VAŠÁTKO, M. Parametrické modely vozidel [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2020.
Tato závěrečná bakalářská práce se zabývá tématem parametrického modelování vybraných typů vozidel a figuríny lidské postavy pro účely vizualizace a zjednodušení některých operací při vyhodnocování dynamiky vozidel. Téma vzešlo z praktických požadavků výzkumné skupiny a má tak přímou praktickou využitelnost. Autor na základě zadání rozpracoval CAD modely základních typů vozidel, jejichž podoba je řízena soustavou parametrů a umožňuje tak snadnou a rychlou modifikaci. Taktéž separátní model lidské postavy je parametrizován a díky doprovodnému programu vytvořenému v prostředí Matlabu poskytuje rychlý náhled na důležité dynamické parametry jako je poloha těžiště či momenty setrvačnosti v závislosti na zvolené jízdní pozici. Po formální stránce práce neobsahuje hrubé chyby, ale většina textů v jednotlivých kapitolách trpí často přehnanou stručností a místy až povrchností, přestože autor pro účely splnění zadání musel danou problematiku nastudovat hlouběji. Práce se tak na první pohled může jevit nezajímavou, přestože ve skutečnosti bylo třeba osvojit si mnoho dílčích znalostí od modelování až po programování. Kvůli specifičnosti tématu navíc bez obvyklé dostupnosti ucelených předobrazů. Jedná se tak o první krok, na který bude možno v budoucnu navázat.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | B | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | C | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | |||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | |||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | C | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | B | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Úkolem bakalářské práce studenta Marka Vašátka bylo vytvořit, pro účely vizualizace měření a počítačových simulací, nástroj, který na základě vstupních parametrů vygeneruje 3D model vozidla. Konkrétně bylo cílem vytvořit (v software Catia V5) parametrický model osobního vozidla, malého užitkového vozidla, motocyklu a lidské postavy. Vytvořeným modelům je možné vytknout ne vždy optimální volbu parametrů z hlediska předpokládaného způsobu využití. Např. mezi parametry modelu motocyklu chybí výška čepu kyvné vidlice. Dále v textu jsou podkapitoly věnovány jednotlivým parametrům vozidel, které jsou však částečně odlišné od parametrů vyznačených na obr. 3-2 až 3-6. Dále parametry na zmíněných obrázcích by neměly být jen okótovány, ale kóty by měly být doplněny názvem parametru. Práce je po formální stránce přehledná až působící stručným dojmem. Dá se však přepokládat, že těžiště práce je v samotné tvorbě parametrických modelů, kde vytvoření funkčního modelu pro předpokládané rozsahy parametrů může být dost složité. V tomto směru je možné i ocenit zvládnutí práce se softwarem Catia V5. Práci by proto prospělo, pokud by v textu byl více rozepsán způsob modelování se zaměřením na parametrizaci a související problémy. Závěrem lze konstatovat, že student splnil požadavky zadání. Práci doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | C | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | C | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | |||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | C | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | C |
eVSKP id 125016