto simulací převzal, a pokud něco koncepčně navrhoval, jednalo se o jednoduché výpočty založené na jediném zdroji [22]. Lépe mohl být popsán i motor, pro nějž je systém vstřikování navrhován. Práce obsahuje i některé faktické nedostatky. Navzdory hodnotě uváděné v rešeršní části na str. 20 by vstřikovací tlak 0,7 MPa zdaleka nestačil pro přímé vstřikování ani u dvoudobého motoru. Nesprávně je popsán princip funkce typického objemového palivového čerpadla na str. 24, kde se píše o „stlačování mezi lamelami“. V některých částech rešerše si čtenář klade otázku, zda autor převzatému a přeloženému textu dostatečně rozumí, jelikož třeba na str. 15 se píše: „Frekvence nenuceného buzení by měla být větší alespoň o 20 % oproti nejvyšší frekvenci rotačního pohybu motoru.“ Nejasně je vysvětleno ovládání výfukové přívěry konkurenčního motoru Mega pomocí jakéhosi „třecího mechanismu“ (str. 26). Vysokoškolské kvalifikační práci příliš neodpovídá použitá terminologie, např. „ozubená díra“, „karter“ a „změna polohy plynu“ na str. 14 nebo „domeček“ na str. 22, případně „motýlková“ škrticí klapka (str. 23), resp. jakási „velikost karburátoru“ namísto správného pojmu průměr difusoru (str. 26). Taktéž samostatná kliková skříň by terminologicky neměla být na str. 27 vydávána za „blok motoru“. Členění do kapitol je nelogické, neboť mnohé kapitoly první úrovně by měly být spíše kapitolami úrovně druhé. Není vhodné, aby dva obrázky s vlastním popiskem byly umístěny vedle sebe. Chybné je strukturování textu a grafiky s prázdnými místy na koncích stránek, např. str. 42, 47 apod.Nevhodné je různé řádkování textu, viz kapitolu 4.2, a různé fonty pro stejný styl písma (str. 51). Z hlediska jazyka dokument není zpracován příliš dobře, jelikož se v něm objevují hrubé pravopisné chyby typu shody podmětu s přísudkem (str. 13, 37, 40), chybějící interpunkční znaménka atd. Obsahuje i neobratné formulace typu „dvoudobý motor je aktuálně utlačovaný“ (str. 11). Na str. 31 jsou uvedeny grafy s nečitelným popisem os. Typograficky nesprávný je zápis skalárního součinu v rovnicích, např. str. 34 i jinde. Rovnice nejsou správně začleněny do vět. Prakticky stejné rovnice však jsou několikrát opisovány s principiálně nepodstatnou změnou indexu jedné proměnné. Například vztah pro výpočet využitelných otáček motoru je uveden hned pětkrát coby rovnice (21), (29), (38), (48) a (56). Naopak v kapitole 10 čtenář postrádá obecné schéma výfukové soustavy, jež by pomohlo snáze a rychleji pochopit význam mnoha symbolů, vyskytujících se ve vztazích pro návrh výfukového potrubí. Kromě využití jediného zdroje pro velkou část výpočtů v práci lze z hlediska zdrojů vytknout i použití stránek prodejce zahradní techniky [6], nebo některé neúplně bibliografické citace, např. [2]. Sporné je též využití otevřené internetové encyklopedie, když jsou k disposici zdrojové publikace v této encyklopedii citované. Čtení dokumentu nepomáhá ani skutečnost, že odkazy na použité zdroje nejsou aktivní. Tato prakticky zaměřená diplomová práce zřejmě pomohla zvolit vhodný vstřikovač pro nově vyvíjený dvoudobý motor, ovšem odhlédneme-li od všech formálních a jiných podobných nedostatků, její odborná úroveň dosahuje spíše lepší práce bakalářské. Při její obhajobě by tudíž měly být jednoznačně zodpovězeny dále uvedené otázky.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | C | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | E | ||
Vlastní přínos a originalita | E | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | C | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | D | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | D | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | E | ||
Práce s literaturou včetně citací | E |
eVSKP id 149803